Ούτε ζωγραφιστό δεν θέλουν να βλέπουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ τον Γιάννη Ραγκούση. Οι παλινωδίες του υπουργού και η «λουδοβίκεια» συμπεριφορά του στο θέμα των ταξί προκάλεσαν μίνι ανταρσία στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ, με πολλούς βουλευτές να ζητούν απολογία Ραγκούση στα κομματικά όργανα και τον Β. Κεγκέρογλου να τον κατηγορεί για ακραίο νεοφιλελευθερισμό.
Εικοσιένας βουλευτές (οι περισσότεροι «βενιζελικοί») ζήτησαν με επιστολή τους στο γραμματέα της Κ.Ο. Β. Εξαρχο εσπευσμένη σύγκληση του ΚΤΕ Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ, προκειμένου ο Γιάννης Ραγκούσης να αναγκαστεί να πάει στη Βουλή και να απολογηθεί για τις προθέσεις του. «Οπως έχει εξελιχθεί η κατάσταση, η ελληνική οικονομία, ο τουριστικός κλάδος και η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό δέχονται αυτή τη στιγμή ένα πολύ σοβαρό πλήγμα με απρόβλεπτες συνέπειες» αναφέρουν. «Δεν μπορεί να ζητάμε εδώ και δύο εβδομάδες από τον κ. Ραγκούση να έρθει να μας ενημερώσει και να μας αγνοεί. Δεν πάει άλλο» έλεγε εξοργισμένη στους διαδρόμους της Βουλής η πρώτη υπογράφουσα Τόνια Αντωνίου.
Η επίσημη αντίδραση, ωστόσο, του ΠΑΣΟΚ έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα. Κύκλοι προσκείμενοι στον γραμματέα της Κ.Ο. υπονόησαν ότι οι 21 βουλευτές έπαιξαν επικοινωνιακό παιχνίδι, καθώς γνώριζαν από την προηγουμένη ημέρα ότι έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση ΚΤΕ Μεταφορών. Η κυρία Αντωνίου επανήλθε όμως δριμύτερη. «Μας κοροϊδεύουν και μας λένε ότι θα γίνει ΚΤΕ από βδομάδα σε βδομάδα. Τα πράγματα είναι απλά. Ο Ραγκούσης δεν θέλει να γίνεται ΚΤΕ ποτέ. Ετσι τον παρακαλούσαμε και με τον Καλλικράτη» είπε, υπονοώντας ότι ο κ. Ραγκούσης είτε απαξιώνει το ΚΤΕ είτε τρέμει να βρεθεί απέναντι στους βουλευτές.
Λίγη ώρα νωρίτερα, στην Ολομέλεια, ο κ. Ραγκούσης δεχόταν τα πυρά κι άλλων κυβερνητικών βουλευτών. Χαρακτηριστικότερη όλων η ατάκα του Δημήτρη Παπουτσή, ο οποίος τόνισε ότι αν η ρύθμιση Ραγκούση ερχόταν ως νομοσχέδιο στη Βουλή, δεν θα υπερψηφιζόταν. «Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί υπάρχει τέτοιος δογματισμός (σ.σ.: της κυβέρνησης) με την επαγγελματική τάξη των ταξί» πρόσθεσε. Υπέρ του Προεδρικού Διατάγματος Ρέππα και η Μ. Σκραφνάκη, τονίζοντας ότι δεν είναι λάθος τα πληθυσμιακά κριτήρια. Για νεοφιλελευθερισμό κατηγόρησε τον κ. Ραγκούση και ο βουλευτής Ηρακλείου Β. Κεγκέρογλου, τονίζοντας ότι η νεοφιλελεύθερη άποψη ότι η αυτορύθμιση της αγοράς λύνει όλα τα προβλήματα δεν μπορεί να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον.
Να τιμήσει τη συμφωνία του κ. Ρέππα με τους ταξιτζήδες κάλεσε τον κ. Ραγκούση ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ν.Δ. Κ.Μαρκόπουλος. «Να πειστεί ο κ. Ραγκούσης να κάτσει στο τραπέζι με τους ιδιοκτήτες ταξί, τιμώντας τη συμφωνία τους με τον κ. Ρέππα. Και να το κάνει τώρα, όχι μετά από 3 μήνες, όπως έκανε στην Κερατέα».
