Παρά τη μερική αναδίπλωση με την τρίμηνη παράταση, οι τάσεις…ανταρσίας και ενδοκυβερνητικών συγκρούσεων καλά κρατούν
Για το «έργο» του Γρηγόρη Σκλήκα στα ΕΛ.ΤΑ. δεν χρειάζεται κανείς να ψάξει πολύ. Αρκεί να παραθέσει δυο στοιχεία. Οταν ανακοινώθηκε ότι αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλος, τον Ιανουάριο 2023, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είχαν 600 καταστήματα σε όλη την επικράτεια.
Ηδη το Ελληνικό Δημόσιο είχε ενισχύσει τα ΕΛ.ΤΑ. από το 2020 με 250 εκατ. ευρώ από τους φορολογουμένους, ενώ με το που πήρε την ηγεσία ο Σκλήκας περικόπηκαν 143 καταστήματα. Τώρα, όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα, θα μπει λουκέτο σε ακόμα 204 καταστήματα.
Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αύριο, αν αποχωρήσει ή υποχρεωθεί σε παραίτηση ο Σκλήκας, όπως θα ανέμενε κανείς ύστερα από τέτοιο «κραχ» μέσα σε 2,5 χρόνια, τα ΕΛ.ΤΑ. θα απομείνουν με μόλις 253 καταστήματα. Μειώθηκε, δηλαδή, κατά 58% το αποτύπωμα των Ελληνικών Ταχυδρομείων σε όλη τη χώρα επί ημερών του.
Κι ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, δήθεν για να επιτευχθεί κάποια εξυγίανση ενώ πρόκειται για ακρωτηριασμό, τα ΕΛ.ΤΑ. μετατρέπονται σε όλο πιο δυσλειτουργικά και αποδυναμωμένα.. Αν το Υπερταμείο είχε σκοπό την ουσιαστική χρεοκοπία των ΕΛ.ΤΑ. και την πλήρη απαξίωσή τους τόσο σε αποτελεσματικότητα όσο και στα μάτια της κοινής γνώμης, τότε έχει πετύχει τον σκοπό του με την επιλογή του Σκλήκα. Αν όχι, τότε οι εμπνευστές να τον διορίσουν απέτυχαν παταγωδώς.
Σήμερα έχει ξεσηκωθεί όχι μόνο όλη η Ελλάδα, αλλά ακόμα και βουλευτές της Ν.Δ., με όλη αυτή την επιθετικότητα σε βάρος των Ελληνικών Ταχυδρομείων από τον διευθύνοντα σύμβουλό του, το Υπερταμείο και την ίδια την κυβέρνηση. Καλούνται να απαντήσουν τι απέγιναν εκείνα τα 250 εκατ. ευρώ που δόθηκαν επί Μητσοτάκη στα ΕΛ.ΤΑ., γιατί το κρατικό χρήμα δεν οδήγησε στην εξυγίανσή τους, σύμφωνα με τις τότε υποσχέσεις, και με ποια επιχειρηματική λογική τα 253 καταστήματα ανά την επικράτεια μπορούν να οδηγήσουν στην εξυγίανση της ιστορικής δημόσιας επιχείρησης και όχι στην απονεύρωσή της.
Το προδιαγεγραμμένο ξεπούλημα των ΕΛ.ΤΑ., όπως αναφέραμε και το Σάββατο με την εφαρμογή του μοντέλου Ολυμπιακής του Κωστή Χατζηδάκη, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Μπορεί να έγινε μισό βήμα πίσω χθες, ώστε να μην κλείσουν όλα μαζί τα καταστήματα λόγω των αντιδράσεων, όμως κανείς δεν σκοπεύει να πάρει πίσω το μέτρο-θηλιά. Ούτε η κυβέρνηση ούτε η διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ.
Οπως σήμερα συζητάμε για την κατάντια του ΟΣΕ και το ξεπούλημα σε μια ιταλική εταιρία-καρμανιόλα όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με όσα έχουν συμβεί, όπως συνέβη με την εξαΰλωση της Ολυμπιακής και η Ελλάδα έμεινε χωρίς εθνικό αερομεταφορέα από το πουθενά, ίδια είναι η μοίρα που επιφυλάσσεται και για τα Ταχυδρομεία.
