Τα λιτά «βραβεία Κουν»

Με μια τελετή λιτή, χωρίς ανθοστολισμούς ούτε καν την καθιερωμένη δεξίωση για τους νικητές, απονεμήθηκαν χθες τα βραβεία «Κάρολος Κουν» και θεάτρου & μουσικής 2011 της Ενωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Το κλίμα των ημερών, άλλωστε, δεν σηκώνει λαμπερές τελετές και ακριβές διοργανώσεις.

Εντονη συγκίνηση προκάλεσε στα μέλη της επιτροπής η άδεια θέση του Γιάννη Βαρβέρη στο πάνελ των κριτικών, ο οποίος έφυγε από τη ζωή αδόκητα τον περασμένο Μάιο. Σε αυτόν ήταν αφιερωμένη και η χθεσινή τελετή, η οποία άρχισε έπειτα από την τήρηση ενός λεπτού σιγής στη μνήμη του.

Παρουσιαστές της απονομής ήταν οι ηθοποιοί Στεφανία Γουλιώτη και Γιώργος Τσορτέκης.

«Στην εποχή της κρίσης η τέχνη δεν είναι πολυτέλεια, όπως κάποιοι μπορεί να θεωρούν. Το αντίθετο! Τώρα είναι που χρειαζόμαστε και τα δικά της μέσα, για να προσεγγίσουμε και να κατανοήσουμε την πραγματικότητα. Για να εμπλουτίσουμε τον στοχασμό, τα βιώματα και τα συναισθήματά μας. Για να επαναφέρουμε, και με αυτόν τον τρόπο, τη συλλογικότητα και την αλληλεγγύη στη ζωή μας» υπερθεμάτισε κατά τη χθεσινή του ομιλία ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης που βρέθηκε εκεί.

Με το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου, τη σημαντικότερη διάκριση του θεσμού, τιμήθηκε ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Λευτέρης Βογιατζής. Μάλιστα, ο ίδιος δεν παρευρέθη στην τελετή, ενώ το εντυπωσιακό αντίγραφο χρυσού στεφανιού παρέλαβε γι’ αυτόν η ηθοποιός Αμαλία Μουτούση.

Το αντίστοιχο Βραβείο Μουσικής δόθηκε στην υψίφωνο Τσέλια Κοστέα, για την ερμηνεία ως Τόσκα στον κύκλο των παραστάσεων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ο σκηνοθέτης Θωμάς Μοσχόπουλος ήταν εκείνος που έφυγε από την αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το Βραβείο Κουν Σκηνοθεσίας Ελληνικού Εργου για την πρωτοποριακή προσέγγισή του στην παράσταση «Μέδουσα». Η θεατρική παράσταση, βασισμένη σε αυτοσχέδιο συλλογικό έργο, είναι εμπνευσμένη από την πραγματική ιστορία του ναυαγίου της γαλλικής φρεγάτας το 1816.

Το βραβείο Ερμηνείας Ελληνικού Εργου απονεμήθηκε στον ηθοποιό Δημοσθένη Παπαδόπουλο, για την ερμηνεία του στο έργο «Λήθη» του Δ. Δημητριάδη, ενώ έπαινος δόθηκε και στη Φωτεινή Μπαξεβάνη, για την ερμηνεία της στο θεατρικό χιτ της περσινής σεζόν, την παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, τη «Λωξάντρα».

Στην κατηγορία Δραματουργίας Ελληνικού Εργου τα πράγματα δεν ήταν όμως και τόσο ξεκάθαρα. Η επιτροπή θεώρησε ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις απονομής βραβείου γι’ αυτό και δόθηκαν δύο έπαινοι, στον ποιητικό μονόλογο «Λήθη» του Δημήτρη Δημητριάδη και στον αισθαντικό μονόλογο «Δαίμονας» της Μαρίας Ευστρατιάδη, που ανέβηκε πέρυσι σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη.

Τέλος, το βραβείο Διεθνούς Θεατρικού Ρεπερτορίου πήρε ο Νίκος Μαστοράκης για τη σκηνοθεσία στην «Τριλογία του Παραθερισμού» του Κάρλο Γκολντόνι.

Οι διακρίσεις

– Τιμητική διάκριση στο μουσικολογικό σύγγραμμα «Τέχνη των αισθημάτων και των συγκινήσεων – Μουσικοί εκτελεστές στη Γερμανία του Διαφωτισμού 1750-1800» του Ν. Τσούχλου.

– Τιμητική διάκριση Νέου Θεατρικού Δημιουργού στην ομάδα Vasistas.

– Βραβείο Αρχαίου Δράματος πήρε η Σοφία Χιλλ.

– Τιμητική διάκριση σε νέο ή πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη στη βιολονίστα Αρετή Ζούλα.

– Διάκριση σε πολιτισμικό οργανισμό που δραστηριοποιείται στην περιφέρεια στο Φεστιβάλ Αιγαίου.

– Τιμητική διάκριση σε δισκογραφική εργασία ελληνικού ενδιαφέροντος απέσπασε ο δίσκος «Salve regina» της εταιρίας Deutsche Harmonia Mundi, με έργα εκκλησιαστικής μουσικής της ναπολιτάνικης σχολής.

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}19{{-PCOUNT-}}

Κορυφαίες Ειδήσεις