Μετά τις αποκαλύψεις της «δημοκρατίας», εκατοντάδες πολίτες συνέλεξαν υπογραφές και έθεσαν τα επικίνδυνα σχέδια της κυβέρνησης υπ’ όψιν των ευρωβουλευτών
Επίσημη διαμαρτυρία στο Ευρωκοινοβούλιο, με αφορμή τα πρόσφατα αποκαλυπτικά δημοσιεύματα της «δημοκρατίας» για την επικίνδυνη σιδηροδρομική γραμμή του ΟΣΕ μέσα από τις εγκαταστάσεις των Λιπασμάτων Καβάλας, έκανε η Ενωση Πολιτών Νέας Καρβάλης – Καβάλας για Ασφαλή Σιδηρόδρομο.
Προσκομίζοντας εκατοντάδες υπογραφές πολιτών, η Ενωση συγκέντρωσε όλα τα στοιχεία και δημοσιεύματα σε έναν ογκώδη φάκελο, και συνέταξε μια επιστολή αγωνίας, άνω των 3.000 λέξεων, με στόχο να γνωστοποιήσει στους ευρωβουλευτές το σοβαρό ζήτημα δημόσιας ασφάλειας και αναμένοντας πρωτοβουλίες ώστε να σταματήσει το έργο-βόμβα, που προωθείται από την ΕΡΓΟΣΕ, δίχως να γίνει μάθημα τελικά στον οργανισμό και στην κυβέρνηση η τραγωδία των Τεμπών.

Η Ενωση σημειώνει πως «διαμαρτυρόμαστε ώστε να εξασφαλιστεί ένας ασφαλής σιδηρόδρομος στην περιοχή μας» και απευθύνεται στο Ευρωκοινοβούλιο για μια σειρά από ζητήματα, καταγγέλλοντας:
- Τις αυθαίρετες μεταβολές στην υλοποίηση και τη σκοπιμότητα του σιδηροδρομικού έργου Θεσσαλονίκης – Τοξοτών και της διασύνδεσης με το λιμάνι «Φίλιππος Β’», όπως και την έλλειψη δημόσιας διαβούλευσης.
- Το νομικό και πολιτικό πλαίσιο για τη χρηματοδότηση σιδηροδρομικών έργων με πόρους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, επισημαίνοντας ότι «οι συνθήκες απαγορεύουν τη χρηματοδότηση και με την με οποιονδήποτε άλλον τρόπο ενίσχυση και υποστήριξη σχεδίων ή έργων στο πεδίο των μεταφορών, ακόμη και στο όνομα της ενίσχυσης των διευρωπαϊκών δικτύων, όταν τα εν λόγω σχέδια ή έργα θέτουν σοβαρούς κινδύνους για την περιβαλλοντική ασφάλεια και την υγεία των πολιτών ή υπάρχει μη ανεκτή επιστημονική αβεβαιότητα ως προς την ασφάλειά τους».
- Την πρόδηλη παραβίαση των κανόνων του Ευρωπαϊκού Δικαίου για την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας στην αδειοδότηση του συγκεκριμένου έργου:«Οι εθνικές Αρχές, στην προσπάθεια να μη χάσουν την ενωσιακή χρηματοδότηση, επιχειρούν για άλλη μία φορά να αποσιωπήσουν τα εγειρόμενα προβλήματα και παρατυπίες, και φοβόμαστε ότι θα προωθήσουν την έκδοση νέας περιβαλλοντικής άδειας, στην οποία υποτίθεται πως θα λάβουν υπόψη το ζήτημα της πρόληψης βιομηχανικού ατυχήματος».
- Την ανύπαρκτη χρησιμότητα του έργου συγκριτικά με τις προτεραιότητες αναβάθμισης του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
- Το γεγονός ότι για το έργο δεν εξετάστηκαν εναλλακτικές χαράξεις, που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τόσο τη σκοπιμότητα όσο και την ασφάλεια.
Γνωστοποιούν προς το Ευρωκοινοβούλιο ότι «έχουν περιέλθει σε γνώση μας και ενέργειες που έχουν λάβει χώρα εκ μέρους τρίτων, στο πλαίσιο μιας ύστατης προσπάθειας αναχαίτισης των σοβαρών κινδύνων που εγκυμονεί για την ασφάλεια και την υγεία των πολιτών της ευρύτερης περιοχής της Καβάλας η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου, του οποίου ο σχεδιασμός αγνοεί βασικούς κανόνες ασφαλείας και προβλέπει την κατασκευή και διέλευση μέσα από χημικές βιομηχανικές εγκαταστάσεις».
Οι πολίτες απαιτούν άμεσα πρωτοβουλίες, και συγκεκριμένα:
- Να ληφθούν όλα τα μέτρα για την αποκατάσταση της νομιμότητας στο πλαίσιο του έργου.
- Να ανακληθούν άμεσα οι αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων της Ενωσης για χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου και να απενταχθεί από την ενωσιακή χρηματοδότηση, ενώ η χρηματοδότηση να εγκριθεί για νέα χάραξη του έργου, αν και εφόσον κριθεί ότι καλύπτεται η σκοπιμότητά του.
- Να διερευνηθούν τυχόν ευθύνες της συγκεκριμένης απόπειρας παράνομης χρήσης και εν τέλει διασπάθισης των κονδυλίων του προϋπολογισμού της Ενωσης, κάτι που μπορεί να ενεργοποιήσει και την Ευρωπαία εισαγγελέα Κοβέσι.

Τέλος, όπως ανέδειξε και η «δημοκρατία», οι πολίτες ενημερώνουν τους ευρωβουλευτές για την απόφαση του ΣτΕ τον περασμένο μήνα με το προσωρινό μπλοκάρισμα των έργων, κάτι που εκθέτει τόσο το υπουργείο Περιβάλλοντος όσο και την ΕΡΓΟΣΕ. Κεντρικό ρόλο στις πιέσεις έπαιξε, κι εξακολουθεί να παίζει, η ΕΡΓΟΣΕ, ειδικά επί συμμετοχής στο Δ.Σ. και κατόπιν επί ηγεσίας του Χρήστου Παληού στον ενοποιημένο πια κρατικό Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος.