Γιώργος Ταξίδης: «Οπως ένας μοναχός, ψάχνουμε και εμείς οι καλλιτέχνες “το φως το αληθινό”»!

«Στο Αγιον Ορος άφησα τον εαυτό μου να αφομοιώσει αυτά που έβλεπα χωρίς να πιεστώ να ζωγραφίσω αυτό που ήδη είχα κατακτήσει στο παρελθόν.  Ηρθα σε σύγκρουση με το εικαστικό μου έργο για να δημιουργήσω κάτι νέο, κάτι που δεν είχα ζωγραφίσει ξανά. Κατά κάποιον τρόπο σκεφτόμουν πως ένας μονάχος και ένας καλλιτέχνης -παρά την απόσταση που τους χωρίζει στις ζωές τους- συμβαδίζουν ωστόσο παράλληλα: όλη αυτή η εσωτερική πάλη, ο σκοπός μιας ζωής, η αφοσίωση και προσήλωση στο έργο. Η υπομονή και η προσευχή του καθενός με τον δικό του τρόπο. Πάνω από όλα, η επίτευξη ενός έργου με τον πιο αληθινό τρόπο. Ψάχνουμε και εμείς “το φως το αληθινό”».

  • Από τον Σωτήρη Λέτσιο

Με αυτόν τον τόσο γλαφυρό τρόπο περιγράφει μιλώντας στην «Ορθόδοξη Αλήθεια» την αξέχαστη εμπειρία που έζησε -και που θα τον ακολουθεί δημιουργικά σε όλη του τη ζωή -ο ζωγράφος Γιώργος Ταξίδης, ο οποίος την πενταετία 2020-2025 πραγματοποίησε περισσότερα από 15 ταξίδια στην Αθωνική Πολιτεία. Κατά τη διάρκεια αυτών των ταξιδιών επισκέφτηκε και τις 20 μονές, παρακολούθησε το καθημερινό πρόγραμμα των μοναχών, συνομίλησε μαζί τους, συμμετείχε στις λατρευτικές εκδηλώσεις και αποτύπωσε αυτή τη βιωματική εμπειρία σε 115 έργα ποικίλων τεχνικών: μολύβι, κάρβουνο, λάδι, υδατογραφία, καθώς και έργα γλυπτικής και χαρακτικής.

Το καμπαναριό της Ιεράς Μονής Ιβήρων

Αυτή την περίοδο, στον πολυχώρο πολιτισμού της ΑΜΚΕ ΚΥΚΛΩΨ, στη Δράμα, σε συνεργασία με την Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης και με την υποστήριξη της Ιεράς Μητρόπολης Δράμας, παρουσιάζεται η έκθεση ζωγραφικής του Γιώργου Ταξίδη, με τίτλο «Αγιον Ορος. Τόπος σιωπής». Η εν λόγω έκθεση παρουσιάστηκε στον εκθεσιακό χώρο της Αγιορειτικής Εστίας από τις 29 Ιουνίου έως τις 11 Οκτωβρίου 2025 και αποτελεί καρπό του πολυετούς εικαστικού προγράμματος του φορέα σε συνεργασία με τον εικαστικό Γ. Ταξίδη. Ο Γιώργος Ταξίδης γεννήθηκε το 1987.

Σπούδασε στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ (2010-2015). Παρακολούθησε μαθήματα στη Σχολή Καλών Τεχνών της Μαδρίτης μέσω του προγράμματος «Εράσμους», ενώ πραγματοποίησε και μεταπτυχιακές σπουδές με υποτροφία στην Ακαδημία Τέχνης της Νέας Υόρκης. Το 2012 έλαβε έπαινο από τα ΕΛ.ΤΑ. για τη σειρά γραμματοσήμων «Europa 2012» και το 2014 απέσπασε το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό «Art and The City 5» στην Αθήνα. Το 2018 έργο του επιλέχθηκε για τον διαγωνισμό «XL Catlin Art Prize» και το 2019 τιμήθηκε με βραβείο από το Dahesh Museum of Art της Νέας Υόρκης. Εχει παρουσιάσει έξι ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές στην Ελλάδα και διεθνώς. Εργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Τι ήταν αυτό που σας παρακίνησε να ασχοληθείτε εικαστικά με ένα θέμα όπως είναι αυτό της μοναστικής πολιτείας του Αγίου Ορους;

