Δεκάδες έργα υπόσχονται να δώσουν νέα πνοή, μετατρέποντας την πόλη σε δυναμικό επιχειρηματικό κόμβο, με αναβαθμισμένες υποδομές
Ο Πειραιάς βρίσκεται σε μια περίοδο έντονου αστικού μετασχηματισμού, με πολλά μεγάλα έργα να βρίσκονται σε εξέλιξη ή να έχουν ολοκληρωθεί πρόσφατα, αλλάζοντας ριζικά την εικόνα και τον ρόλο του τόσο ως λιμάνι όσο και ως αστικό κέντρο. Σε αυτό έχουν συμβάλει σημαντικά η ολοκλήρωση του μετρό και του τραμ, που διευκολύνουν την πρόσβαση του Πειραιά με την Αθήνα και το αεροδρόμιο.
Είναι γεγονός ότι ο Πειραιάς βρίσκεται σε μια φάση έντονης αστικής ανάπλασης και προσέλκυσης εμβληματικών επενδύσεων σε ακίνητα οι οποίες αλλάζουν ριζικά την εικόνα της πόλης, ειδικά στις εισόδους και το κέντρο, ενώ έχουν προγραμματιστεί μεγάλες παρεμβάσεις στο παραλιακό μέτωπο για τη δημιουργία προβλητών για την προσέγγιση mega κρουαζιερόπλοιων.
Οι πιο σημαντικές αναπτύξεις σε εξέλιξη ή δρομολόγηση περιλαμβάνουν:
■ Piraeus Tower (Πύργος Πειραιά): Η μεταμόρφωση του εμβληματικού, ανενεργού επί δεκαετίες κτιρίου σε σύγχρονο, πράσινο και ψηφιακό κτίριο γραφείων και εμπορικών χώρων έχει δώσει άλλη αισθητική στον Πειραιά, ακριβώς δίπλα από το νεοκλασικό κτίριο του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου. Εχει ολοκληρωθεί η ανακατασκευή και έχει ήδη μισθωθεί σε μεγάλο ποσοστό (76%). Θεωρείται η πρώτη μεγάλη κίνηση της αστικής μεταμόρφωσης του Πειραιά. Είναι ένα έργο της κοινοπραξίας της Dimand και άλλων.
■ Piraeus Gate (Επένδυση DKG Development): Mega-ανάπτυξη αστικής ανάπλασης στην είσοδο του Πειραιά, κοντά στο Στάδιο Καραϊσκάκη (περιοχή πρώην ΑΖΕΛ). Περιλαμβάνει 10 επιμέρους κτίρια, συνολικής δομήσιμης επιφάνειας 105.000 τ.μ. Περιλαμβάνει διαμερίσματα (serviced apartments), γραφεία, εμπορικά καταστήματα και χώρους στάθμευσης. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ, με στόχο τη δημιουργία μιας από τις πρώτες «πράσινες» γειτονιές της χώρας (πιστοποίηση LEED Neighborhood).
■ Νέο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά: Η ανέγερση του νέου, σύγχρονου Δικαστικού Μεγάρου γίνεται με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ο προϋπολογισμός είναι περίπου 80 εκατ. ευρώ. Θα ολοκληρωθεί περίπου στα τέλη του 2026 και θα παραδοθεί για λειτουργία το 2027. Το Δικαστικό Μέγαρο του Πειραιά είναι ένα μεγάλο και σημαντικό έργο, καθώς πρόκειται να στεγάσει όλες τις διάσπαρτες δικαστικές υπηρεσίες του Πειραιά, όπως το Πρωτοδικείο, το Εφετείο, το Διοικητικό Πρωτοδικείο, το Διοικητικό Εφετείο, την Εισαγγελία Πρωτοδικών, την Εισαγγελία Εφετών και το Ειρηνοδικείο. Βρίσκεται στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά, περικλειόμενο από τις οδούς Χαϊδαρίου, Μεθώνης, Φωκίωνος και Παπαστράτου.
Η κατασκευή του έχει αρχίσει (η θεμελίωση έγινε στα τέλη του 2024). Αναμένεται να είναι έτοιμο το καλοκαίρι του 2026. Θα είναι το πρώτο «πράσινο» δημόσιο κτίριο στην Ελλάδα, με στόχο την απόκτηση της πιστοποίησης LEED Gold. Το συγκρότημα θα περιλαμβάνει εκτεταμένους χώρους πρασίνου και και πλατεία ανοιχτή στο κοινό.
Επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων επαναπροσδιορίζουν τον τουριστικό χάρτη
Σημαντικές νέες επενδύσεις που δρομολογούνται ή έχουν ήδη ολοκληρωθεί μετατρέπουν τον Πειραιά σε ξενοδοχειακό hot spot, κυρίως λόγω της αναβάθμισης του λιμανιού, της κρουαζιέρας και της επέκτασης του μετρό.
