Τα σενάρια μετά τον «αιφνιδιασμό» στο Χρηματιστήριο Αθηνών

Πού φαίνεται να στοχεύει η νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης – Με ποιες πιθανές εξελίξεις τη συσχετίζουν παράγοντες της αγοράς – Οι φήμες για UniCredit και Alpha Bank

Κυβερνητικός «αιφνιδιασμός», με ουσιαστικές τροποποιήσεις στο πλαίσιο για την έξοδο εισηγμένων εταιριών από το Χρηματιστήριο Αθηνών.

  • Του Μιχαήλ Γελαντάλι

Η παρέμβαση προέκυψε με την προσθήκη του άρθρου 44, περί ρυθμίσεων ζητημάτων της Τραπέζης της Ελλάδος και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, στον νόμο 5237, όπως δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τη Δευτέρα 13 Οκτωβρίου, και αφορούσε τη «σύσταση ακαδημιών επαγγελματικής κατάρτισης».

Επί της ουσίας, η… λεπτομέρεια αναφερόταν στην τροποποίηση των όρων άσκησης του «δικαιώματος εξαγοράς», δηλαδή της δυνατότητας του μετόχου πλειοψηφίας μιας εταιρίας να εξαγοράσει τις μετοχές μετόχων μειοψηφίας- συνήθως όταν κατέχει ένα μεγάλο ποσοστό, λ.χ., 90%-95%- του μετοχικού κεφαλαίου. Τροποποίηση όρων του λεγόμενου squeeze out, σε μία συγκυρία που χρονικά συμπίπτει με σημαντικές μετοχικές εξελίξεις σε συγκεκριμένους κλάδους, εισηγμένες εταιρίες.

Τα παράδοξα της κυβερνητικής παρέμβασης: Αφενός η αναδρομικότητα ισχύος, καθώς ο συγκεκριμένος νόμος παρότι δημοσιεύτηκε στις 13 Οκτωβρίου τέθηκε αναδρομικά σε ισχύ από την 1η Οκτωβρίου. Παράγοντες τη συσχετίζουν με το γεγονός πως το Euronext υπέβαλε τη δημόσια πρόταση για την εξαγορά της ΕΧΑΕ στις 6 Οκτωβρίου. Ωστόσο, κύκλοι προσκείμενοι στο υπουργείο Οικονομικών διευκρίνιζαν ότι η νομοθετική παρέμβαση δεν σχετίζεται με συγκεκριμένη δημόσια πρόταση (σ.σ.: εννοώντας του ευρωπαϊκού ομίλου για την ΕΧΑΕ) και πως με αυτόν τον νόμο η Ελλάδα ευθυγραμμίζεται με όσα ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ενωση και ότι η ανταλλαγή μετοχών (με άλλες) που είναι σε διαπραγμάτευση σε άλλο ευρωπαϊκό χρηματιστήριο δεν θα πρέπει να θεωρείται ως έξοδος.

Αφετέρου, η συγκεκριμένη διάταξη πέρασε από την κυβέρνηση -κατά πάσα πιθανότητα- ερήμην της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, και αυτό συνάγεται από το ότι εάν ήταν απόφαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, τότε το θέμα θα έπρεπε να συζητηθεί στη Συμβουλευτική Επιτροπή, όπου συμμετέχουν φορείς της εγχώριας χρηματιστηριακής αγοράς. Ωστόσο, τέτοιο θέμα δεν φαίνεται να συνέβη, τουλάχιστον με όσα υποστηρίζουν έγκυρες πηγές.

Κοντολογίς, διαπιστώνεται η σπουδή της κυβέρνησης να περάσει διατάξεις δίχως να κοινοποιηθούν, λ.χ., στην Ενωση Θεσμικών, στον Σύνδεσμο Μελών Χρηματιστηρίου, εν κρυπτώ και παραβύστω, που θα έλεγαν οι παλαιότεροι του «κάγκελου» της Σοφοκλέους 10. Πάντως, και από την πλευρά των φορέων -παρότι ερήμην τους οι κυβερνητικές παρεμβάσεις- η διάθεση για θεσμική αντίδραση ήταν εξόχως «χαλαρή», ενδεικτικό το ότι ο ΣΜΕΧΑ θα συζητήσει το θέμα την επόμενη εβδομάδα, προφανώς μετά την ενημέρωση Τύπου από τον Ομιλο Euronext (σ.σ.: Δευτέρα 20/10, 11.00 στο Ζάππειο).

