Ο στωικός της ηθικής και της ελευθερίας

Επίκτητος: Ο δούλος και μετέπειτα απελεύθερος, ο φτωχός και χωλός φιλόσοφος, που θέλησε να βελτιώσει την ανθρώπινη ύπαρξη

Ο Επίκτητος υπήρξε στωικός, δημοφιλής φιλόσοφος από την Ιεράπολη της Φρυγίας, που έζησε περίπου από το 50 μέχρι το 130 μ.Χ. Στην αρχή ήταν σκλάβος, αργότερα έγινε απελεύθερος. Διατέλεσε δάσκαλος Φιλοσοφίας στη Ρώμη και τη Νικόπολη της νότιας Ηπείρου (μετά την εκτόπισή του του από τον αυτοκράτορα Δομιτιανό).

  • Γράφει ο Χρήστος Η. Χαλαζιάς

Τα μαθήματά του καταγράφηκαν από τον μαθητή του Αρριανό, ο οποίος και τα συμπεριέλαβε σε ένα «Εγχειρίδιον» μαζί με τα θεμελιώδη στοιχεία της διδασκαλίας του δασκάλου του. Σε αντίθεση με τη Στοά, στράφηκε προς τα κατώτερα λαϊκά στρώματα και πραγματεύτηκε σχεδόν μόνο προβλήματα της ηθικής.

Ανήκει στην τρίτη και τελευταία περίοδο της Στωικής Φιλοσοφίας, που λέγεται Νέα Στοά. Λεπτομέρειες της ζωής του δεν είναι γνωστές. Επί Τραϊανού γνώρισε ίσως τον Αδριανό πριν από την ανάρτησή του στον θρόνο, ενώ υπήρξε δούλος του Επαφροδίτου, του γνωστού απελεύθερου του Νέρωνα. Επειτα έγινε και ο ίδιος απελεύθερος. Ενώ ήταν ακόμη δούλος, άκουσε τη διδασκαλία του στωικού φιλοσόφου Μουσωνίου Ρούφου και από τότε αφοσιώθηκε στη σπουδή της φιλοσοφίας και στην εφαρμογή της αυστηρής ηθικής των στωικών.

Ηταν κουτσός από το ένα πόδι, είτε εκ γενετής είτε, όπως λένε άλλοι, από βιαιοπραγία του πρώην κυρίου του εναντίον του. Οταν ο αυτοκράτορας Δομιτιανός, με διάταγμα έδιωχνε από τη Ρώμη όλους τους υπόπτους για φιλοδημοκρατισμό φιλοσόφους, ο Επίκτητος αποσύρθηκε στη Νικόπολη της Ηπείρου, όπου πιθανότατα έμεινε έως τον θάνατό του, φτωχός και χωρίς οικογένεια. Οπως έλεγε, δεν είχε τίποτε άλλο εκτός από τη γη, τον ουρανό και ένα ιμάτιο. Αποστρεφόταν τη δόξα και την υστεροφημία, γι’ αυτό δεν έγραψε τίποτα, κήρυσσε όμως με ζήλο την ηθική του, επιθυμώντας να βελτιώσει τους άλλους ανθρώπους. Η διδασκαλία του ήταν τόσο γοητευτική, ώστε ένας από τους θαυμαστές του πλήρωσε μετά τον θάνατο του Επικτήτου 3.000 αττικές δραχμές για ένα πήλινο λύχνο ως πολύτιμο ενθύμιο του δασκάλου του.

Ενας από τους μαθητές του, ο Αρριανός, που διορίστηκε αργότερα έπαρχος στην Καππαδοκία, έγραψε δύο συγγράμματα, παραθέτοντας τη διδασκαλία του Επικτήτου. Το ένα είχε τίτλο «Επικτήτου διατριβή», το άλλο «Εγχειρίδιον». Το πρώτο ήταν διαιρεμένο σε οκτώ βιβλία από τα οποία διασώθηκαν τα τέσσερα πρώτα και περιλαμβάνει τα φιλοσοφικά μαθήματα του Επικτήτου. Στο δεύτερο, που αποτελεί περίληψη του πρώτου, αναπτύσσονται τα ηθικά αξιώματα του διδασκάλου. Η φιλοσοφία του Επικτήτου είναι κυρίως ηθικό κήρυγμα, με έντονη θρησκευτική χροιά. Σε μερικά σημεία προβάλλει ως παράδειγμα τη ζωή του Κυνικού Διογένους, που τον χαρακτηρίζει τον πιο μεγάλο από τους σοφούς. Κατά τον Επίκτητο, όχι τα υλικά αγαθά, αλλά μόνο η ψυχική γαλήνη εξασφαλίζει την ευδαιμονία κι αυτή επιτυγχάνεται όταν η ψυχή δεν ταράζεται από επιθυμίες και πάθη που οφείλονται στην επιδίωξη εξωτερικών αγαθών ή φόβου εξωτερικών κακών (πόνος, φτώχεια, αρρώστιες, θάνατος). Εκείνο που μας κάνει ευτυχισμένους ή δυστυχισμένους δεν είναι τα εξωτερικά πράγματα, αλλά οι κρίσεις που κάνουμε γι’ αυτά. Ποιες συνέπειες μπορούν να έχουν για μας -ρωτάει- ο πόνος, η φτώχεια ακόμη και ο θάνατος, αν δεν τον φοβόμαστε;