Η μεθόδευση του ξεπουλήματος διά της απαξίωσης, και αφού πρώτα έχουν απορροφηθεί κρατικά κονδύλια για να μπαλωθούν τρύπες και όχι για ουσιαστική εξυγίανση, είναι γνωστή και δοκιμασμένη πάνω στις πλάτες των πολιτών.
Οταν ανέλαβε το 2023 η διοίκηση Σκλήκα, υποσχέθηκε για το 2025 ένα άλλο μοντέλο ΕΛ.ΤΑ. Τώρα συζητάμε για 60% «αόρατα» καταστήματα. Οι ιδιώτες ήδη αυξάνουν το έργο τους, αλλά και τις πιθανότητες εξαγοράς των Ταχυδρομείων, όταν ωριμάσουν -σύντομα όπως φαίνεται- οι συνθήκες. Αυτό, άλλωστε, που επιχειρεί από το 2020 η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι η ιδιωτικοποίηση διά της πλαγίας.
Ακόμα και η φιλοκυβερνητική «Καθημερινή» προκάλεσε πολλά ερωτήματα για τη διοίκηση Σκλήκα με χθεσινό δημοσίευμα: «Παρά το αυστηρό πλάνο μείωσης δαπανών δεν λείπουν οι επικριτικές φωνές που σχολιάζουν τη σχετικά πρόσφατη απόφαση για τη μεταφορά των κεντρικών γραφείων του οργανισμού σε ενοικιαζόμενο κτίριο στα Πατήσια, με το μηνιαίο μίσθωμα να φέρεται να ανέρχεται σε 180.000 ευρώ».
Οι αναθέσεις σε εταιρίες συμβούλων αυξάνονταν διαρκώς τα τελευταία χρόνια, όσο τα πραγματικά καταστήματα και οι αληθινές ανάγκες των Ταχυδρομείων έμεναν σε δεύτερη μοίρα, με πιο κραυγαλέα τη λογική να μπει κοστολόγιο στα καταστήματα των παραμεθόριων περιοχών και να θεωρηθεί… ασύμφορη η παρουσία των ΕΛ.ΤΑ. στην άγονη γραμμή, ενώ πρόκειται για περιοχές που κρατούν όρθια τα σύνορα. Στις εταιρίες συμβούλων έπεφταν κανονικά τα ευρώ για τις συμβάσεις, λες κι έλυσαν κάποιο πρόβλημα ουσίας οι ορδές συμβούλων.
Ακόμα και οι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές, που στην έκθεσή τους για τη χρήση 2024 προειδοποιούσαν για λουκέτα, αγνοήθηκαν από τη διοίκηση Σκλήκα. «Τα παραπάνω γεγονότα και συνθήκες ενδεχομένως να υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας, η οποία θα µπορούσε να εγείρει αμφιβολία σχετικά µε τη δυνατότητα του οµίλου και της εταιρίας να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους» ανέφεραν.
«Εάν συµπεράνουµε ότι υφίσταται ουσιώδης αβεβαιότητα, είµαστε υποχρεωµένοι στην έκθεση ελεγκτή να επιστήσουµε την προσοχή στις σχετικές γνωστοποιήσεις των εταιρικών και ενοποιηµένων οικονοµικών καταστάσεων ή εάν αυτές οι γνωστοποιήσεις είναι ανεπαρκείς, να διαφοροποιήσουµε τη γνώµη µας. Τα συµπεράσµατά µας βασίζονται σε ελεγκτικά τεκµήρια που αποκτώνται µέχρι την ηµεροµηνία της έκθεσης ελεγκτή. Ωστόσο, µελλοντικά γεγονότα ή συνθήκες ενδέχεται να έχουν ως αποτέλεσµα η εταιρία και ο όμιλος να παύσουν να λειτουργούν ως συνεχιζόµενη δραστηριότητα» τόνισαν.
Πόσο περήφανοι μπορούν να είναι το Υπερταμείο, ο «εκλεκτός» CEO τους και η κυβέρνηση γι’ αυτά τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που παραδίδουν στον φορολογούμενο; Θεωρούν ότι έκαναν το χρέος τους; Και, τελικά, για να ωφελήσουν ποιον;
Γρηγόρης Σκλήκας – Διευθύνων Σύμβουλος ΕΛ.ΤΑ.
