Απολογητικός ο Χατζηδάκης, που όμως επιρρίπτει όλη την ευθύνη στη διοίκησή τους. Κουβέντα από Μητσοτάκη στο καθιερωμένο κυριακάτικο διαδικτυακό… παραμύθι
Η «βόμβα» που έριξαν ξαφνικά τα ΕΛ.ΤΑ., με το αιφνιδιαστικό κλείσιμο υποκαταστημάτων ανά την επικράτεια, εξακολουθεί να πυροδοτεί μείζονα πολιτική κρίση στην κυβέρνηση Μητσοτάκη, παρά τη μερική οπισθοχώρηση λόγω του κύματος αντιδράσεων, με την απόφαση για κλείσιμο αυτή τη στιγμή των καταστημάτων στα αστικά κέντρα και τη μετάθεση του «λουκέτου» στην περιφέρεια κατά ένα τρίμηνο.
Με το «γαλάζιο» οικοσύστημα να βρίσκεται στα «κάγκελα», η κυβέρνηση επέλεξε να επιρρίψει όλες τις ευθύνες στη διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ., με τον Κωστή Χατζηδάκη να προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα εμφανιζόμενος απολογητικός, δίχως ωστόσο να δεσμεύεται για οτιδήποτε.
Αλγεινή εντύπωση
Την ίδια στιγμή, αλγεινή εντύπωση έχει προκαλέσει το γεγονός πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στο καθιερωμένο του διαδικτυακό ραντεβού με τους πολίτες, την κυριακάτικη δηλαδή ανάρτηση στο facebook, δεν βρήκε ούτε μισή λέξη να πει για το καυτό θέμα που έχει αναστατώσει τις τοπικές κοινωνίες σε όλη τη χώρα, ωσάν να είναι θέμα ήσσονος σημασίας ή λες και η κυβέρνησή του είναι άμοιρη ευθυνών.
Το ύφος πάντως του Κωστή Χατζηδάκη το Σάββατο είναι ενδεικτικό, καθώς επιχείρησε να αντικρούσει τα ομαδικά πυρά, με τις πιο σκληρές βολές να προέρχονται από το ίδιο του το κόμμα, μια και οι νεοδημοκράτες βουλευτές είναι έξαλλοι, σχολιάζοντας πως «ποτέ δεν αρνήθηκα την πατρότητα μεταρρυθμίσεων, ακόμη και αν ήταν δύσκολες. Οπως η Ολυμπιακή, η ΔΕΗ, η φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών, η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές. Ολα αυτά βγήκα δημόσια και τα υποστήριξα. Η περίπτωση των ΕΛ.ΤΑ. δεν είναι τέτοια, όμως για ορισμένα μέσα ενημέρωσης οτιδήποτε έχει κοινωνική αντίδραση επιχειρείται να συνδεθεί με εμένα».
Μιλώντας στο Action24, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης υποστήριξε πως «πράγματι, υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα με τα ταχυδρομεία, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, καθώς αλλάζει δραματικά η αγορά και οι επιστολές έχουν αντικατασταθεί από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Εγιναν αλλεπάλληλες παρεμβάσεις και επί ΣΥΡΙΖΑ και επί Νέας Δημοκρατίας -τελευταία ήταν το 2023-, με κλείσιμο καταστημάτων. Και σήμερα τα ΕΛ.ΤΑ. είναι ολοφάνερο ότι πράγματι χρειάζονται παρεμβάσεις, γιατί διαφορετικά θα κλείσουν, και αυτό θα ωφελούσε τους ανταγωνιστές τους. Εχουν πρόβλημα ρευστότητας, το οποίο δεν θα τους επιτρέπει σε λίγο να πληρώνουν μισθούς», ομολογώντας πως η διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ. είχε ενημερώσει την κυβέρνηση, αλλά καρφώνοντάς την, λέγοντας: «Τόσο οι πολίτες όσο και οι βουλευτές δεν γνώριζαν την οξύτητα του προβλήματος και ανακοινώθηκε ξαφνικά ότι κλείνουν τα καταστήματα». Σε κάθε περίπτωση, υποστήριξε πως η πρόθεση των ΕΛ.ΤΑ. δεν έχει χαρακτήρα αναλγησίας.
Η απολογία της κυβέρνησης δεν έχει καταφέρει να πείσει τη «γαλάζια» Κοινοβουλευτική Ομάδα, πόσο μάλλον την κοινωνία, καθώς είναι δεκάδες πλέον οι παρεμβάσεις βουλευτών που δεν είναι διατεθειμένοι να κρύψουν τη δυσφορία τους. Μεταξύ αυτών, οι Γιώργος Αμυράς, Στέλιος Πέτσας, Δημήτρης Μαρκόπουλος, Μαρία Συρεγγέλα, Θεοδώρα Αυγερινοπούλου και Μακάριος Λαζαρίδης εκφράστηκαν αιχμηρά, ενώ οξεία κριτική έχει ασκήσει και άπασα η αντιπολίτευση. Ολες οι πλευρές πάντως δίνουν ραντεβού στην αυριανή μάχη κορυφής στη Βουλή, όπου θα συζητηθεί το θέμα στις συναρμόδιες επιτροπές εν μέσω ακραίας έντασης και από τις δυο πλευρές, καθώς, καταπώς φαίνεται, οι βουλευτές της συμπολίτευσης δεν μπορούν και δεν θέλουν να σωπάσουν. Εξάλλου, οι πολίτες και δικοί τους ψηφοφόροι είναι, που πλήττονται.