Γιώργος Λυκουρέντζος
Ιδιοκτήτες ταξί: αδιέξοδο και δακρυγόνα στη συνάντησή τους έξω από το υπουργείο
Στυλώνει τα πόδια εμμένοντας στη θέση του ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Ραγκούσης, εξοργίζοντας ακόμη περισσότερο τους ιδιοκτήτες ταξί. Η χθεσινή συνάντηση μεταξύ των δύο πλευρών απέβη άκαρπη και άκρως επεισοδιακή, αφού η συγκέντρωση των αυτοκινητιστών έξω από το υπουργείο πνίγηκε στα χημικά – κατά τη γνώριμη πρακτική της κυβέρνησης.
Οι επαγγελματίες, που βρίσκονται πλέον σε απεργία διαρκείας -για πρώτη φορά στα χρονικά-, υπόσχονται «εκπλήξεις» και αιφνιδιαστικές ακτιβιστικές δράσεις, για τη συμμετοχή στις οποίες οι συμμετέχοντες θα ενημερώνονται με sms και μέσω των ραδιοταξί. Ο κ. Ραγκούσης -έπειτα από δύο ημέρες χάους σε ολόκληρη τη χώρα- καταδέχτηκε να πραγματοποιήσει συνάντηση με επταμελή αντιπροσωπία των συνδικαλιστών, κατά την οποία οι δύο πλευρές επιβεβαίωσαν ότι… διαφωνούν.
Οι αυτοκινητιστές ζήτησαν να μην εκδοθούν νέες άδειες και να τους δοθεί χρόνος έξι μηνών για διάλογο με το υπουργείο, ενώ ο κ. Ραγκούσης ξεκαθάρισε ότι το άνοιγμα όλων των επαγγελμάτων -συμπεριλαμβανομένου και αυτό των ταξί- έχει ήδη νομοθετηθεί, παρ’ όλα αυτά βέβαια δηλώνει ανοιχτός σε… διάλογο. Μάλιστα, παρά την πλήρη ανατροπή της απόφασης για το άνοιγμα του επαγγέλματος, στην οποία αιφνιδιαστικά προχώρησε, κατηγόρησε τους εκπροσώπους ότι είναι «απέναντί του εκτεθειμένοι».
Ο υπουργός επιχείρησε «άδειασμα» στις αποφάσεις που είχε υιοθετήσει για τον κλάδο ο προκάτοχός του, Δημήτρης Ρέππας. Παραδέχτηκε μεν ότι οι αυτοκινητιστές είχαν καταλήξει σε διαφορετική συμφωνία με τον προηγούμενο υπουργό, όπως είπε όμως ποτέ δεν κατάλαβαν ότι το Προεδρικό Διάταγμα του προκατόχου του «δεν θα το υπέγραφε ο Δημήτρης Ρέππας, αλλά ο Γιάννης ο Ραγκούσης, με τον οποίο δεν είχατε μιλήσει ποτέ». Σημείωσε, μάλιστα, ότι το διάταγμα δεν ήταν απόφαση συλλογικών οργάνων της κυβέρνησης, γιατί σε αυτήν την περίπτωση θα το σεβόταν, αλλά αποφάσεις του κ. Ρέππα, που σε καμία περίπτωση δεν δεσμεύουν τον επόμενο υπουργό.
Αμέσως μετά τη γνωστοποίηση του αδιεξόδου των συνομιλιών στους απεργούς που βρίσκονταν συγκεντρωμένοι έξω από το υπουργείο Υποδομών, επικράτησε ένταση. Στη διάρκεια των δηλώσεων του προέδρου του σωματείου τους (ΣΑΤΑ) Θύμιου Λυμπερόπουλου ακούγονταν υβριστικά συνθήματα για τον υπουργό και την κυβέρνηση. Κάποιοι προσπάθησαν να εισβάλουν στο κτίριο, εκτοξεύθηκαν καφέδες, μπουκάλια και άλλα αντικείμενα κατά των αστυνομικών, που απάντησαν με χρήση δακρυγόνων και βομβών κρότου – λάμψης. Για αρκετά λεπτά επικράτησε πολεμικό κλίμα, παρά τις προσπάθειες του προεδρείου και των ομάδων περιφρούρησης του ΣΑΤΑ να ηρεμήσουν τα πνεύματα.
Πάντως, ο κ. Λυμπερόπουλος εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι «ο κλάδος θα βγει νικητής», πρόσθεσε ότι αγώνας συνεχίζεται και «το πού θα πάμε και τι θα κάνουμε δεν θα το λέμε δημόσια». Στη συνέχεια, η αντιπροσωπία αναχώρησε για τα γραφεία του ΣΑΤΑ στην οδό Μάρνη, όπου αποφασίστηκε συνέχιση των κινητοποιήσεων με αποχή επ’ αόριστον από τους δρόμους και αναζήτηση νέων μορφών διαμαρτυρίας. Μετά το τέλος της συνέλευσης, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ δήλωσε «θλίψη για τους 10-15 προβοκάτορες», «που δημιούργησαν επεισόδια έξω από το υπουργείο».
