Ξηλώνονται το ένα μετά το άλλο τα ταχυδρομικά κιβώτια της PostNord στη Δανία όπως αναφέρει ο Economist, καθώς η κρατική ταχυδρομική υπηρεσία στις 30 Δεκεμβρίου, κατεβάζει οριστικά ρολά και έπειτα από 400 χρόνια θα τερματίσει εντελώς τη συλλογή και παράδοση επιστολών.
Έτσι η Δανία γίνεται η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που καταργεί τις ταχυδρομικές επιστολές καθώς ο όγκος τους έχει μειωθεί κατά 90%.
“Η αγορά των επιστολών δεν είναι πλέον κερδοφόρα”, σύμφωνα με τον Κιμ Πέντερσεν, διευθύνοντα σύμβουλο της PostNord. Όσο λιγότερες επιστολές αποστέλλονται, τόσο υψηλότερο είναι το μοναδιαίο κόστος διαχείρισής τους.
Τα ταχυδρομεία σε όλο τον κόσμο έχουν δει τον όγκο των επιστολών να καταρρέει τις τελευταίες δύο δεκαετίες, καθώς το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τα μηνύματα κειμένου και οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης αντικαθιστούν το χαρτί. Την ίδια ώρα το ηλεκτρονικό εμπόριο εκτοξεύεται και ο αριθμός των δεμάτων συνεχίζει να αυξάνεται ραγδαία.
Ορισμένα ταχυδρομεία έχουν αναδιαμορφωθεί. Οι ιδιωτικοποιημένες υπηρεσίες, όπως αυτές της Μάλτας και της Πορτογαλίας, είναι γενικά σε καλύτερη κατάσταση από τις κρατικές. Η μερικώς ιδιωτικοποιημένη Poste Italiane της Ιταλίας έχει σημειώσει καλή πορεία παρέχοντας τραπεζικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες, καθώς και υπηρεσίες παράδοσης επιστολών και δεμάτων. Οι προπληρωμένες χρεωστικές κάρτες Postepay, που εισήχθησαν το 2003, έχουν μεγάλη επιτυχία με περίπου 7,2 εκατομμύρια κάρτες σε χρήση.
Ο γερμανικός όμιλος Deutsche Post DHL, μια εισηγμένη εταιρεία της οποίας ο μεγαλύτερος μέτοχος είναι η κρατική τράπεζα ανάπτυξης της Γερμανίας, είναι επίσης κερδοφόρος και ψηφίστηκε ως η καλύτερη ταχυδρομική υπηρεσία στον κόσμο μαζί με την Ελβετία το 2024.
Μετά την ιδιωτικοποίησή της το 1995, η Deutsche Post αναδιαμορφώθηκε σε εταιρεία logistics που παρέχει επίσης υπηρεσίες διαχείρισης φορτίων και εφοδιαστικής αλυσίδας (αποθήκευση και διανομή).
Η βρετανική Royal Mail, αν και έχει ιδιωτικοποιηθεί εν μέρει -ο κύριος μέτοχός της είναι ο Τσέχος επιχειρηματίας Daniel Kretinsky- δεν έχει τα ίδια καλά αποτελέσματα. Τον Αύγουστο, ανακοίνωσε λειτουργικά κέρδη για πρώτη φορά σε τρία χρόνια, αλλά μετά την προσθήκη του κόστους των εθελουσιών αποχωρήσεων, εξακολουθεί να παρουσιάζει ζημίες.
Μάλιστα, ο Economist κάνει αναφορά και στην περίπτωση των ΕΛΤΑ, σημειώνοντας ότι “στις 3 Νοεμβρίου, η ζημιογόνος ελληνική ταχυδρομική υπηρεσία έκλεισε 204 από τα 456 καταστήματά της. Αυτό προκάλεσε εθνική κατακραυγή, με πολιτικούς της αντιπολίτευσης να υποστηρίζουν ότι είναι ζωτικής σημασίας για την κοινωνική συνοχή και για την εξυπηρέτηση των ηλικιωμένων Ελλήνων σε απομακρυσμένες περιοχές”.
Οι εργαζόμενοι στην κρατική ταχυδρομική υπηρεσία του Καναδά πραγματοποιούν απεργίες από τον Σεπτέμβριο, σε μια διαμάχη για τους μισθούς, τις παροχές και την εργασιακή ασφάλεια.
Η Ταχυδρομική Υπηρεσία των Ηνωμένων Πολιτειών (USPS) εξυπηρετεί τη μεγαλύτερη ενιαία αγορά στον κόσμο: η Βόρεια Αμερική αντιπροσωπεύει το 37% των παγκόσμιων ταχυδρομικών εσόδων. Στις 14 Νοεμβρίου, η USPS ανακοίνωσε ετήσιες ζημίες ύψους 9 δισ. δολαρίων, ενώ οι σωρευτικές ζημίες της από το 2007 ανέρχονται σε περισσότερα από 100 δισ. δολάρια. Ο Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε την υπηρεσία “αστεία” και, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζει το ενδεχόμενο να ενσωματώσει τους 635.000 εργαζομένους της στο Υπουργείο Εμπορίου.


