Συμφωνία Μητσοτάκη – Ζελένσκι: Η Ελλάδα θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο την Ουκρανία μετά το μπλόκο της ΕΕ στο ρωσικό

Σε συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση κατέληξε το Κίεβο για την αγορά φυσικού αερίου, σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι.

Φαίνεται πως ο Κ. Μητσοτάκης είχε συμφωνήσει με τον Ζελένσκι πολύ πριν προλάβει η ΕΕ να ανακοινώσει το μπλόκο στο ρωσικό φυσικό αέριο.

Υπενθυμίζουμε, ότι στο πλαίσιο της συζήτησης για τον κανονισμό REPowerEU, ενσωματώθηκε ονομαστική πρόβλεψη για τον αγωγό TurkStream, ο οποίος μεταφέρει φυσικό αέριο ρωσικής προέλευσης μέσω Τουρκίας προς τη Βουλγαρία και την Ελλάδα.

Οι ίδιοι όροι εφαρμόζονται και στον δεύτερο αγωγό διασύνδεσης Βουλγαρίας–Τουρκίας (Strandzha 1 / Malkoclar), μέσω του οποίου μεταφέρεται φυσικό αέριο είτε μέσω αγωγών όπως ο BlueStream είτε από τις τουρκικές υποδομές υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ)

Η πρόβλεψη αυτή έχει στόχο να αποτρέψει ενδεχόμενη παράκαμψη της ευρωπαϊκής απαγόρευσης στις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με το άρθρο 7(α) του υπό διαμόρφωση κανονισμού, όλες οι ροές φυσικού αερίου μέσω Τουρκίας προς τη Βουλγαρία και την Ελλάδα θεωρούνται ρωσικής προέλευσης, εκτός εάν προσκομιστούν αδιαμφισβήτητα αποδεικτικά στοιχεία για το αντίθετο.

Δηλώσεις Ζελένσκι

Η Ουκρανία είναι έτοιμη να αγοράσει φυσικό αέριο αξίας περίπου 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων από διάφορες χώρες, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα δήλωσε ο Ζελένσκι, όπως ανέφερε το ουκρανικό πρακτορείο ειδήσεων, Ukrinform.

Πρόσθεσε, ότι υπάρχουν συμφωνίες για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ και ότι αμερικανικό αέριο θα μπορούσε να παρασχεθεί στην Ουκρανία μέσω πολωνικού τερματικού σταθμού εάν το Κίεβο αποφασίσει να το αγοράσει.

«Μπορούμε επίσης να εισάγουμε επιπλέον αέριο από την Ελλάδα. Έχουμε καταλήξει σε συμφωνία με τον [Έλληνα] πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Έχουμε συνεννοήσεις και συμφωνίες με άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Αζερμπαϊτζάν. Όλοι εργάζονται πάνω σε αυτό… Το ζήτημα του φυσικού αερίου θα επιλυθεί», σημείωσε ο Ζελένσκι.

«Αναμένουμε ότι σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση, η Ουκρανία θα πρέπει να είναι έτοιμη να βρει φυσικό αέριο αξίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Έχουμε βρει ορισμένες δόσεις:

Η Νορβηγία θα παράσχει επιχορήγηση 100 εκατομμυρίων δολαρίων και θα διαθέσει μια ακόμη δόση τον Ιανουάριο.

Αρκετές άλλες χώρες παρέχουν αντίστοιχες επιχορηγήσεις. Έχουμε μια συμφωνία με τις τράπεζές μας, που σημαίνει ότι υπάρχει μια κατανόηση για το πού θα βρεθούν τα χρήματα», είπε.

Σύμφωνα με τον Ζελένσκι, η πρωθυπουργός της Ουκρανίας Γιούλια Σβιριντένκο «έχει αντίστοιχες θετικές συμφωνίες» με τη Σλοβακία, ενώ η υπουργός Ενέργειας Σβιτλάνα Χριντσούκ έχει συμφωνίες με αμερικανικές εταιρείες ενέργειας.

