Τέμπη: Τίτλοι τέλους στην εξεταστική της συγκάλυψης

Η επιτροπή συνεδρίασε χθες τελευταία φορά, σε κλίμα έντασης, με τα κόμματα να συμφωνούν ότι… διαφωνούν

Τίτλοι τέλους στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τα Τέμπη, ύστερα από τρεις μήνες «γαλάζιου» θράσους και συγκάλυψης. Η επιτροπή συνεδρίασε χθες τελευταία φορά, σε κλίμα έντασης, λόγω και της παρέμβασης της Ζωής Κωνσταντοπούλου, με τα κόμματα να συμφωνούν ότι… διαφωνούν, αδυνατώντας να βρουν κοινό τόπο, καθώς κατέληξαν σε εκ διαμέτρου αντίθετα συμπεράσματα όσον αφορά τα αίτια της τραγωδίας. «Αν είχαν τηρηθεί οι κανόνες ασφαλείας, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί» σημείωσε από πλευράς κυβερνητικής πλειοψηφίας ο εισηγητής του κόμματος Λάζαρος Τσαβδαρίδης, με τη Ν.Δ. να διαπιστώνει στο πόρισμά της ότι η πολιτική ευθύνη για το τραγικό δυστύχημα αναλήφθηκε με την παραίτηση Καραμανλή και να μη θεωρεί ότι η έρευνα οδηγεί σε ποινικές ευθύνες.

Μάλιστα, ισχυρίστηκε προκλητικά πως είναι «ζήτημα τιμής» η διαλεύκανση της τραγωδίας, κατηγορώντας την αντιπολίτευση για προσπάθεια κομματικής εκμετάλλευσης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Στον αντίποδα, ο ΣΥΡΙΖΑ εντόπισε ποινικές ευθύνες τόσο στον Κώστα Καραμανλή όσο και στον Χρήστο Τριαντόπουλο. «Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για τέλεση ανθρωποκτονίας κατά συρροή με ενδεχόμενο δόλο. Αυτά που διαδραματίστηκαν στην Εξεταστική ήταν θλιβερά γιατί πράγματι υπήρχε και υπάρχει ξεκάθαρα προσπάθεια συγκάλυψης της αλήθειας» υποστήριξε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλης Κόκκαλης. Αυτό που επισήμανε ο εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι ότι εντοπίζονται ισχυρές ενδείξεις τέλεσης από τον Κώστα Καραμανλή των εξής αδικημάτων: ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή και σωματικές βλάβες κατά συρροή, παράβαση καθήκοντος και διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών.

Στη Δικαιοσύνη

Νωρίτερα, μάλιστα, εξέφρασε τη θέση ότι ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής θα μπορούσε να οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη χωρίς μακρόσυρτες κοινοβουλευτικές διαδικασίες, αλλά με απλή άρση της ασυλίας του, τονίζοντας ότι, όταν το αδίκημα αφορά «παράλειψη», τότε δεν εμπίπτει στον νόμο περί ευθύνης υπουργών. Ο ΣΥΡΙΖΑ την ίδια ώρα ζητά περαιτέρω ποινική διερεύνηση για την καθυστέρηση στην υλοποίηση της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση, βάζοντας με αυτό τον τρόπο στο κάδρο των ευθυνών όχι μόνο τον Κώστα Καραμανλή και τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, αλλά και τον Χρήστο Σπίρτζη. «Θα προσπαθήσουμε να βρούμε τους υπευθύνους μέχρι τέλους με όλη τη δύναμη της ψυχής μας» ανέφερε από την πλευρά της η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ Μιλένα Αποστολάκη, χαρακτηρίζοντας την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής την πιο μελανή σελίδα της Βουλής.

«Εάν είχε παραδοθεί το σύστημα τηλεδιοίκησης, το δυστύχημα μετά βεβαιότητας δεν θα συνέβαινε» ξεκαθάρισε η Μιλένα Αποστολάκη, χαρακτηρίζοντας πλαστό και προσβλητικό το αφήγημα του ανθρώπινου λάθους. Από την πλευρά του, ο Νίκος Καραθανασόπουλος του ΚΚΕ κατήγγειλε πως το έγκλημα θα είχε θαφτεί αν δεν ήταν ο Περισσός να καταθέσει αίτημα για σύσταση εξεταστικής επιτροπής, υποστηρίζοντας πως όλα τα αστικά κόμματα γνωρίζουν ότι έχουν ευθύνες για τη τραγωδία. «Είναι αποτέλεσμα των τραγικών πολιτικών που εφαρμόστηκαν στον σιδηρόδρομο όλα αυτά τα χρόνια το δυστύχημα. Βασική ευθύνη έχει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης» ανέφερε. Την ίδια ώρα, η Ελληνική Λύση εντοπίζει τις ευθύνες σε όλους τους αρμόδιους υπουργούς και τα υπηρεσιακά στελέχη από το 2012 και εντεύθεν, ενώ η Νέα Αριστερά ζητά προανακριτική, βάζοντας στον κάδρο των ευθυνών τον Κώστα Καραμανλή.