Δεν είχα ασχοληθεί ξανά τόσο εντατικά με το θρησκευτικό κομμάτι. Η αφορμή δόθηκε από το πρόγραμμα της Αγιορειτικής Εστίας και την ενασχόλησή μου με το Αγιον Ορος. Γνώριζα βεβαίως τι είναι το Αγιον Ορος, ωστόσο δεν το είχα επισκεφτεί. Ολα ξεκίνησαν το 2019, όταν ο Αναστάσιος Ντούρος, διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας, μου πρότεινε το πρόγραμμα της Εστίας, σύμφωνα με το οποίο ένας καλλιτέχνης θα αναλάμβανε να περιηγηθεί και στις 20 μονές στη χερσόνησο του Αθω και στη συνέχεια να δημιουργήσει ένα έργο κατά τη δική του προσωπική εμπειρία – κάτι παρόμοιο είχε πράξει τα προηγούμενα χρόνια και ο Βρετανός Τιμ Βάινερ, πάντα με την υποστήριξη της Αγιορειτικής Εστίας. Ολο αυτό αφήνει μια ζωντανή παρακαταθήκη στην ιστορία ως προς τον τρόπο που ένας καλλιτέχνης έχει παράξει ένα έργο, σύμφωνα πάντα με το δικό του προσωπικό ύφος.

Εικόνα και καντήλι στην Ιερά Μονή Καρακάλλου

Ποια τα πρώτα ερεθίσματα και οι εντυπώσεις που σχηματίστηκαν μέσα στη σκέψη σας και αποτέλεσαν την αφορμή για την εικαστική δημιουργία;

Ηταν το 2020, όταν βρέθηκα για πρώτη φορά στο Ορος. Το πρώτο πράγμα που ένιωσα και μου έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν η αίσθηση της σιωπής τριγύρω. Η απουσία του φωτός μέσα στον χώρο του καθολικού των μοναστηριών δημιουργεί μια μυσταγωγική ατμόσφαιρα, ενώ εξίσου υποβλητική είναι και η ατμόσφαιρα στο φυσικό περιβάλλον. Την ομορφιά και τη γαλήνη της φύσης τις ένιωσα καθώς περπατούσα στα διάφορα μονοπάτια προκειμένου να μεταβώ από το ένα μοναστήρι στο άλλο. Ο ήχος του ταλάντου, καθώς αυτό χτυπά τις βραδινές ώρες καλώντας τους μοναχούς στη θεία λειτουργία, είναι και αυτό μέρος της θρησκευτικής ιερότητας που επιδρά στον ψυχισμό. Ενα άλλο στοιχείο που επίσης μπορούμε άμεσα να παρατηρήσουμε είναι η απουσία της φασαρίας και της έντασης, όλα αυτά που αποσπούν την προσοχή μας και που χαρακτηρίζουν σε καθημερινή βάση τη ζωή στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις. Το στοιχείο αυτό είναι ικανό από μόνο του να σε κάνει να κρατήσεις το στόμα σου κλειστό και να παρατηρήσεις προσεκτικά ό,τι συμβαίνει γύρω σου!

Καυσοκαλύβια

«Με ενδιέφερε να απεικονίσω το εσωτερικό των μοναστηριών, κυριολεκτικά και μεταφορικά»

Ξεκινώντας, λοιπόν, να ζωγραφίζετε τι ήταν που θελήσατε πρώτα από όλα να φέρετε στην επιφάνεια – βγαλμένο μέσα από τον πυρήνα των πραγμάτων; 
Με ενδιέφερε να απεικονίσω το εσωτερικό των μοναστηριών: Τα κελιά, τους διαδρόμους, πώς είναι οι υπόλοιποι χώροι τους. Επειδή λίγο έως πολύ η εξωτερική μορφή των μοναστηριών είναι γνωστή σε όλους μέσα από τις φωτογραφίες, ήθελα να αποτυπώσω το εσωτερικό κομμάτι τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά. Αρχισα να καταγράφω τα εσωτερικά των δωματίων στα οποία φιλοξενήθηκα. Κάθε δωμάτιο είναι διαφορετικό, σε κάθε κρεβάτι έχει μείνει το αποτύπωμα από την παρουσία διαφορετικών ανθρώπων. Ο θεατής του έργου μου θα έχει αργότερα την ευκαιρία να περιηγηθεί κάπως αόρατα μέσα από αυτούς τους χώρους και να τους κάνει κτήμα του. Να έχει τη δική του εμπειρία.
Χώρος φύλαξης κρανίων μοναχών

