«Θηλιά» στο Προϋπολογισμό και στα δημόσια ταμεία βάζουν τα χρέη των ΔΕΚΟ που αυξάνονται, αναγκάζοντας το υπουργείο Οικονομικών να συνάπτει διαρκώς νέα δάνεια από τις τράπεζες για να καλύπτει τις «τρύπες» και τα ελλείμματα των δημόσιων επιχειρήσεων.
Χθες ο υπουργός Οικονομικών Φ. Σαχινίδης υπέγραψε απόφαση για να αναλάβει το Δημόσιο χρέος ύψους 2,1 δισ. ευρώ, που έχουν δημιουργήσει ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών και η ΤΡΑΜ Α.Ε.
Πρόκειται για οκτώ δανειακές συμβάσεις του ΟΑΣΑ και τρεις της ΤΡΑΜ, οι οποίες είχαν συναφθεί με την εγγύηση του Δημοσίου. Σύμφωνα με όσα προβλέπει η υπουργική απόφαση, ο Κρατικός Προϋπολογισμός θα επιφορτιστεί με δάνεια που έλαβαν οι συγκοινωνιακοί φορείς, τα οποία θα εξοφληθούν από τα κρατικά ταμεία έως το 2019. Τόσο ο ΟΑΣΑ όσο και η ΤΡΑΜ Α.Ε. έχουν ενταχθεί στη γενική κυβέρνηση, με αποτέλεσμα τα δάνεια και οι οφειλές τους να επιβαρύνουν το δημοσιονομικό έλλειμμα και το δημόσιο χρέος. Με την απόφαση του κ. Σαχινίδη το δημόσιο χρέος επιβαρύνεται με τα 2,1 δισ. ευρώ των δανείων των δύο συγκοινωνιακών φορέων, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 1,5% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, τα χρέη που δημιούργησαν το 2011 οι μεγαλύτερες δημόσιες υπηρεσίες έφτασαν στα 17,75 δισ. ευρώ. Ο ΟΣΕ είχε 8,45 δισ. ευρώ, ο ΕΛΓΑ 3,17 δισ. ευρώ, ο ΟΠΕΚΕΠΕ 905.000.000 ευρώ, η Αττικό Μετρό 1,56 δισ. ευρώ, η ΕΘΕΛ 1,47 δισ. ευρώ, οι ΗΣΑΠ 565.000.000 ευρώ και η εταιρία ΕΑΣ 895.000.000 ευρώ.
Για τα επόμενα χρόνια όμως φαίνεται ότι ανοίγει στον Κρατικό Προϋπολογισμό μια νέα πληγή από καταπτώσεις εγγυήσεων για δάνεια που έχουν λάβει οι ΔΕΚΟ: Από 799.000.000 ευρώ το 2010 οι καταπτώσεις αυξήθηκαν πέρυσι σε 1,2 δισ. ευρώ. Υπολογίζεται ότι θα συνεχίσουν να αυξάνονται, φτάνοντας έως το 1,8 δισ. ευρώ το 2013. Συνολικά το Ελληνικό Δημόσιο το 2011 είχε παράσχει εγγυήσεις ύψους 15,8 δισ. ευρώ προς ΔΕΚΟ, έναντι 18,1 δισ. ευρώ έναν χρόνο πριν.
Στέλιος Κράλογλου


