Συνεχή πτώση καταγράφουν τα έσοδα από διόδια στους οδικούς άξονες εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Η βουτιά του πρώτου τριμήνου φτάνει το 15% για την Αττική Οδό και μέχρι το 40% για τμήματα της Εγνατίας Οδού και άλλα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου.
Οσο μειώνονται τα έσοδα τόσο πιο δύσκολη καθίσταται η εξεύρεση λύσης για την επανεκκίνηση των τεσσάρων βαλτωμένων έργων (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Τσακώνα, Μαλιακός – Κλειδί, Ιόνια Οδός και Αξονας Κεντρικής Ελλάδας) που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης.
Ακόμα και η Αττική Οδός, η οποία είχε δείξει αντοχές την τελευταία διετία, άρχισε να «ματώνει» σοβαρά από το πρώτο τρίμηνο του έτους, με απώλειες περί το 15%. Στα 5.000.000 ευρώ ανήλθαν τα έσοδα της κοινοπραξίας «Μορέας» (που διαχειρίζεται το τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) από διόδια, έναντι 6.000.000 ευρώ στο αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Η κοινοπραξία «Γέφυρα», που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, είχε στο πρώτο τρίμηνο ζημιές 100.000 ευρώ, από κέρδη 200.000 στο πρώτο τρίμηνο του 2011.
Συνολικά ο κλάδος παραχωρήσεων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ είχε στο πρώτο τρίμηνο ενοποιημένα έσοδα 58,98 εκατ. ευρώ από 69,19 εκατ. στο αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ μειώθηκαν κατά 11,3% και τα καθαρά κέρδη στα 11,6 εκατομμύρια. Στα 0,6 εκατ. ευρώ ανήλθαν στο πρώτο τρίμηνο τα έσοδα του ομίλου J&P ΑΒΑΞ από παραχωρήσεις, έναντι 0,7 εκατ. ευρώ στο περυσινό τρίμηνο. Στα 5,3 εκατ. περιορίστηκαν τα αντίστοιχα έσοδα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, από 7,3 εκατ. στο αντίστοιχο διάστημα του 2011.
Αντίστοιχη τάση καταγράφεται στο πρώτο τρίμηνο και στην Ευρώπη. Τα έσοδα δύο εκ των μεγαλύτερων εταιριών διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων στη γηραιά ήπειρο, της ισπανικής Abertis και της ιταλικής Atlantia, υποχώρησαν κατά 9%. Αλλά και τα έσοδα του ομίλου Vinci από τη διαχείριση των γαλλικών αυτοκινητοδρόμων, που εμφάνιζαν αξιοσημείωτη αντοχή από το 2008, παρουσίασαν κάμψη για πρώτη φορά στο τρίμηνο του 2012. Η Vinci είναι γνώριμη στην Ελλάδα, καθώς ηγείται των κοινοπραξιών «Γέφυρα» και «Ολυμπία Οδός» (άξονας Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Τσακώνα).
Φώτης Κόλλιας