Σε δεινή ενεργειακή κατάσταση το Κίεβο

Στις 16 Οκτωβρίου, το Bloomberg, επικαλούμενο πηγές, ανέφερε ότι η Ουκρανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες συζήτησαν την πιθανότητα εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τις Ηνωμένες Πολιτείες «για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Ουκρανίας».

Σύμφωνα με το πρακτορείο, αξιωματούχοι στο Κίεβο προσέφεραν σε αμερικανικές εταιρείες την ευκαιρία να αποθηκεύσουν LNG με χαμηλό κόστος σε ουκρανικές υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης «με στόχο την τόνωση των εξαγωγών ενέργειας» από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Ευρώπη.

Την ίδια ημέρα, η Naftogaz κάλεσε τους Ουκρανούς να εξοικονομήσουν «κάθε κυβικό μέτρο» φυσικού αερίου, ώστε η χώρα να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις συνέπειες των επιθέσεων σε ενεργειακές εγκαταστάσεις.

Την προηγούμενη μέρα, το ρωσικό Υπουργείο Άμυνας ανέφερε την καταστροφή ενεργειακών εγκαταστάσεων που υποστηρίζουν το στρατιωτικοβιομηχανικό σύμπλεγμα της Ουκρανίας. Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ δήλωσε ότι οι ουκρανικές ενεργειακές εγκαταστάσεις «μερικές φορές άμεσα, μερικές φορές έμμεσα, σχετίζονται με το στρατιωτικό δυναμικό της χώρας».

Από τον Ιανουάριο του 2025, η διαμετακόμιση ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω ουκρανικού εδάφους έχει σταματήσει εντελώς λόγω της άρνησης του Κιέβου να ανανεώσει τη συμφωνία με την Gazprom.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Aπρέπεια Μητσοτάκη σε Ξαρχάκο

Hταν περασμένες δέκα στον αύλειο χώρο στο πίσω μέρος του Κοινοβουλίου προχθές το βράδυ, με τη συναυλία του Σταύρου Ξαρχάκου, που έγινε με πρωτοβουλία...

Αποκάλυψη: Μητσοτάκης τέλος – Τον εγκατέλειψαν και οι Γερμανοί

Η έντονη κινητικότητα που αναπτύσσει το τελευταίο διάστημα ο Κ. Μητσοτάκης, με καθαρά επικοινωνιακούς όρους όμως που παραπέμπουν σε προεκλογικό σκηνικό, δεν είναι άσχετη...

Κτηνολατρεία: Το Θηρίο στη θέση του Ανθρώπου

«Οταν ο Καίσαρας είδε κάποτε στη Ρώμη κάποιους πλούσιους ξένους να περιφέρουν στην αγκαλιά τους και να χαϊδεύουν μικρά σκυλάκια και μαϊμούδες, ρώτησε αν...

Βασίλης Φεύγας : Επιστολή “βόμβα” προς Μητσοτάκη

Η αντίστροφη μέτρηση για τις εκλογές έχει αρχίσει και καθώς στις δημοσκοπήσεις αποτυπώνεται στη φθορά της Νέας Δημοκρατίας, η κόπωση και  η δυσαρέσκεια της...

Το σόου με τις ταυτότητες και η παγίδα του προσωπικού αριθμού

• Μια τεχνική μεταρρύθμιση ενίοτε παύει να είναι απλώς διοικητική πράξη και μετατρέπεται σε πεδίο βαθιάς κοινωνικής και πολιτικής αντιπαράθεσης αλλά και χειραγώγησης. Η...

Απόστολος Αποστόλου: Ο Σαμαράς χαλάει το σχέδιο «βολικής» συγκυβέρνησης

Για πολλούς πολίτες η κάθοδος του πρώην πρωθυπουργού δεν αποτελεί προσωπική φιλοδοξία, αλλά αναγκαία πολιτική παρέμβαση σε μια περίοδο όπου το πολιτικό σύστημα δείχνει...

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