Ανησυχία για τον κινεζικό ανταγωνισμό και τις θέσεις εργασίας – Ο Μερτς ζητά επανεξέταση του μέτρου
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε βαθιά κρίση και ζητά επιτακτικά να επανεξεταστεί η απόφαση της ΕΕ για την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035.
Ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς συναντάται σήμερα με κορυφαίους εκπροσώπους του κλάδου, σε μια «σύνοδο κορυφής» που θεωρείται κρίσιμη για το μέλλον μιας από τις πιο ισχυρές βιομηχανίες της χώρας.
Πίεση από τον ανταγωνισμό και απώλειες θέσεων εργασίας
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει χάσει περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας μέσα σε μόλις έναν χρόνο, από τις περίπου 800.000 που απασχολεί συνολικά ο τομέας. Η αιτία είναι σύνθετη: από τη μία ο σφοδρός κινεζικός ανταγωνισμός στα ηλεκτρικά οχήματα, και από την άλλη το υψηλό ενεργειακό κόστος που πλήττει τη γερμανική παραγωγή μετά τη ρήξη των ενεργειακών σχέσεων με τη Ρωσία.
Η πτώση της παγκόσμιας ζήτησης και οι αμερικανικοί δασμοί 15% στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα έχουν επιδεινώσει περαιτέρω την κατάσταση, αποκαλύπτοντας την ευαλωτότητα ενός μοντέλου ανάπτυξης που για δεκαετίες στηριζόταν στις εξαγωγές και στη φθηνή ενέργεια.
Ο Μερτς πιέζει για αναθεώρηση της απαγόρευσης
Στο επίκεντρο της συνάντησης βρίσκεται η προγραμματισμένη απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα καύσης από το 2035, ένα μέτρο που η ΕΕ υιοθέτησε για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο, πολλοί Ευρωπαίοι κατασκευαστές, και ειδικά οι Γερμανοί, ζητούν παράταση της προθεσμίας, θεωρώντας ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση εξελίσσεται πολύ πιο αργά από όσο αναμενόταν.
Ο Φρίντριχ Μερτς χαρακτήρισε τη Δευτέρα το μέτρο «λάθος», προκαλώντας εντάσεις μέσα στον κυβερνητικό συνασπισμό του, κυρίως με τους Σοσιαλδημοκράτες (SPD) και τους Πράσινους, που υποστηρίζουν τη διατήρηση της απαγόρευσης. Παρ’ όλα αυτά, ο καγκελάριος προτίθεται να προτείνει στις Βρυξέλλες έναν συμβιβασμό: να επιτραπεί η συνέχιση παραγωγής ορισμένων υβριδικών ή επεκταμένης αυτονομίας οχημάτων και μετά το 2035.
Οι θέσεις των εμπλεκόμενων πλευρών
Ο διευθύνων σύμβουλος της Bosch, Στέφαν Χάρτουνγκ, δήλωσε πως μια τέτοια παράταση «θα εξασφάλιζε την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και χιλιάδες θέσεις εργασίας». Από την άλλη πλευρά, η περιβαλλοντική οργάνωση Transport & Environment (T&E) κατηγορεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες ότι προσπαθούν να καθυστερήσουν αναπόφευκτες αλλαγές και ζητά από τη γερμανική κυβέρνηση να «σεβαστεί τους ευρωπαϊκούς στόχους για το CO₂».
Ο υπουργός Οικονομικών και στέλεχος του SPD, Λαρς Κλινγκμπάιλ, τάσσεται υπέρ της ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης, προτείνοντας την παράταση των φορολογικών κινήτρων για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2031. Οι Πράσινοι, με τη σειρά τους, επιμένουν ότι η τεχνολογία των κινητήρων καύσης ανήκει στο παρελθόν και ότι η συνέχισή της θα επιβραδύνει περαιτέρω τη γερμανική μετάβαση, αφήνοντας τη χώρα πίσω από την Κίνα.
Ένα στοίχημα για το οικονομικό μέλλον της Γερμανίας
Η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί να αποτελεί θεμέλιο της γερμανικής οικονομίας, με ισχυρή παρουσία περιφερειακών κυβερνήσεων που στηρίζουν εταιρείες όπως η Volkswagen, η BMW, η Mercedes-Benz και η Audi. Ωστόσο, η αδυναμία του κλάδου να ανταγωνιστεί τις κινεζικές εταιρείες που προσφέρουν φθηνότερα και πιο τεχνολογικά προηγμένα ηλεκτρικά μοντέλα απειλεί ολόκληρη την παραγωγική αλυσίδα, από τους προμηθευτές μέχρι τους υπεργολάβους.
Σύμφωνα με μελέτη του Κέντρου Έρευνας Αυτοκινήτων του Μπόχουμ, η διαφορά τιμής μεταξύ ηλεκτρικών και παραδοσιακών αυτοκινήτων έχει πλέον μειωθεί δραστικά, γεγονός που, όπως επισημαίνεται, καθιστά αδικαιολόγητη οποιαδήποτε αναθεώρηση της απαγόρευσης των κινητήρων καύσης.
Η τελική απόφαση της ΕΕ αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες, όμως για τη Γερμανία η συζήτηση αυτή υπερβαίνει το τεχνικό ζήτημα της κινητικότητας: αφορά το αν μπορεί η χώρα να προσαρμοστεί στη νέα βιομηχανική εποχή χωρίς να θυσιάσει τον πυρήνα της οικονομικής της ισχύος.