Εχει σπουδάσει οικονομικά και είναι κάτοχος MSc στην επιστήμη των υπολογιστών. Στις 25 Ιανουαρίου 2023 ανακοινώθηκε από το Υπερταμείο ότι ο Γρηγόρης Σκλήκας αναλαμβάνει νέος διευθύνων σύμβουλος στα ΕΛ.ΤΑ. Το βιογραφικό του ανέφερε πως είναι «στέλεχος με διεθνή εμπειρία, έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του σε θέσεις διοίκησης πολυεθνικών σε τομείς Food & Beverage και έχει εργαστεί σε ώριμες και αναπτυσσόμενες αγορές σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Ασία και Αφρική».
Διετέλεσε CEO της Europe ARYZTA με έδρα το Δουβλίνο. Προηγουμένως, εργάστηκε 11 χρόνια για τη Royal FrieslandCampina, ήταν εκτελεστικός διευθυντής νοτιοανατολικής Ευρώπης FrieslandCampina και διευθύνων σύμβουλος FC Hellas (ΝΟΥΝΟΥ) και 14 χρόνια στην Unilever. Ηταν διευθύνων σύμβουλος της Algida και νωρίτερα διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης Μέσης Ανατολής.

Βασίλης Γαλούπης
ΕΛ.ΤΑ.: Βαθύ ρήγμα στη Ν.Δ. για το λουκέτο!
Το κλείσιμο των καταστημάτων των ΕΛ.ΤΑ. έχει προκαλέσει βαθύ ρήγμα στο ήδη ταραγμένο εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας, με την Κοινοβουλευτική Ομάδα να βρίσκεται σε αναβρασμό. Πολλοί βουλευτές εκφράζουν ανοιχτά τη δυσαρέσκειά τους για τους χειρισμούς του Μεγάρου Μαξίμου, ενώ οι τάσεις… ανταρσίας και ενδοκυβερνητικών συγκρούσεων καλά κρατούν.
Στην έκτακτη τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή υπουργών, των διοικήσεων ΕΛ.ΤΑ. και Υπερταμείου, αλλά και δεκάδων «γαλάζιων» βουλευτών, οι βουλευτές χρησιμοποίησαν σκληρές εκφράσεις. Κατήγγειλαν ότι αιφνιδιάστηκαν, την ώρα που δέχονται καταιγισμό παραπόνων από δημάρχους και πολίτες των περιφερειών τους, ενώ επέμειναν ότι η απόφαση πρέπει να αλλάξει. Ακούστηκαν εκφράσεις όπως «είστε ανίκανοι, άχρηστοι, από ποιον πήρατε άδεια να κάνετε αυτό το σχέδιο;», υπήρξαν αιχμές κατά του υπουργού Δημήτρη Παπαστεργίου, ενώ αρκετοί ζήτησαν την αποπομπή του διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΤ.Α. Γρηγόρη Σκλήκα.
«Πάρτε το πίσω. Μας ακυρώσατε τα μέτρα της ΔΕΘ. Δώστε λύση, όχι μασάζ» είπε ο βουλευτής Β’ Πειραιά Δημήτρης Μαρκόπουλος, που είναι και συντονιστής της Ν.Δ. στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, η οποία συνεδριάζει για το θέμα σήμερα. «Δεν μπορούμε να το υποστηρίξουμε κοινοβουλευτικά αυτό το πράγμα, πώς θα ζητήσουμε ψήφο από τον κόσμο; Θα τους λέμε “ψηφίστε μας, να σας κλείσουμε”;» «Συμφωνώ με τον Μαρκόπουλο. Πάρτε το πίσω!» δήλωσε ο βουλευτής Σάμου Χριστόδουλος Στεφανάδης. «Με εσάς ισχύει το “ο κερατάς το μαθαίνει τελευταίος”. Οι βουλευτές είμαστε οι κερατάδες» είπε ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης Θοδωρής Καραόγλου.
«Εχουμε προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία. Οχι τεχνοκρατική δημοκρατία» τόνισε ο πρώην υπουργός, βουλευτής Καβάλας Νίκος Παναγιωτόπουλος. «Ποιοι είστε και πώς την έχετε δει; Δεν είμαστε σε καθεστώς Μνημονίων για να επικαλείστε άμεση ανάγκη. Κάνετε διάλογο εκ των υστέρων» είπε η Φωτεινή Αραμπατζή. «Λάθος ότι η σύσκεψη έπεται των ανακοινώσεων» τόνισε από την πλευρά του ο Βασίλης Οικονόμου. «Εχουμε τον ΟΠΕΚΕΠΕ, έχουμε τώρα και αυτά. Να αποδοθούν ευθύνες» ζήτησε η Σέβη Βολουδάκη, θέτοντας ουσιαστικά θέμα για τον κ. Σκλήκα.