Ποιο χρώμα θελήσατε περισσότερο από όλα να αποδώσετε μέσα από τους πίνακές σας; Ποιο είναι εν τέλει το φυσικό χρώμα που επικρατεί σε σχέση με τα υπόλοιπα στο περιβάλλον του Αθω; 
Κάθε ώρα εκεί είναι ξεχωριστή. Την ώρα που δεν έχει ακόμη ξημερώσει, αλλά έχει φύγει το σκοτάδι, μπορούμε να διακρίνουμε ένα «ψυχρό», ιδιαίτερο μπλε που καλύπτει όλη την πλάση, ενώ εντός των καθολικών εισέρχεται από κάπου μια πηγή φωτός και συγχρόνως όλα τα καντήλια είναι αναμμένα. Ολα αυτά είναι πολύ ενδιαφέρουσες εικόνες που αποτύπωσα πάνω στον καμβά. Το δε φως στα έργα μου είναι μεταφορικό, δεν είναι μόνο για λόγους αισθητικής. Αναδεικνύεται το κάθε σημείο πάνω στο οποίο ακουμπά το φως. Είναι το «φως το αληθινόν», σύμφωνα με τη θρησκευτική έννοια! Η ύπαρξη του φωτός κεντρίζει όχι μόνο το βλέμμα, αλλά και την ψυχή μας.
Δωμάτιο ιερού κελιού

«Παρομοιάζω τη δουλειά μου με την προσευχή»

Ξεχωρίσατε κάποιο έργο από όσα φιλοτεχνήσατε κατά την παραμονή σας στο Ορος;

Ολα τα έργα μου που αφορούν το Αγιον Ορος είναι συγχρόνως και ρεαλιστικής τεχνοτροπίας και διακρίνονται για τη λεπτομέρειά τους. Δεν θέλω όμως να εντυπωσιάσω με την τεχνική μου. Παρομοιάζω τη δουλειά μου με την προσευχή, η οποία απαιτεί υπομονή και πολύ χρόνο. Δεν γίνεται για λόγους εντυπωσιασμού, δεν κάνω τα έργα μου να φαίνονται σαν φωτογραφία – όπως άκουσα σε διάφορα σχόλια. Κατά κάποιον τρόπο το να δουλεύω με το μολύβι πάνω στον καμβά ενέχει μέσα του ένα είδος προσευχής. Ενα είδος υπομονής για έναν ιερό σκοπό!

Ιερό κελί Τιμίου Σταυρού (Οσιος Παΐσιος)

«Ακούγοντας τις ψαλμωδίες, δεν μπορούσα να συγκρατήσω τα δάκρυά μου»

Σε όλη τη διαδρομή σας στο Αγιον Ορος υπήρξαν κάποιες στιγμές που σας έκαναν να νιώσετε συγκλονισμένος;

Τα μέρη όπου φυλάσσονται σημαντικά χειρόγραφα, οι βιβλιοθήκες, το εσωτερικό των καθολικών κατά τις πρώτες πρωινές ώρες με τις ψαλμωδίες, το θυμιατό κ.ά., αποτελούν αξέχαστες στιγμές και προκάλεσαν στην ψυχή μου ένα δέος. Ακούγοντας τις ψαλμωδίες, δεν μπορούσα να συγκρατήσω τα δάκρυά μου. Μεγάλη συγκίνηση ένιωσα επίσης όταν πληροφορήθηκα -καθώς βρισκόμουν έξω από ένα μοναστήρι- πως η σύζυγός μου ήταν έγκυος και επρόκειτο ν’ αποκτήσω παιδί!

Δωμάτιο ιερού κελιού

Βιώσατε κάτι πρωτόγνωρο που ο απόηχός του θα σας συνοδεύει σε όλη σας τη ζωή…

Οι καθημερινές συζητήσεις με τους μοναχούς με έβαλαν σε έναν διαφορετικό τρόπο θέασης των πραγμάτων. Κάποια στιγμή μιλώντας με τον π. Αβέρκιο, από τη Μονή της Σιμωνόπετρας, με συμβούλευσε χρησιμοποιώντας τη φράση: «Να είσαι πεταλούδα και όχι μύγα!» Επειδή η πεταλούδα ευρισκόμενη σ’ ένα δωμάτιο με ακαθαρσίες θα πετά μέχρι να βρει ένα καθαρό σημείο ή ένα λουλούδι για να σταθεί εκεί. Σε αντίθεση, μια μύγα σε ένα λιβάδι με παπαρούνες θα πετά μέχρι να βρει τις ακαθαρσίες! Αυτό το βλέπουμε και στη δική μας πραγματικότητα. Πιανόμαστε συνεχώς από τα αρνητικά πράγματα και δεν βλέπουμε το θετικό. Θα έπρεπε να λέμε: «Ευχαριστώ τον Θεό που είμαι ζωντανός», «ευχαριστώ που έχω ένα πιάτο φαγητό»…