■ Ξενοδοχειακές επενδύσεις («Hampton by Hilton»): Σημαντικό μπαράζ νέων ξενοδοχειακών μονάδων, όπως η ανακατασκευή του παλιού «Μιστράλ» στην Καστέλα σε ξενοδοχείο «Hampton by Hilton Piraeus» στο Μικρολίμανο (83 δωματίων).
■ Η ανάπλαση της αγοράς του Πειραιά είναι ένα έργο που υλοποιείται από τον Δήμο Πειραιά (μέσω του Αναπτυξιακού Οργανισμού «Πειραιάς Plus») και χρηματοδοτείται από την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (ΟΧΕ). Οι παρεμβάσεις κινούνται στους εξής κύριους άξονες:
■ Κατασκευή βιοκλιματικού στεγάστρου: Στόχος είναι η μετατροπή της αγοράς σε σύγχρονη στεγασμένη αγορά με μεταλλικά και γυάλινα στοιχεία και η προστασία των καταστημάτων και των πεζών.
■ Ανάπλαση περιβάλλοντος χώρου: Περιλαμβάνει μείωση του πλάτους οδών και ταυτόχρονη αύξηση του πλάτους των πεζοδρομίων.
Λιμάνι κρουαζιέρας
Οι επενδύσεις της Cosco στο επιβατικό λιμάνι και στο λιμάνι κρουαζιέρας του Πειραιά αποτελούν ένα σημαντικό μέρος του Master Plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) Α.Ε. Αν και το συνολικό επενδυτικό σχέδιο της Cosco (υποχρεωτικές και πρόσθετες επενδύσεις) έχει ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ, οι επενδύσεις που αφορούν ειδικά το επιβατικό λιμάνι και την κρουαζιέρα περιλαμβάνουν τα εξής κύρια έργα, πολλά από τα οποία έχουν ήδη προχωρήσει ή βρίσκονται σε εξέλιξη, παρά τις καθυστερήσεις και τις αμφισβητήσεις (π.χ., από το ΣτΕ και το ΥΠΠΟΑ) σε ορισμένα σημεία:
■ Επέκταση Επιβατικού Λιμένα (Νότια Ζώνη, φάση Α): Αφορά λιμενικό έργο επέκτασης στη νότια πλευρά του λιμανιού, με προσχώσεις για τη δημιουργία νέων θέσεων πρόσδεσης πλοίων.
■ Στόχος είναι η δημιουργία τεσσάρων νέων θέσεων παραβολής μήκους 400 μέτρων η καθεμία, ικανές να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς (μεταφορικής ικανότητας άνω των 4.000 επιβατών), με απώτερο σκοπό την αύξηση της διακίνησης επιβατών κρουαζιέρας από περίπου 1 εκατ. σε 3 εκατ. ετησίως μακροπρόθεσμα.
■ Κατασκευή Νέου Επιβατικού Σταθμού Κρουαζιέρας: Προβλέπεται κτιριακό έργο μεγάλης επιφάνειας (περίπου 22.000 τ.μ.), που θα χωροθετηθεί επί της επέκτασης του επιβατικού λιμένα, για την εξυπηρέτηση των επιβατών κρουαζιέρας.
■ Μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης: Αφορά τη διαμόρφωση/ανακατασκευή της υπάρχουσας Πενταγωνικής Αποθήκης (στο βόρειο άκρο της «Παγόδας») σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας (υποχρεωτική επένδυση). Προβλέπεται προμήθεια οικολογικών λεωφορείων (Eco Buses) για τη μεταφορά επιβατών εντός της λιμενικής ζώνης.
■ Μετατροπή του κτιρίου της «Παγόδας»: Προβλέπεται η αναδιαμόρφωση/ανακατασκευή του εκθεσιακού κέντρου «Παγόδα» σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων και συνεδριακό κέντρο (σύμφωνα με τους όρους του ΥΠΠΟΑ, καθώς πρόκειται για μνημείο).
■ Κατασκευή ξενοδοχείου στο Πόρτο Λεόνε: Προβλέπεται η κατασκευή ενός ξενοδοχείου πέντε αστέρων στην περιοχή του Πόρτο Λεόνε. Αναδιαμόρφωση δύο αποθηκών, σε ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων.
Επίσης, προγραμματίζονται σημαντικά έργα πολιτισμού, όπως είναι η ανάδειξη αρχαιολογικών ευρημάτων. Το σχέδιο περιλαμβάνει έργα ανάδειξης του Κονώνειου Τείχους και του ταφικού μνημείου του Θεμιστοκλή, τα οποία βρίσκονται σε περιοχές που επηρεάζονται από την επέκταση του επιβατικού λιμένα. Διαμόρφωση αποθήκης ΣΙΛΟ σε Δημόσιο Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων (πρόταση που έγινε αποδεκτή από την ΟΛΠ). Ορισμένες από τις υποχρεωτικές επενδύσεις, όπως η μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας και η Νότια Επέκταση, βρίσκονται σε εξέλιξη, αποτελώντας βασικούς πυλώνες για την αναβάθμιση του Πειραιά ως παγκόσμιου κόμβου κρουαζιέρας.
Πηγή: Εφημερίδα Dealnews