Για το συγκεκριμένο θέμα talk of the town είχε γίνει σχετικό αίτημα του επικεφαλής της Metlen την περίοδο προετοιμασίας εισαγωγής στο χρηματιστήριο του Λονδίνου. Με τον πήχη για το squeeze out στο 90%, δεδομένης δε της ευρύτατης μετοχικής βάσης της εισηγμένης, το όλο εγχείρημα έμοιαζε ανυπέρβλητο, εμπόδιο που εν τέλει ξεπεράστηκε έπειτα από επίπονη προσπάθεια εβδομάδων των επιτελικών παραγόντων του ομίλου. Αξιον απορίας, γιατί έρχεται τώρα και μάλιστα επισπεύδουσα η κυβέρνηση να παρέμβει, με τρόπο που μόνο την αξιοπιστία του θεσμού δεν ενισχύει, τουναντίον.

Στο διά ταύτα, σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα που είχε ο προτείνων να βελτιώσει το προσφερόμενο τίμημα -πέντε ημέρες πριν από την ολοκλήρωση της δημόσιας πρότασης-, το «βελτιώσει» αντικαθίσταται από το «αναθεωρήσει» (και ο νοών νοείτω…). Επίσης, άλλο ζήτημα αφορά τη δυνατότητα διαγραφής μιας εισηγμένης από το Χρηματιστήριο Αθηνών με «απλή πλειοψηφία», με την προϋπόθεση να προσφερθούν μετοχές που είναι σε διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά, είτε στην Ελλάδα είτε στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Στην κοινότητα εξυφαίνονται διάφορα σενάρια, που -ελλείψει ξεκάθαρης θέσης των αρμοδίων- δίνουν τροφή για κάθε λογής εικοτολογίες. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, μία ευρωπαϊκή τράπεζα να υποβάλει δημόσια πρόταση σε μία εγχώρια -έστω συστημική- να αποκτήσει ποσοστό αισθητά μεγαλύτερο του statutory minority -πρακτικά αποκτώντας τη δυνατότητα ως πλειοψηφών μέτοχος- και να εισηγηθεί ότι θεωρεί πως εξυπηρετεί τα συμφέροντά της (σ.σ.: της ευρωπαϊκής τράπεζας).

Κοινό τόπο αποτελεί ότι με την UniCredit να ελέγχει (εμφανώς) το 26% plus του μ.κ. της Alpha Bank δημιουργούνται προϋποθέσεις για να αυξήσει μελλοντικά το ποσοστό στο 33%-34% (ή και παραπάνω) και να μπορεί να καταθέσει, εάν είναι στις επιδιώξεις του Andrea Orcel, δημόσια πρόταση για πλήρη εξαγορά της. Ο Ιταλός μεγαλοτραπεζίτης, επικεφαλής του μιλανέζικου ομίλου αποκληθείς και el tiburón de las finanzas globales («the shark of global finance») από τα ισπανικά μέσα (επί θητείας του στη Santader), έχει αιτηθεί από τις ευρωπαϊκές εποπτικές Αρχές να αυξήσει το ποσοστό έως το 29,99% του μ.κ. Με ποσοστό κάτι μικρότερο του 33% στο μ.κ. της Eurobank, ο Prem Watsa/Fairfax είναι αρνητικός σε προτάσεις που του έχουν γίνει για το ενδεχόμενο διάθεσης μειοψηφικού ποσοστού, τουλάχιστον για την ώρα. Οπως άλλωστε και ο John Paulson, που διαθέτει περίπου το 13,6% του μ.κ. της Πειραιώς.

Πηγή: Εφημερίδα Dealnews












spot_img

Ροή ειδήσεων

spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