Στόχος η διόρθωση γεωγραφικών ανισορροπιών στο προσωπικό των Βρυξελλών από το 2026
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε μέτρα ποσοστώσεων προκειμένου να αυξηθεί η παρουσία υπαλλήλων από κράτη-μέλη που σήμερα θεωρούνται υποεκπροσωπούμενα, όπως η Ιρλανδία και η Δανία.
Πρόκειται για μια σημαντική μετατόπιση στάσης, καθώς έως τώρα η Κομισιόν απέφευγε ρητά συγκεκριμένα εργαλεία διόρθωσης των γεωγραφικών ανισορροπιών.
Ποιες χώρες θεωρούνται υποεκπροσωπούμενες
Σύμφωνα με εσωτερικό έγγραφο της Επιτροπής, που είδε το POLITICO, Δανία, Σουηδία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ολλανδία και Φινλανδία εμφανίζουν χαμηλότερη παρουσία στο ανθρώπινο δυναμικό της Κομισιόν από τον λεγόμενο «καθοδηγητικό δείκτη», ο οποίος βασίζεται στο πληθυσμιακό μέγεθος κάθε χώρας.
Αντίθετα, υπάλληλοι από Βέλγιο, Ιταλία, Βουλγαρία, Ελλάδα, Ρουμανία και Γαλλία χαρακτηρίζονται ως «επαρκώς εκπροσωπούμενοι». Το έγγραφο δεν κατονομάζει ποιες εθνικότητες θεωρούνται υπερεκπροσωπούμενες.
Γιατί δημιουργούνται οι ανισορροπίες
Σε ξεχωριστό εσωτερικό σημείωμα, από τις αρχές Νοεμβρίου, αποδίδεται το πρόβλημα στο γεγονός ότι οι μισθοί και τα προνόμια της Κομισιόν δεν είναι εξίσου ελκυστικά σε όλες τις χώρες. Το πακέτο περιλαμβάνει ισχυρή εργασιακή ασφάλεια, ευέλικτο ωράριο, δωρεάν πρόσβαση σε ευρωπαϊκά σχολεία και εισόδημα χωρίς εθνική φορολόγηση, στοιχεία που λειτουργούν ως κίνητρο σε ορισμένα κράτη περισσότερο από ό,τι σε άλλα.
Τι αλλάζει από το 2026
Από το 2026, σε πρώτη φάση, η Επιτροπή σκοπεύει να εφαρμόσει ήπιες μεθόδους παρακολούθησης, χωρίς ρητούς στόχους ή δεσμευτικές ποσοστώσεις. Εάν αυτές αποδειχθούν αναποτελεσματικές, θα εξεταστούν πιο αυστηρά μέτρα, όπως:
η υποχρεωτική συνέντευξη τουλάχιστον ενός κατάλληλου υποψηφίου από υποεκπροσωπούμενη χώρα για κάθε θέση
η προτίμηση υποψηφίου από υποεκπροσωπούμενη εθνικότητα όταν δύο υποψήφιοι κρίνονται ισοδύναμοι
η εφαρμογή εθνικών στόχων προσλήψεων, τόσο για μόνιμο όσο και για έκτακτο προσωπικό
Οι εθνικές κυβερνήσεις παραδοσιακά αντιστέκονται στην ιδέα ποσοστώσεων, υποστηρίζοντας ότι η ευθύνη για την ενίσχυση υποψηφιοτήτων βαραίνει τα ίδια τα κράτη-μέλη. Παρά τις προηγούμενες πρωτοβουλίες, όπως το σχέδιο του 2022 για μεγαλύτερη προβολή των θέσεων εργασίας στις Βρυξέλλες, οι ανισορροπίες παραμένουν.
Το ζήτημα συνδέεται και με την εσωτερική συζήτηση για αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμό της Επιτροπής, στο πλαίσιο ευρύτερης αξιολόγησης των πόρων της. Τα συνδικάτα των υπαλλήλων προειδοποιούν ότι αλλαγές στο καθεστώς απασχόλησης θα μπορούσαν να αποθαρρύνουν ακόμη περισσότερο υποψηφίους από χώρες που ήδη υστερούν σε εκπροσώπηση.


