Η ομηρική ηρωίδα επιστρέφει όχι πλέον ως μύθος, αλλά ως γυναίκα που ενθυμείται, αμφισβητεί και αρνείται να σωπάσει στην παράσταση «Η Ιφιγένεια στο Αργος», που φιλοξενείται εκάστη Τρίτη, στις 9.15 μ.μ., στο Θέατρο Μικρός Κεραμεικός (Ευμολπιδών 13, Φωταέριο, τηλ. 2103454831).
Το έργο ακολουθεί την ηρωίδα σε ένα ταξίδι επιστροφής και αυτογνωσίας, με μια Ιφιγένεια ώριμη, σημαδευθείσα από την παιδική ηλικία, οργισμένη ως γυναίκα, τρυφερή και τρομαγμένη, κυνική και εξεγειρόμενη. Η φωνή της πάλλεται ανάμεσα στη μνήμη και την αμφισβήτηση, αναμετριέται με την αδικία της θυσίας, τον παραλογισμό του πολέμου, το βάρος της οικογενείας.
Στο σήμερα
Δίκην μεγάλης επιστολής προς τον αδελφό της Ορέστη, τον άνδρα που κατέρρευσε μετά τον φόνο της μητρός τους, η αφήγησις μετατρέπεται σε μια προσωπική εξομολόγηση, που απευθύνεται απευθείας στο σήμερα. Γιατί κάθε εποχή καλείται να απαντήσει στα ίδια ερωτήματα, ήτοι τι αξίζει να θυσιάσεις, ποιος ορίζει τη μοίρα σου, ποιο είναι το τίμημα της αγάπης, του έρωτος, της ελευθερίας.
Εμπνευσθείσα από τις τραγωδίες του Ευριπίδου, τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου, το ποιητικό έργο «Η Επιστροφή της Ιφιγένειας» του Ρίτσου και από πλήθος κειμένων και συγγραφέων, ανάμεσα στους οποίους έργα των Αγγελάκη – Ρουκ, Τριαρίδη, Μπακόλα, Κακναβάτο, Μαντλίν Μίλερ, Τσαρλς Λ. Μι κ.ά., η Μαριτίνα Πάσσαρη υφαίνει ένα πολυφωνικό πορτρέτο. Μια Ιφιγένεια που δεν παραμένει θύμα, αλλά διεκδικεί τον λόγο της. Μύθος, ποίησις και θέατρο εμπλέκονται σε ένα μοναχικό δρώμενο, που διασταυρώνει την αρχαιότητα με τα πλέον καίρια ζητήματα της εποχής μας, το σώμα, τη μνήμη, την ταυτότητα, την επιθυμία, τη βία. Η Ιφιγένεια ομιλεί εκ νέου και αυτή τη φορά δεν είναι έτοιμη για να θυσιαστεί, αλλά για να ζήσει.
Κίνησις: Αλίκη Καζούρη.
Μουσική: Στάθης Ιωάννου.
Σκηνικά – κοστούμια: Ευδοκία Βεροπούλου.
Η παράστασις «Η Ιφιγένεια στο Αργος» εγεννήθη από μια πρόταση της Σίσσυς Παπαθανασίου και επαρουσιάσθη για πρώτη φορά ως work in progress στο Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο 2025. Η παράστασις περιόδευσε στην Πάτρα και τη Θεσσαλονίκη από την καλλιτέχνιδα, που ετοιμάζεται να μεταφέρει το βιβλίο του Μπορίς Βιαν, «Ο αφρός των ημερών», στη σκηνή τους πρώτους μήνες του 2026.