Η λίστα με τα 46 υποκαταστήματα που δεν θα ξαναλειτουργήσουν από σήμερα
Eνα βήμα πίσω έκανε η διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ., μετά τις οργισμένες αντιδράσεις πολιτικών, εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και χιλιάδων πολιτών στην επαρχία που θα αναγκάζονται να διανύουν αποστάσεις δεκάδων χιλιομέτρων για να εξυπηρετηθούν, εφόσον μπει «λουκέτο» σε 204 υποκαταστήματα. Η διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ. ανακοίνωσε ότι «πάγωσε» για τρεις μήνες, προσωρινά, το κλείσιμο των καταστημάτων στην περιφέρεια, αλλά από σήμερα δεν θα λειτουργήσουν ξανά συνολικά 46 σε αστικά κέντρα, με αποτέλεσμα να μείνουν χωρίς ταχυδρομείο μεγάλοι δήμοι της Αττικής.
Συγκεκριμένα, μπαίνει «λουκέτο» στα υποκαταστήματα Αγίου Ιεροθέου, Αγίου Ιωάννη Ρέντη, Αερολιμένα Αθηνών, Ακρόπολης (ΑΘ 171), Αλίμου, Αμαρουσίου (2) (Carrefour), Ανω Λιοσίων, Ασπροπύργου, Βούλας, Βριλησσίων, Γαλατσίου, Γέρακα, Δάφνης, Δραπετσώνας, Θησείου (ΑΘ 18), Θρακομακεδόνων, ΚΕΜΠ Παραδείσου Αμαρουσίου, Καλαμακίου, Καλλιπόλεως, Καματερού, Κουμουνδούρου (ΑΘ 49), Κυψέλης (ΑΘ 13), Λένορμαν, Μεταμόρφωσης Αττικής, Μητροπόλεως (ΑΘ 54), Νεάπολης Αθηνών (ΑΘ 14), Νέας Ερυθραίας, Νέας Φιλαδέλφειας, Νίκαιας, Περάματος Πειραιά, Πλατείας Καισαριανής, Χαϊδαρίου και Χολαργού.
Στον νομό Θεσσαλονίκης δεν θα ανοίξουν ξανά τα ταχυδρομεία ΒΙΠΕΘ, Συκιών, Ιωνίας, Πανοράματος, Αγίας Τριάδας (ΘΕΣ 11), Πυλαίας, Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης και Πανεπιστημιούπολης (ΘΕΣ 17), όπως και τα υποκαταστήματα Πάτρας (3), Ρόδου (2), Ιωαννίνων (2), Ιεράπετρας και Χανίων. Από την πλευρά τους, οι τοπικές Αρχές και κάτοικοι πολλών περιοχών έχουν ξεκινήσει διαμαρτυρίες έξω από τα κτίρια επαρχιακών υποκαταστημάτων των ΕΛ.ΤΑ. που είχε ανακοινωθεί πως θα κλείσουν. Ηδη έχουν γίνει διαμαρτυρίες κατοίκων στη Χαλανδρίτσα Αχαΐας, στο Πλωμάρι και στην Ερεσό Λέσβου, ενώ στην Ικαρία τοποθέτησαν πανό στο οποίο αναφέρουν: «Οχι στο κλείσιμο των ΕΛ.ΤΑ. και των ζωών μας».
Μετά το κλείσιμο και των τραπεζών σε πολλές επαρχιακές πόλεις και κωμοπόλεις, το «λουκέτο» στα ΕΛ.ΤΑ. θα είναι το τελειωτικό χτύπημα, καταδικάζοντας στην απομόνωση ιδιαίτερα τους ηλικιωμένους, που δεν έχουν τη δυνατότητα μετακινήσεων. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του δημάρχου Τυρνάβου Αστέριου Τσικριτσή: «Ηλικιωμένοι, αγρότες και χιλιάδες εργαζόμενοι δεν θα μπορούν να εξυπηρετηθούν. Το κοντινότερο κατάστημα είναι σε απόσταση περίπου 20-25 λεπτών, στη Λάρισα. Θα αποτελέσει ένα ακόμη πλήγμα για τους πολίτες, και ειδικά μικροεπαγγελματίες και ηλικιωμένους. Θα έχουμε δυσκολίες στην καθημερινότητα, ταλαιπωρία και περαιτέρω αποκλεισμό».