Πάνω από 3.000 ξενοίκιαστα καταστήματα και εμπορικοί χώροι στο κέντρο της πόλης, αλλά και σε συνοικιακούς δρόμους
Κατεβασμένα ρολά, γκράφιτι στα τζάμια, σκονισμένες από τον χρόνο προθήκες καταστημάτων αφήνουν μια πικρή γεύση, που θυμίζει εικόνα εγκατάλειψης ακόμα και στους πιο κεντρικούς και πολυσύχναστους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Πλέον ο αριθμός των ξενοίκιαστων καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη θυμίζει αριθμητικά μια… μικρή πόλη, καθώς ξεπερνούν τα 3.100. Περί τα 1.600, όπως προκύπτει από ιστοσελίδες εύρεσης ακινήτων, βρίσκονται στον Δήμο Θεσσαλονίκης, ενώ τα υπόλοιπά είναι μοιρασμένα σε άλλους περιφερειακούς δήμους, με έμφαση ωστόσο στην Καλαμαριά, που αριθμεί περί τα 220 αδιάθετα καταστήματα, αλλά και στον Εύοσμο που ο αριθμός τους είναι σχεδόν αντίστοιχος.
Κάποια μάλιστα εξ αυτών παραμένουν για αρκετό διάστημα ή ακόμη χειρότερα για χρόνια κλειστά, αναζητώντας μια δεύτερη ευκαιρία η οποία, ωστόσο, καθυστερεί, σε αρκετές περιπτώσεις, να έρθει. Το ανησυχητικό για την πορεία του λιανεμπορίου, αλλά και της εστίασης – καθώς η πλειονότητα των καταστημάτων που κατεβάζουν ρολά προέρχονται από τους εν λόγω κλάδους – είναι πως δεν βρίσκονται μόνον σε μικρούς συνοικιακούς δρόμους, αλλά και σε κεντρικούς, που καθημερινά συγκεντρώνουν εκατοντάδες διερχόμενους ή ακόμη και σε μικρή απόσταση από τις στάσεις του μετρό, όπως για παράδειγμα στην Εγνατία.
Είναι χαρακτηριστικό πώς μόνο στον εν λόγω δρόμο, και παρά τις προσδοκίες που είχε δημιουργήσει η λειτουργία του μετρό, τα ξενοίκιαστα καταστήματα ξεπερνούν τα 90, όπως αποκαλύπτει σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Θεσσαλονίκη». Σε κάποιες περιπτώσεις ξενοίκιαστων καταστημάτων, κυρίως στην καρδιά της πόλης, ελλείψει αποθηκευτικών χώρων, ειδικά όταν πρόκειται για σχετικά μικρούς χώρους, αυτά μετατρέπονται σε αποθήκες κυρίως καταστημάτων εστίασης. Βέβαια το μίσθωμα στις περισσότερες περιπτώσεις είναι χαμηλότερο έναντι αυτού που υπό άλλες συνθήκες ο ιδιοκτήτης του θα μπορούσε να πετύχει.
Την ίδια ώρα, λόγω της οικονομικής ασφυξίας, λίγο πριν ξενοικιαστούν, σε κάποιες περιπτώσεις, οι ένοικοί τους πουλούν τον εξοπλισμό τους προκειμένου να μπορέσουν να αποπληρώσουν λογαριασμούς που τους πνίγουν. Δεν λείπουν, βέβαια, και οι περιπτώσεις καταστημάτων που κλείνουν, καθώς οι επιχειρηματίες συνταξιοδοτούνται και δεν υπάρχει διάδοχη κατάσταση.
Το μετρό δεν έδωσε την προσδοκώμενη ώθηση
Μπορεί η λειτουργία του μετρό, να συνέβαλε προς την βελτίωση της εικόνας της πάλαι ποτέ εμπορικής, συνοικιακής οδού Δελφών, που για μία δεκαετία είχε σχεδόν ερημώσει, ωστόσο εξακολουθεί να υπάρχει σημαντικός αριθμός αδιάθετων καταστημάτων. Αλλά και στην καρδιά της πόλης, σε δρόμους, όπως η Βενιζέλου, η Ίωνος Δραγούμη, η Συγγρού, αλλά και η Ερμού, υπάρχουν αρκετά ξενοίκιαστα καταστήματα, πολλά εκ των οποίων μοιάζουν να χάνονται στη λήθη του χρόνου, πίσω από βιτρίνες που τις… κοσμούν, εδώ και καιρό χωρίς όμως αποτέλεσμα, οι χαρακτηριστικές επιγραφές «Ενοικιάζεται».
Η εικόνα αυτή έρχεται σε αντιδιαστολή με αυτή της οδού Τσιμισκή, όπου οι ενδιαφερόμενοι συνωστίζονται, συνήθως, σε κάποια οικοδομικά τετράγωνα, τα πλέον δημοφιλή, κυρίως από την Παλαιών Πατρών Γερμανού μέχρι και την Βενιζέλου, προκειμένου να αποκτήσουν παρουσία στη Θεσσαλονίκη. Σε κάθε περίπτωση τα ξενοίκιαστα που υπάρχουν στον εμπορικότερο δρόμο της πόλης, αλλά και στην Μητροπόλεως, επίσης δημοφιλή εμπορικό δρόμο, αλλάζουν χέρια με ταχύτερους ρυθμούς έναντι άλλων δρόμων της πόλης.
Οι τρεις λόγοι που μένουν αδιάθετα
Σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς ακινήτων οι κυριότεροι λόγοι που αυξάνονται τα ξενοίκιαστα καταστήματα είναι οι εξής:
■ Οι απαιτήσεις των ιδιοκτητών, οι οποίοι, συχνά, δεν βάζουν… νερό στο κρασί τους ώστε να μειώσουν το αιτούμενο ενοίκιο.
■ Η συνεχής διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Δεν είναι λίγοι, πλέον, οι επιχειρηματίες που επιλέγουν να δώσουν βαρύτητα στο ηλεκτρονικό τους κατάστημα, μετακομίζοντας σε μικρότερους και λιγότερο κεντρικούς χώρους.
■ Μικρές επιχειρήσεις, λόγω των αυξημένων λειτουργικών εξόδων σε συνδυασμό με τη καταναλωτική άπνοια, οδηγούνται σε οικονομική ασφυξία και τελικά στο λουκέτο.
Απώλειες τζίρου από την φορολόγηση
Αυξανόμενος βαίνει γενικότερα σε όλη την πόλη ο αριθμός των ταβερνών-εστιατορίων που οδηγούνται σε λουκέτο, καθώς η οικονομική δυσχέρεια των νοικοκυριών έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συμπεριφορές.
Μιλώντας στη «Θ», ο πρόεδρος Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ νομού Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Επιτροπίδης ενοχοποιεί για την κατάσταση αυτή την τεκμαρτή φορολόγηση, η οποία έχει ως συνέπεια – όπως τονίζει – να κλείνουν επιχειρήσεις εστίασης που διατηρούνταν με νύχια και δόντια ανοικτές, προκειμένου οι ιδιοκτήτες τους να μπορέσουν να συμπληρώσουν τα απαραίτητα έτη για να συνταξιοδοτηθούν. Εξίσου «ένοχη» για τα αυξανόμενα λουκέτα του κλάδου εκτιμά ότι είναι η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας.
Η κατάσταση, όπως σημειώνει, από τον Ιούνιο και εξής παρουσιάζει σταθερή επιδείνωση. Όπως επισημαίνει, στο πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς ενώ στα καταλύματα της πόλης καταγράφηκε αύξηση τζίρων 7%,στην εστίαση καταγράφηκε μείωση τζίρων 7,6%, η οποία μεταφράζεται σε απώλεια 18 εκατ. ευρώ για την εστίαση της Θεσσαλονίκης. Αντίστοιχα στο δεύτερο τρίμηνο του 2025 η εστίαση στη Θεσσαλονίκη βίωσε μείωση τζίρων 5,2% ε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, η οποία μεταφράζεται σε πρόσθετη απώλεια 12 εκατ. ευρώ. Κατά συνέπεια, μέσα σε ένα εξάμηνο, η εστίαση στη Θεσσαλονίκη μετρά απώλεια τζίρου ύψους 30 εκατ. ευρώ, κάτι που συνεχίστηκε και τους επόμενους μήνες.
Πηγή: Εφημερίδα Dealnews


