Χαμηλή αξιολόγηση για την πρωτοβουλία «1000 κωδικοί» – Μιλάμε για μπερδεμένο και ασαφές μέτρο, λένε οι ενώσεις
Η πολυδιαφημισμένη κυβερνητική πρωτοβουλία για εθελοντικές μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ με τίτλο «1000 κωδικοί» φαίνεται πως προκαλεί περισσότερα ερωτήματα απ’ όσα λύνει.
Οι πρώτες ημέρες εφαρμογής της, σύμφωνα με τις καταναλωτικές ενώσεις, χαρακτηρίστηκαν από ασυνεννοησία, ελλιπή ενημέρωση και αμφισβητούμενη αποτελεσματικότητα.
Περισσότερη σύγχυση παρά ανακούφιση
Το μέτρο τέθηκε σε εφαρμογή την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου, με το υπουργείο Ανάπτυξης να ανακοινώνει 2.180 προϊόντα που θα πωλούνται με μειωμένες τιμές. Ωστόσο, οι καταναλωτές που έσπευσαν στα καταστήματα διαπίστωσαν ότι οι μειώσεις αφορούσαν πολύ μικρότερο αριθμό κωδικών.
Η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) αναγκάστηκε να εκδώσει διευκρινίσεις, τονίζοντας ότι κάθε αλυσίδα διαθέτει δικούς της κωδικούς προϊόντων, κυρίως ιδιωτικής ετικέτας, και ότι οι μειώσεις θα εφαρμόζονται σταδιακά έως το τέλος του έτους.
Αυτό σημαίνει πως δεν υπάρχει ενιαία λίστα για όλα τα σούπερ μάρκετ, ούτε σταθερός χρόνος έναρξης των εκπτώσεων.
ΕΚΠΟΙΖΩ: «Μόνο 200-300 προϊόντα σε κάθε κατάστημα»
Η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Γιώτα Καλαποθαράκου, δηλώνει πως η πρωτοβουλία απογοήτευσε τους καταναλωτές: «Σε κάθε σούπερ μάρκετ εντοπίσαμε μόλις 200 με 300 προϊόντα με σήμανση “μειωμένης τιμής”. Δεν αναγράφεται όμως ούτε η αρχική τιμή ούτε το ποσοστό έκπτωσης, άρα ο καταναλωτής δεν μπορεί να συγκρίνει».
Επιπλέον, όπως σημειώνει, ορισμένα προϊόντα είχαν προηγουμένως υποστεί διαδοχικές αυξήσεις, με αποτέλεσμα οι νέες μικρές μειώσεις να είναι ουσιαστικά ανώφελες.
Η κα. Καλαποθαράκου θεωρεί θετική μόνο την πρόθεση του υπουργείου να καθιερώσει την αναγραφή της τιμής παραγωγού στο ράφι, «για να αποκαλυφθεί η αισχροκέρδεια των μεσαζόντων».
ΚΕΠΚΑ: «Μπαλωθιά στον αέρα»
Ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, Νίκος Τσεμπερλίδης, χαρακτηρίζει το μέτρο «επικοινωνιακό».
«Δεν γνωρίζουμε καν ποια σούπερ μάρκετ συμμετέχουν. Οι μειώσεις δεν βασίζονται στη μείωση των κερδών αλλά σε πρόχειρες προσαρμογές. Σε προϊόντα όπως τα άλευρα, όπου οι πρώτες ύλες έπεσαν έως 50%, δεν είδαμε ανάλογη πτώση στο ράφι», τονίζει.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι λείπει ξεκάθαρη σήμανση και διαφάνεια: «Αν ήθελαν να βοηθήσουν πραγματικά, θα δημοσιοποιούσαν αρχικές και τελικές τιμές. Έτσι όπως εφαρμόζεται, πρόκειται για μπαλωθιά στον αέρα».
ΕΕΚΕ: «Περιορισμένοι κωδικοί, πολλές ασάφειες»
Για «λίγους κωδικούς και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας» κάνει λόγο ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ), Απόστολος Ραυτόπουλος. Επισημαίνει ότι εντοπίστηκαν περιπτώσεις προϊόντων που ήταν φθηνότερα πριν από την εφαρμογή του μέτρου.
Η ΕΕΚΕ, όπως αναφέρει, ξεκινά εκστρατεία ενημέρωσης για τα δικαιώματα των καταναλωτών και την ακρίβεια, με δημόσια συζήτηση υπό την αιγίδα της ΓΣΕΕ.
ΙΝΚΑ: «Θολό τοπίο χωρίς ουσία»
Ανάλογα επικριτικός εμφανίζεται ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης.
«Από επιτόπιες έρευνες διαπιστώσαμε ότι δεν έχουν ενταχθεί ούτε οι 1.000, πόσο μάλλον οι 2.000 κωδικοί που ανακοινώθηκαν. Επίσης, λείπουν βασικά είδη, όπως κρέας, ψάρια, γάλα και τυριά», αναφέρει.
Ο κ. Λεχουρίτης υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχει δυνατότητα σύγκρισης μεταξύ των αλυσίδων, αφού καθεμία έχει διαφορετικά προϊόντα και κωδικούς.
«Πώς θα κάνει ο καταναλωτής έρευνα αγοράς όταν τα προϊόντα δεν είναι τα ίδια;», διερωτάται.
Και προσθέτει: «Αν δεν φαίνεται η αρχική και η τελική τιμή, το μέτρο δεν έχει καμία αξία. Το μόνο που μπορεί να το καταστήσει ουσιαστικό είναι η αναγραφή της τιμής παραγωγού, εφόσον βέβαια αυτή είναι πραγματική και όχι “σκηνοθετημένη”».
Με στοιχεία από ρεπορτάζ του in.gr