Ωστόσο και με δημόσιες δηλώσεις τους πολλοί βουλευτές είχαν σηκώσει του τόνους από νωρίς χθες. Ο Δημήτρης Μαρκόπουλος τόνισε στον 9,84 FM: «Υπήρξε ένας άσκοπος αιφνιδιασμός και δεν καταλαβαίνω γιατί έγινε αυτό το λάθος. Δεν μπορεί κάποιος τεχνοκράτης να αποφασίζει έναντι των βουλευτών». Στο Open ο Στέλιος Πέτσας ζήτησε ολική αναστολή της απόφασης. Ο Μακάριος Λαζαρίδης στα Παραπολιτικά 90,1 είπε ότι «το λάθος εδράζεται στον αιφνιδιασμό. Η διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ. όφειλε να κάνει μια πλήρη ενημέρωση». «Με δυσάρεστη έκπληξη πληροφορήθηκα την αναστολή λειτουργίας 204 υποκαταστημάτων ΕΛ.ΤΑ. σε όλη την Ελλάδα» ανέφερε η Μαρία Συρεγγέλα.
Ωστόσο στην κυβέρνηση ουσιαστικά υποστηρίζουν τα «λουκέτα» και επιμένουν στον εφαρμοζόμενο σχεδιασμό, αλλά επιχειρούν να ρίξουν τους τόνους για να μετριάσουν το πολιτικό κόστος, επιστρατεύοντας την κλασική συνταγή της αποποίησης ευθυνών. Πετώντας το «μπαλάκι» στη διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ., στο Μέγαρο Μαξίμου επιμένουν να αποδίδουν τα προβλήματα κυρίως σε ζητήματα «επικοινωνιακού χειρισμού» και όχι στην ουσία της πρωτοβουλίας που λήφθηκε.
Γελοιότητες Μαρινάκη περί επικοινωνιακής αστοχίας
Κάλυψε πλήρως τη διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ. για το κλείσιμο των υποκαταστημάτων ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης λέγοντας ότι προχωράει μια μεγάλη μεταρρύθμιση, και το μόνο που βρήκε να πει ήταν πως «έγινε άστοχος επικοινωνιακός χειρισμός». Παράλληλα, σχετικά με τις ενδοκυβερνητικές διαμάχες είπε ότι δεν υπάρχει ενδοκυβερνητικό μέτωπο με υπουργούς που πετούν ο ένας το μπαλάκι στον άλλον για τα ΕΛ.ΤΑ. «Δεν μπορώ να θυμηθώ δήλωση του ενός υπουργού να καρφώνει τον άλλον. Αρέσει σε ένα μέρος των ΜΜΕ να δημιουργεί τεχνητές εντάσεις και μέτωπα. Πείτε μου μία δήλωση Πιερρακάκη που να δείχνει τον κ. Χατζηδάκη ή κάποιον άλλον» είπε.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι επικοινωνιακά ήταν άστοχος ο τρόπος που η διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ. χειρίστηκε αυτό το θέμα, δημιουργώντας μια ανησυχία σε τοπικές κοινωνίες και σε κάποιους βουλευτές. Αν είχε προηγηθεί ο διάλογος και η επεξήγηση, θεωρώ ότι οι ανησυχίες ή οι ουσιαστικές αντιδράσεις θα ήταν πολύ λιγότερες έως και ανύπαρκτες» τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης απαντώντας σε σχετική ερώτηση κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών. Σχετικά δε με το εάν το Μέγαρο Μαξίμου εξακολουθεί να στηρίζει τον διευθύνοντα σύμβουλο τον ΕΛ.ΤΑ. Γρηγόρη Σκλήκα, είπε:
«Δεν μπορούμε να “πυροβολούμε” έτσι τα στελέχη, ωστόσο δεν είμαι εγώ υπεύθυνος για τις τελικές αποφάσεις». Υπογράμμισε, ωστόσο, πως «κανένας πολίτης, κανένας συνταξιούχος, κανένας συμπολίτης μας, καμία περιοχή, κανένα νησί, κανένας οπουδήποτε στην Ελλάδα, στην Αττική, στην περιφέρεια δεν πρόκειται να μείνει χωρίς εξυπηρέτηση».