Ο αληθινός σοφός είναι έτοιμος να υποστεί όλα και δεν προσηλώνεται σε τίποτε που η απόκτηση ή η διατήρησή του δεν εξαρτάται απ’ αυτόν. Ανέχου και απέχου, δηλαδή δείχνε καρτερία και απέφευγε τα υλικά αγαθά, είναι ένα από τα κυριότερα αξιώματα του Επικτήτου. Βέβαια, ο άνθρωπος μπορεί να παίρνει με μέτρο ό,τι του προσφέρεται, μπορεί να σχηματίζει συναισθηματικούς δεσμούς, αλλά δεν πρέπει να προσκολλάται σε αυτά τα αγαθά σαν να ήταν ασφαλή, δεν πρέπει να εξαρτά την ύπαρξή του από την κατοχή τους. Πρέπει να είναι κάθε στιγμή έτοιμος να τα εγκαταλείψει. Ο καλύτερος τρόπος να αγωνιζόμαστε για τη μείωση της δυστυχίας των άλλων είναι να τους διαφωτίζουμε, να τους κάνουμε να φιλοσοφούν.

Η σχολή του φιλοσόφου είναι ιατρείο ψυχών. «Ιατρείαν εστίν, ω άνδρες, το του φιλοσόφου σχολείον, εξ ου δει ησθέντας εξελθείν, αλλ’ αλγήσαντας. Ερχεσθαι γαρ ουχ υγιείς». (Η σχολή του φιλοσόφου είναι, ω άνδρες, σχολείο απ’ όπου βγαίνει κανείς θεραπευμένος, αλλά και πονεμένος, γιατί δεν είναι υγιής όταν μπαίνει.) Ο Επίκτητος συμβούλευε τους μαθητές του να μην αισθάνονται απλώς οίκτο προς τους πάσχοντες, αλλά αγάπη, που θα τους καθιστούσε ικανούς να διατηρήσουν την αταραξία της ψυχής τους. Ετσι, ο πάμπτωχος απελεύθερος, ο κουτσός και αδύναμος Επίκτητος αφιέρωσε τη ζωή του στη διδασκαλία αυτής της ανώτερης μορφής αγάπη. Το «Εγχειρίδιο του Επικτήτου» εκδόθηκε αρχικά σε λατινική μετάφραση το 1493 στη Ρώμη και το πρωτότυπο κείμενο το 1528 στην Ενετία. Η «Διατριβή» δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στην Ενετία το 1535.

Ο Ευάγγελος Παπανούτσος σημειώνει: «Ο κόσμος είναι ένα θέαμα, μπροστά στο οποίο στέκεσαι, το βλέπεις και δεν μετέχεις παρά τόσο μόνο όσο μπορείς να εξουσιάζεις χωρίς να διακινδυνεύσεις την ελευθερία σου, την αυτοτέλεια, την αυτάρκειά σου. Αυτό έχει ένα μεγαλείο. Η ηθική φιλοσοφία του Επικτήτου έχει σχέση με τον χριστιανισμό. Με λιτό και συμβολικό τρόπο ο στωικός επαναφέρει στη μνήμη ότι είμαστε παροντικοί σε αυτόν τον κόσμο, δεν είμαστε ιδιοκτήτες του. Γι’ αυτό ας διάγουμε τον βίο μας όσο το δυνατόν πιο αθόρυβα και χαρούμενα, ερμηνεύοντας όσο πιο πετυχημένα είναι εφικτό τον ρόλο που μας ανετέθη, χωρίς να μεμψιμοιρούμε. Τόσο απλά, τόσο δύσκολα. Η ιστορία της φιλοσοφίας, ως ορόσημου, κατευθύνει την ανθρώπινη σκέψη σε πεδία αυτεπίγνωσης, ελευθερίας και αμετάθετης ευθύνης».

Η παρακαταθήκη και οι «εντολές» του

• Η αγάπη προς τους ανθρώπους είναι καθήκον, αφού είμαστε όλοι τέκνα του θεού.

• Να προσπαθείς να κάνεις ό,τι δεν είναι ανώτερο των δυνάμεών σου.

• Μη ζητάς να γίνονται τα πράγματα όπως θέλεις, αλλά να θέλεις τα πράγματα όπως γίνονται και τότε θα ευτυχήσεις.

• Ο,τι σου φαίνεται παρά πολύ καλό, ας είναι για σένα νόμος απαράβατος.

• Να θυμάσαι ότι δεν προσβάλλει εκείνος που υβρίζει ή χτυπά, αλλά η ιδέα ότι αυτά που λέει είναι προσβλητικά.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Καραμπινάτο σκάνδαλο στις πλάτες των Αθηναίων με το κτίριο της Πατησίων 159

Τη δουλειά ανέθεσε ο Μπακογιάννης, αλλά τις τελικές υπογραφές έβαλε ο Δούκας! «Δεν μπορούσαμε να κάνουμε αλλιώς» λένε από τον Δήμο Αθηναίων Σε σκάνδαλο που...

Πώς μας κοροϊδεύουν με το ελαιόλαδο – Η λεπτομέρεια στις ετικέτες που προδίδει...

Δεν είναι όλα τα ελαιόλαδα που βλέπουμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ αυτό που υπόσχονται. Σύμφωνα με το αμερικανικό περιοδικό Epicurious, μια μικρή αλλά...

Ποιοι μπορούν να πάρουν σύνταξη πριν από τα 62 έτη – Αναλυτικός οδηγός...

Η «δημοκρατία» παρουσιάζει έναν αναλυτικό οδηγό με όλες τις προϋποθέσεις που απαιτούνται και διαφέρουν από Ταμείο σε Ταμείο   Χιλιάδες εργαζόμενοι που ασφαλίστηκαν πριν από...

Φτώχεια καταραμένη

Εμείς τα λέγαμε ότι υπάρχει φτώχεια, αλλά η κυρία Σακελλαροπούλου, καλοβολεμένη ούσα στον προεδρικό θώκο, δεν μας πίστευε. Αλλωστε, είχε και αγωνίες αν ο...

Σημεία και τέρατα στο Κτηματολόγιο

Εγγραφο-φωτιά στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία από ομάδα επιστημόνων που εργάζεται στον οργανισμό κάνει λόγο για μεγάλο φαγοπότι με τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης Λερναία Υδρα θυμίζουν...

Ενοχλημένη η πρεσβεία για το απαγορευτικό Μητσοτάκη – Συνάντηση Κίμπερλι με Τασούλα

Ακούγεται απίστευτο (και ακατανόητο), αλλά οι πληροφορίες μας επιμένουν ότι είναι πραγματικό γεγονός: Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τηλεφώνησε σε υπουργούς που είχαν δηλώσει επίσημα...

Αποκάλυψη για το πάρτι στα ΕΛ.ΤΑ.: Ο Σκλήκας διπλασίασε σε έξι μήνες τον...

Συνεχίζονται οι αποκαλύψεις για τη θητεία του πρώην πλέον διευθύνοντος συμβούλου των Ελληνικών Ταχυδρομείων, Γρηγόρη Σκλήκα. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του dimokratia.gr, ο μισθός...

Καθετί που φοράει η υπέρκομψη Μαρέβα είναι έργο τέχνης: Σαν να δίνεις μπογιές...

* Αυτός ο Χατζηδάκης είναι ό,τι ακριβώς ονειρεύεται να γίνει κάθε δεξιός: Ενας άεργος κρατικοδίαιτος κηφήνας που βρίζει το Δημόσιο από το οποίο σιτίζεται,...

Κ. Αϊβαλιώτης: Μόνο έτσι παίρνουν το μήνυμα

Το think tank «Adie» έχει παρέμβαση στις Βρυξέλλες εδώ και χρόνια. Στην τελευταία έκθεσή του αναφέρει ότι το οικονομικό σφίξιμο της Τουρκίας είναι τόσο...

Οικογένεια Ζηρίδη: Καταδίκη και σε δεύτερο βαθμό για τα χρέη τους

Το Εφετείο μείωσε την ποινή από 22 στα 11 έτη, καθιστώντας την εξαγοράσιμη. Οι απλήρωτοι εκπαιδευτικοί συνεχίζουν τον δικαστικό αγώνα τουςΠέντε χρόνια μετά το...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