Οσο για τη ΝΙΚΗ, καταγγέλλει πως τη βασική πολιτική ευθύνη αλλά και την ποινική ευθύνη για παράβαση καθήκοντος φέρει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, αφενός διότι γνώριζε τα προβλήματα των σιδηροδρόμων και ουδέν έπραξε για την αποφυγή ενός σοβαρού δυστυχήματος και αφετέρου επειδή μετά το δυστύχημα έδωσε εντολή συγκάλυψης σε όλο το κυβερνητικό επιτελείο.

Ζητούν απαντήσεις

Ευθύνες επιρρίπτονται από το κόμμα του Δημήτρη Νατσιού και στους υπουργούς Μεταφορών της περιόδου 2009-2023. Την ίδια ώρα, απαντήσεις από τον πρωθυπουργό και τους εμπλεκόμενους υπουργούς ζητούν οι «Σπαρτιάτες», ζητώντας να μάθουν τι γνώριζαν για τη δράση αλλοίωσης και εξαφάνισης στοιχείων. Πρόταση μομφής στο προεδρείο καταθέτει την ίδια ώρα η Πλεύση Ελευθερίας.


Σκηνές χάους μετά την «εισβολή» της Κωνσταντοπούλου στη συνεδρίαση

Επεισοδιακή υπήρξε η καταληκτική συνεδρίαση της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου να ζητά την εξαίρεση του Δημήτρη Μαρκόπουλου από το προεδρείο, αρνούμενη να αποχωρήσει από τη συνεδρίαση.

Τι συνέβη; Νωρίς το μεσημέρι, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, η οποία είχε εξαιρεθεί από την Εξεταστική, εισήλθε στην αίθουσα 223 του Κοινοβουλίου, όπου επρόκειτο να πραγματοποιηθεί η συνεδρίαση. Σημειωτέον πως η ίδια έχει προαναγγείλει την πρόθεσή της να καταθέσει πρόταση μομφής στο προεδρείο. Το προεδρείο τής ζήτησε να αποχωρήσει, ωστόσο η ίδια αρνήθηκε. Με μία ώρα καθυστέρηση άρχισε η συνεδρίαση, ωστόσο δεν της δόθηκε ο λόγος, με την ίδια να καταγγέλλει επιχείρηση μπαζώματος των ευθυνών και τον Δημήτρη Μαρκόπουλο να μιλά για μέρες Χρυσής Αυγής. Τελικώς, ύστερα από πολλαπλές διακοπές, η συνεδρίαση μεταφέρθηκε στην Ολομέλεια, απόφαση την οποία έλαβε το προεδρείο, καθώς εκεί υπάρχει μεγαλύτερη ευχέρεια ως προς τον έλεγχο των μικροφώνων.

Η Ζωή Κωνσταντοπούλου εισήλθε και στην αίθουσα της Ολομέλειας και ζήτησε εκ νέου τον λόγο για να καταγγείλει το προεδρείο, φωνάζοντας από τα έδρανα και χαρακτηρίζοντας τον Δημήτρη Μαρκόπουλο όργανο συγκάλυψης των αιτιών της τραγωδίας. Μάλιστα, η κυρία Κωνσταντοπούλου άρχισε να μοιράζει στους βουλευτές το αίτημα εξαίρεσης του Δημήτρη Μαρκόπουλου από το προεδρείο, με τον ίδιο να μιλά για τυμβωρυχία, ωστόσο εκείνη δεν το έβαλε κάτω.

«Μετέφεραν τις εργασίες στην Ολομέλεια για να μου κόβεται ο λόγος. Αυτά είναι τεχνάσματα για συγκάλυψη. Εχω μάθει να αγωνίζομαι και θα κάνω αυτά που υπαγορεύει η συνείδησή μου» ανέφερε η Ζωή Κωνσταντοπούλου σε δήλωσή της στις κάμερες, ανακοινώνοντας πως σήμερα θα βρεθεί ενώπιον του εφέτη ανακριτή της Λάρισας και θα του ζητήσει να επιληφθεί για τις ενέργειες συγκάλυψης.