Νεκταρία Σταμούλη
Στα δύο κομμένη η Ελλάδα με μπλόκα σε όλη τη χώρα
Η οργή των αυτοκινητιστών εξαπλώθηκε και στην περιφέρεια, κλείνοντας αεροδρόμια και λιμάνια, αποκλείοντας κεντρικούς οδικούς άξονες και -με τη φαντασία να καλπάζει- μπαίνοντας σε φέρετρα. Μόλις έγινε γνωστό ότι η προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος με τον κ. Ραγκούση έπεσε στο κενό, ξεκίνησε το γνώριμο πλέον αλαλούμ, με τους αυτοκινητιστές να σκληραίνουν τη στάση τους.
Η πορεία που πραγματοποίησαν ιδιοκτήτες ταξί με τα οχήματά τους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης προκάλεσε κυκλοφοριακή συμφόρηση και αναγκαστικές αλλαγές των δρομολογίων των λεωφορείων. Στη συνέχεια η «στρατιά» των μπλε ταξί στρατοπέδευσε στον χώρο στάθμευσης μπροστά από το αεροδρόμιο Μακεδονία, με τους ιδιοκτήτες όμως να δηλώνουν ότι δεν έχουν την πρόθεση να το αποκλείσουν. Το απόγευμα προχώρησαν σε αποκλεισμό της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Αθηνών στα Τέμπη και έτσι η κυκλοφορία των αυτοκινήτων διεξαγόταν μέσω παρακαμπτηρίων οδών.
Οι «κόκκινοι» από την Πάτρα μαζί με συναδέλφους τους από την Αιτωλοακαρνανία προχώρησαν σε ανά 15λεπτο διακοπή της κυκλοφορίας στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και αποκλεισμό της εθνικής οδού Κορίνθου – Πατρών. Νωρίτερα, αυτοκινητιστές της Πελοποννήσου κράτησαν ανοιχτούς σταθμούς διοδίων στο Ρίο, μετά όμως άλλαξαν γνώμη και αποφάσισαν να τα αποκλείσουν. Παράλληλα, ακολουθώντας το παράδειγμα των «Αγανακτισμένων» Σπαρτιατών, περίπου 300 ταξί από Αρκαδία, Λακωνία, Μεσσηνία και Αργολίδα ξεκίνησαν από τον σταθμό διοδίων Νεστάνης και Σπαθοβουνίου και εν πομπή κατευθύνθηκαν στην Αθήνα.
Εν τω μεταξύ, επ’ αόριστον αποκλεισμό του αεροδρομίου Χανίων «Δασκαλογιάννης» αποφάσισαν οι αυτοκινητιστές Χανίων, ενώ οι συνάδελφοί τους στο Ηράκλειο παρέταξαν χθες τα οχήματά τους στην είσοδο του αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης», με τους επιβάτες να εισέρχονται πεζοί.
Για τρεις ώρες απέκλεισαν με τα αυτοκίνητά τους οι ταξιτζήδες και το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, χωρίς όμως να δημιουργηθούν ιδιαίτερα προβλήματα. Ανάλογη εικόνα και στο αεροδρόμιο Σάμου, όπου οι απεργοί απέκλεισαν την είσοδο του αερολιμένα. Παράλληλα, το απόγευμα άνοιξαν τα διόδια Αφιδνών και Ελευσίνας.
Εναν πιο ευφάνταστο τρόπο διαμαρτυρίας βρήκαν οι αυτοκινητιστές της Λαμίας, που αποφάσισαν να στήσουν μια «κηδεία» του επαγγέλματός τους για να τραβήξουν την προσοχή του υπουργού, επιστρατεύοντας φέρετρο και νεκροφόρα. «Μας έβαλες, νέους ανθρώπους, μέσα στο φέρετρο… όμως θα ΄ρθει και η δική σου ώρα, κύριε κοινοτάρχα» φώναζε ένας ταξιτζής μέσα από το φέρετρο απευθυνόμενος στον υπουργό. Στη συνέχεια, σύμφωνα με το lamiareport.gr, τα «καπελάκια» των ταξί, όπως και το φέρετρο, τοποθετήθηκαν σε μια νεκροφόρα και με το κομβόι των ταξί πραγματοποίησαν «νεκρώσιμη» πορεία.