Ιερά Μονή Φιλοθέου

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Κοροϊδία για 500.000 συνταξιούχους – Άλλο ένα επικοινωνιακό παραμύθι της κυβέρνησης

Ενώ προσδοκούσαν τη στήριξη, δεν την έλαβαν ποτέ λόγω των αυστηρών κριτηρίων Πήγαν, είδαν και απήλθαν… Το επίδομα των 250 ευρώ που παρουσιάστηκε ως μία...

ΗΠΑ: Οικόσιτο ελάφι σκότωσε 64χρονη που το φρόντιζε

Η Τζόντι Πρόγκερ, αφοσιωμένη στη φροντίδα των ζώων έχασε τη ζωή της με τραγικό τρόπο, όταν ένα από τα ελάφια που φιλοξενούσε στη φάρμα...

Μεγάλοι όγκοι πνεύμονα: Νεότερα δεδομένα στη ριζική αντιμετώπιση

Ο καρκίνος του πνεύμονα εξακολουθεί να αποτελεί την πρώτη αιτία κακοήθειας στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο της νόσου, διακρίνεται μια ιδιαίτερη κατηγορία, οι λεγόμενοι «μεγάλοι...

Σαλαμίνα: Αυτή είναι η 46χρονη που σκότωσε την πεθερά της – Ο εθισμός...

Σοκ και αποτροπιασμό προκαλούν οι τελευταίες αποκαλύψεις γύρω από την άγρια δολοφονία της 75χρονης γυναίκας στη Σαλαμίνα, η οποία βρέθηκε νεκρή το μεσημέρι της...

Έρχεται τσουνάμι αλλαγών στον ΕΝΦΙΑ: Ποιοι θα πληρώσουν διπλά και ποιοι… τίποτα –...

Δείτε αν είστε στους κερδισμένους ή στους χαμένους - Μεταβιβάσεις, εισοδήματα και ασφάλειες αλλάζουν τα ποσάΠάνω από 2 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων αναμένεται να δουν...

Τραγωδία στη Ρόδο: Ραγίζει καρδιές ο πατέρας του 19χρονου Ραφαήλ – «Ήταν πολύ...

«Είχαμε μιλήσει λίγη ώρα πριν πάει στην άσκηση και ήταν πολύ χαρούμενος»Ακόμη και οι πιο δυνατοί «λυγίζουν» μπροστά στον πατέρα του 19χρονου στρατιώτη που...

Ο Μ. Κοττάκης «ακτινογραφεί» την Ιθάκη του Τσίπρα – «Διαψεύστηκα, υποτίμησα, έχω αίσθημα...

Το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα «Ιθάκη» έφτασε στα χέρια μου το Σάββατο το απόγευμα όταν είχε κλείσει η ύλη των εφημερίδων. Με την εξής...

Απίθανος Άδωνις: «Δεν είναι φτωχοί οι Έλληνες, η ΕΛ.ΣΤΑΤ. μετράει λάθος»

Κατά πάντων έβαλε ο Αδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος, αντί να απολογηθεί για τις κάκιστες επιδόσεις της Ελλάδας στη νέα έκθεση του ΟΟΣΑ, τα βάζει...

«Ξεπερασμένη» και η μονογαμία; Προετοιμάζουν το έδαφος…

Ενώ η Ελλάδα μετράει τις πληγές της από το Δημογραφικό και την υπονόμευση των αξιών και των παραδόσεων, το μήνυμα είναι ότι ο «πολυπολιτισμός»...

Αυτή είναι η ανάρτηση κατά της Όλγας Γεροβασίλη που οδήγησε στη σύλληψη του...

Ένας ηλικιωμένος 79 χρόνων ταυτοποιήθηκε από τη Διεύθυνση Δίωξης Κυβερνοεγκλήματος, για απειλές μέσω διαδικτύου, σε βάρος αντιπροέδρου της Βουλής και βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Όλγας...
Advertisement 1


















spot_img

Ροή ειδήσεων

spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