Σύσκεψη στο υπουργείο Μεταφορών για τον κανονισμό κυκλοφορίας

Τρέχουν και δεν φθάνουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά τα αλλεπάλληλα περιστατικά στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τις αποκαλύψεις για την ελλιπή τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας. Χθες ο Χρήστος Σταϊκούρας κάλεσε στο γραφείο του τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη, την πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) Ιωάννα Τσιαπαρίκου και τους Roberto Rinaudo, Country Manager, και Γεώργιο Αναγνωστόπουλο, διευθυντή Λειτουργίας της Hellenic Train, ζητώντας από τις δύο εταιρίες (ΟΣΕ και Hellenic Train) να δεσμευτούν για τη συνεχή και στενή συνεργασία τους σε όλα τα ζητήματα που άπτονται της σιδηροδρομικής ασφάλειας και αφορούν την υποχρέωση αυστηρής τήρησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας στο σύνολο του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Αυτό συνεπάγεται, από την πλευρά της Hellenic Train, την επιτάχυνση της διερεύνησης των περιστατικών που σχετίζονται με τη μη εφαρμογή του κανονισμού. Επιπλέον, η εταιρία εξέφρασε τη βούληση να συνεργαστούν, από κοινού με τον ΟΣΕ, για την περαιτέρω βελτίωση της αποδοτικότητας του ανθρώπινου δυναμικού σε ζητήματα που άπτονται της ασφάλειας.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, δρομολογούνται δράσεις που αφορούν την ενίσχυση του προσωπικού ασφάλειας, την επαναξιολόγηση σχετικών εσωτερικών κανονισμών, επανεκπαιδεύσεις προσωπικού αλλά και τη σύσταση -από τον ΟΣΕ- ειδικής ομάδας παρακολούθησης των ραδιοεπικοινωνιών μεταξύ του προσωπικού κίνησης και των μηχανοδηγών. Παράλληλα επισημάνθηκε η ανάγκη αποτελεσματικής επίβλεψης της εφαρμογής των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί αλλά και προβλέπεται να ληφθούν από τη ΡΑΣ. Σημειώνεται ότι, σε περίπτωση που εκ της διερεύνησης αναδειχθούν ευθύνες και σε πρόσωπα, τότε θα αποδοθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις αρμοδίως.


Οργισμένη ανάρτηση του αδελφού θύματος του δυστυχήματος

Την οργή οικογενειών θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη προκαλεί το πόρισμα των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, οι οποίοι δεν διαπίστωσαν ποινικές ευθύνες του πρώην υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή, ρίχνοντας το… μπαλάκι στα ανθρώπινα λάθη και στη μη τήρηση του γενικού κανονισμού κινήσεως. Χαρακτηριστική είναι η αντίδραση του Βαγγέλη Βλάχου, αδελφού του 34χρονου Βάιου, ενός από τους 57 επιβαίνοντες που σκοτώθηκαν στη μοιραία αμαξοστοιχία.

«Σε άλλες χώρες, τουλάχιστον, γίνεται ενδελεχής έρευνα των αιτιών και των κενών ασφαλείας, τα οποία διορθώνονται άμεσα. Εδώ η “αλήθεια” είναι ότι όλα καλά, έχουμε γενικό κανονισμό κυκλοφορίας, ο κακός σταθμάρχης θα πάει φυλακή και οι κακοί μηχανοδηγοί δεν υπάρχουν πια» επισημαίνει σε ανάρτησή του στα social media. Ως προς το πόρισμα της Ν.Δ. ο κ. Βλάχος σημειώνει: «Κόλλησε η βελόνα με τον Καραμανλή, εισαγωγικά σε πραγματικά γεγονότα, όπως η εξαφάνιση στοιχείων και το μπάζωμα».

«Η αλήθεια, όμως, είναι ότι ακόμη και σήμερα κινδυνεύετε να διαμελιστείτε ή να καείτε ζωντανοί σε κάποιο τρένο. Η αλήθεια είναι ότι, όταν θα διαμελιστείτε ή θα καείτε ζωντανοί, η κυβέρνηση και οι Αρχές θα είναι τόσο άχρηστες και ανίκανες, που οι οικογένειές σας δεν θα έχουν όλα τα στοιχεία που χρειάζονται για να σας δικαιώσουν. Η αλήθεια είναι ότι πάλι θα τα ρίξουν όλα στο ανθρώπινο λάθος. Να είστε τυχεροί, γιατί μόνο αυτό τελικά θα σας σώσει» καταλήγει στην ανάρτησή του.


Μηχανοδηγοί: «Εναν χρόνο μετά, τα πράγματα είναι δραματικά χειρότερα»

Τίποτα δεν έχει γίνει έναν χρόνο μετά την εθνική τραγωδία των Τεμπών, καθώς στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη εξακολουθούν να μη λειτουργούν η τηλεδιοίκηση και η φωτοσήμανση επί 95 χιλιόμετρα, με τα τρένα να κινούνται σε μονή γραμμή. Αυτή την τραγική εικόνα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου καταγγέλλουν οι μηχανοδηγοί, λίγα 24ωρα μετά την έκδοση των πορισμάτων των κομμάτων στο πλαίσιο της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για τον καταλογισμό ποινικών ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα.

«Εναν χρόνο μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη και παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, τα πράγματα στον σιδηρόδρομο παραμένουν όχι μόνο στάσιμα, αλλά ιδιαίτερα στην περιφέρεια της χώρας είναι δραματικά χειρότερα» τονίζει η Ενωση Μηχανοδηγών, επισημαίνοντας πως «η ανακοίνωση της Διοίκησης του ΟΣΕ στις 6 Μαρτίου απέδειξε ότι αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση Λάρισας, σήμερα οι 57 συνάνθρωποί μας θα ζούσαν». Η διοίκηση της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΟΣ – ΕΚΠ – ΓΣΕΕ – A.L.) αναφέρεται αναλυτικά στα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, το οποίο υπολειτουργεί, αν και έχει περάσει ένας χρόνος από την τραγωδία των Τεμπών.

Η χθεσινή ανακοίνωση είναι αποκαλυπτική: «Εδώ και επτά μήνες η κυκλοφορία των τρένων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη για μήκος διαδρομής 95 και πλέον χιλιομέτρων γίνεται σε μονή γραμμή κυκλοφορίας, χωρίς φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση, και παραμένει άγνωστη η ημερομηνία αποκατάστασης. Εδώ και επτά μήνες ο Βόλος, η Καρδίτσα τα Τρίκαλα και η Καλαμπάκα παραμένουν χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση, με άγνωστο τον χρόνο αποκατάστασης.

Ελλειψη συντήρησης

Στον προαστιακό Πάτρας τα τελευταία δύο χρόνια ο χρόνος διάνυσης της διαδρομής του έχει σχεδόν διπλασιαστεί λόγω έλλειψης συντήρησης της υποδομής και συνεπακόλουθων μειώσεων ταχύτητας. Αγνωστο παραμένει πότε θα αποκατασταθεί η υποδομή του. Στον προαστιακό Αθήνας προς Κιάτο δεν λειτουργούν τηλεδιοίκηση και φωτοσήματα, και παραμένει άγνωστη η ημερομηνία αποκατάστασης της κανονικότητας. Η Θράκη δεν έχει δει τρένο μήνες τώρα γιατί 25 σιδηροδρομικές διαβάσεις παραμένουν μη λειτουργούσες και αφύλακτες. Αγνωστη η ημερομηνία αποκατάστασης. Η Φλώρινα δεν έχει δει τρένο εδώ και έναν χρόνο, καθώς μετά την Εδεσσα δεν υπάρχει καμία δυνατότητα επικοινωνίας. Αγνωστη η ημερομηνία αποκατάστασης.

Ο Οδοντωτός στα Καλάβρυτα και το τρενάκι του Πηλίου, που προσέλκυαν χιλιάδες επισκέπτες, παραμένουν κλειστά. Αγνωστη η ημερομηνία αποκατάστασης. Στη γραμμή προς Σέρρες ο ΟΣΕ τοποθετεί φύλακες στις σιδηροδρομικές διαβάσεις μόνο όταν διέρχονται τρένα που μεταφέρουν εμπορεύματα, αφήνοντας τα επιβατικά τρένα εκτεθειμένα και αναγκάζοντας τη Hellenic Train να τοποθετήσει εποχούμενους φύλακες. Το τρένο σταματάει πριν από τη διάβαση, ο φύλακας κατεβαίνει από αυτό, την εξασφαλίζει, το τρένο διέρχεται και περιμένει τον φύλακα να ξαναεπιβιβαστεί σε αυτό».

Οι εκπρόσωποι των μηχανοδηγών, που έχουν ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Μεταφορών, αναφέρουν πως οφείλονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από το 2021 στις σιδηροδρομικές εταιρίες, ενώ είναι άγνωστο πότε (και αν) θα πραγματοποιηθούν. Επίσης, καταγγέλλουν την υποστελέχωση στον ΟΣΕ, η οποία γιγαντώνεται, «καθώς τα αποτελέσματα του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εργαζομένων σε καίριες ειδικότητες αγνοούνται», ενώ καταγγέλλουν πως το πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) αναδεικνύει τις ελλείψεις στη χώρα μας. «Επειδή έχουμε αποδείξει ότι για τους μηχανοδηγούς ουσία δεν είναι η επικοινωνία και επειδή οι εξαγγελίες κουράζουν και διαψεύδονται από την πραγματικότητα που ζούμε καθημερινά εργαζόμενοι και επιβάτες, θεωρούμε πως πρέπει να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση, θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους για την ανάταξη του σιδηροδρόμου» καταλήγουν οι εκπρόσωποι των μηχανοδηγών.

{{-PCOUNT-}}23{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα