Τι υποστηρίζει σε εξώδικη διαμαρτυρία της προς τη «δημοκρατία» η διευθύντριά της Συραγώ Τσιάρα και τι απαντά η εφημερίδα μας!
Από τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης λάβαμε την ακόλουθη εξώδικη διαμαρτυρία: «ΕΝΩΠΙΟΝ ΠΑΝΤΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΑΡΧΗΣ ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ – ΟΧΛΗΣΗ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΚΑΙ ΔΗΛΩΣΗ
Του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ – ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΟΥΤΣΟΥ (ΕΠΜΑΣ), που εδρεύει στην Αθήνα, οδός Μιχαλακοπούλου, αριθ. 1, νόμιμα εκπροσωπούμενου (…).
Της Συραγώς Τσιάρα του Ιωάννη, διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης και Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, κατοίκου Αθηνών (…).
ΚΑΤΑ: Της εφημερίδας με την επωνυμία ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΕΣΤΙΑ ΑΕΕ και το δ.τ. ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΕΣΤΙΑ, που εδρεύει στην Αθήνα, οδός Ομήρου, αριθ. 13, και εκπροσωπείται νόμιμα (…).
Της εφημερίδας με την επωνυμία ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ Α.Ε. και το δ.τ. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, που εδρεύει στην Αθήνα, οδός Ερατοσθένους, αριθ. 1, και εκπροσωπείται νόμιμα (…). Του Μανώλη Κοττάκη, δημοσιογράφου, κατοίκου Αθηνών (…).
Σε άρθρο του δημοσιογράφου και διευθυντή της εφημερίδας ΕΣΤΙΑ, Μανώλη Κοττάκη, που δημοσιεύτηκε την 7/5/2025 στην πρώτη σελίδα της εφημερίδας ΕΣΤΙΑ, με τίτλο “Η Εθνική Πινακοθήκη προκαλεί, η Ν.Δ. ευλογεί”, και στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, στη σελίδα 7, με τίτλο “Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΔΟΓΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΟΣΤΙΖΕΙ”, μεταξύ άλλων, αναφέρονται επί λέξει τα εξής: “Η Εθνική Πινακοθήκη υπέκυψε στους εκβιασμούς κάποιων φιλελεύθερων δωρητών της που ξέρουν να επιβάλλονται μόνο διά των απειλών και ανάρτησε, στο όνομα της ελευθερίας της τέχνης, τους αλλόκοτους πίνακες με τους οποίους βεβηλώνει το πρόσωπο του αγίου Γεωργίου και άλλων αγίων μας. Του αγίου Γεωργίου, που τιμάται από την Ορθόδοξη, τη Ρωμαιοκαθολική, την Αγγλικανική, τη Λουθηρανική και την Αρμενική Εκκλησία επειδή δολοφονήθηκε χωρίς να απαρνηθεί τη χριστιανική του πίστη. Θα ανέμενε κανείς να γνώριζαν το Μέγαρο Μαξίμου και το υπουργείο Πολιτισμού τι ακριβώς συμβαίνει στην κοινωνία. Αυτοί που υποτίθεται ότι τα… παρακολουθούν όλα! Θα ανέμενε να θυμούνται τι έλεγαν όταν ήρθε για πρώτη φορά το θέμα στη δημοσιότητα. Οτι διαφωνούν με τη βεβήλωση, κ.λπ.”
Το παραπάνω δημοσίευμα είναι όλως ανακριβές και συκοφαντικό. Η Εθνική Πινακοθήκη ουδέποτε υπέκυψε σε εκβιασμό, προκειμένου για την επανατοποθέτηση των έργων που βανδαλίστηκαν στην έκθεση. Με την από 10/3/2025 δημόσια ανακοίνωσή της, ήτοι την ίδια ημέρα του βανδαλισμού, κατέστησε σαφές ότι θα επαναφέρει τα έργα στην έκθεση, με τη δημιουργία προϋποθέσεων ασφαλείας. Κανένας από τους πίνακες που αναρτήθηκαν την 5/5/2025 στην Εθνική Πινακοθήκη δεν απεικονίζει τον άγιο Γεώργιο. Η φωτογραφία με θέμα τον άγιο Γεώργιο, την οποία δημοσιεύετε στις δύο ως άνω εφημερίδες, δεν εκτίθεται, ούτε εκτέθηκε ποτέ στην Εθνική Πινακοθήκη. Είναι προφανές ότι προβήκατε σε ανεπίτρεπτη αναπαραγωγή άλλων κακόβουλων δημοσιευμάτων, που εμφάνιζαν το έργο αυτό να εκτίθεται, μεταξύ άλλων, στην Εθνική Πινακοθήκη, για τη δημιουργία δυσμενών εις βάρος της εντυπώσεων, τις οποίες, δυστυχώς, εσείς συνεχίζετε.
Η Εθνική Πινακοθήκη με ανακοίνωση στον Τύπο και στην ιστοσελίδα της κατέστησε γνωστά τα έργα που εκτίθεντο στους χώρους της και υπέστησαν βανδαλισμό. Αγνοια των παραπάνω γεγονότων δεν είναι συγγνωστή. Κατόπιν τούτων και με την επιφύλαξη των νόμιμων δικαιωμάτων μας, διαμαρτυρόμαστε έντονα για την ως άνω παράνομη συμπεριφορά σας και σας καλούμε να προβείτε στην άμεση αποκατάσταση της αλήθειας από τις ίδιες εφημερίδες, άλλως θα προβούμε σε κάθε νόμιμη εναντίον σας ενέργεια για την αποκατάσταση της αλήθειας. Αθήνα 8/5/2025».
Ο διευθυντής της «Εστίας» Μανώλης Κοττάκης απαντά:
Κυρία διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Συραγώ Τσιάρα,
Διαβάζοντας το περιεχόμενο της εξωδίκου διαμαρτυρίας προς την εφημερίδα μας και προς το πρόσωπό μου, ειλικρινώς δεν ξέρουμε με τι να πρωτομελαγχολήσουμε. Οτι ένας δημόσιος λειτουργός, που μάχεται για την ελευθερία της τέχνης, αμφισβητεί την ελευθερία ενός μέσου ενημέρωσης να ελέγξει πράξεις κρατικού αξιωματούχου που προκάλεσαν θύελλα αποδοκιμασιών στον δημόσιο διάλογο; Οτι ακόμα και σήμερα, κρατική αξιωματούχος ούσα, δεν έχετε αντιληφθεί ότι με τη συμπερίληψη των συγκεκριμένων έργων προσβάλατε τις θρησκευτικές ελευθερίες και πεποιθήσεις εκατομμυρίων Ελλήνων ορθόδοξων χριστιανών; Ή ότι σχεδόν όλα τα επιχειρήματά σας για να πλήξετε την ακρίβεια των ισχυρισμών μας βασίζονται σε ανακριβή δεδομένα και διαστρέβλωση των ίδιων των ανακοινώσεών σας; Η προχειρότητά σας μας εντυπωσιάζει.
Αφού επισημάνω ότι η εφημερίδα μας σας προσκάλεσε μέσω επίσημου αιτήματος συντάκτη της να δώσετε συνέντευξη στην κυριακάτικη έκδοσή της και να εξηγήσετε όλα όσα αναφέρετε μεταξύ άλλων στο εξώδικό σας, αλλά εσείς την αρνηθήκατε (αίτημα στο οποίο αναφερόμαστε ρητώς στο δημοσίευμα, αλλά παρασιωπάτε), επιτρέψτε μας να αναφερθούμε στις ανακρίβειές σας. Ισχυρίζεστε ότι από την ίδια μέρα του βανδαλισμού, με την από 10/3/2025 ανακοίνωσή σας, «Η Εθνική Πινακοθήκη κατέστησε σαφές ότι θα επαναφέρει τα έργα της στην έκθεση». Κυρία Τσιάρα, στην από 10/3/2025 ανακοίνωση δεν υπάρχει καμία αναφορά σε αυτό. Ούτε τις ανακοινώσεις σας δεν διαβάσατε ή ελέγξατε με προσοχή, πριν κάνετε τον κόπο να μας αποστείλετε εξώδικο διαμαρτυρία! Αναφορά στο θέμα της επανέκθεσης υπάρχει σε μεταγενέστερη ανακοίνωση της Πινακοθήκης, με τη φράση «εξετάζεται η επανέκθεση». Ούτε ότι «ελήφθη απόφαση» αναφέρεται πουθενά ούτε «κατέστη σαφές». «Εξετάζεται». Η ελληνική γλώσσα είναι διαυγής, τα ρήματά της ξεκάθαρα. Αλλο «εξετάζω», άλλο «αποφασίζω».
Εις ό,τι αφορά το θέμα της αντίδρασης των δωρητών της Εθνικής Πινακοθήκης και την προειδοποίησή τους ότι θα αποσύρουν τα έργα τους αν δεν επανεκτεθούν τα επίμαχα έργα του καλλιτέχνη, μερικά ερωτήματα: αν είχατε καταστήσει σαφές από την αρχή ότι τα έργα θα επανεκτεθούν, γιατί οι δωρητές απείλησαν με απόσυρση των έργων τους; Ηταν… κακόβουλοι και αυτοί; Και γιατί αισθανθήκατε την ανάγκη να εκδώσετε δημόσια ανακοίνωση για να τους διαβεβαιώσετε ότι τα επίμαχα έργα θα επανεκτεθούν και ότι, αν δεν ικανοποιηθούν, μπορούν να τα αποσύρουν; Ας δεχθούμε καλόπιστα ότι δεν υποκύψατε σε εκβιασμό. Η δημόσια ανακοίνωσή σας προς τους δωρητές ισούται με δημόσια διαπραγμάτευση, ναι ή όχι, κυρία Τσιάρα; Παραθέτω απόσπασμα από την ανακοίνωσή σας με ημερομηνία 16/4/2025. Σε αυτήν, αφού διαβεβαιώνετε και καθησυχάζετε τους δωρητές ότι στόχος σας είναι να γίνει η επανέκθεση στις 6 Μαΐου, τους υπογραμμίζετε: «Ωστόσο, σε περίπτωση που κάποιο μέλος της Κίνησης Καλλιτεχνών δεν βρίσκει ικανοποιητική την παρούσα τοποθέτηση, μπορεί να επικοινωνήσει με τη Γραμματεία της Διεύθυνσης ΕΠΜΑΣ για τη διευθέτηση των όρων παραλαβής του δανεισθέντος έργου του». Τι είναι αυτό, κυρία Τσιάρα; «Αν δεν κρίνει ικανοποιητική»; Αφού δεν είναι εκβιασμός, πείτε μας εσείς τι είναι! Ελευθέρως.
Τέλος, όσον αφορά τον άγιο Γεώργιο. Στο δημοσίευμά μας αναφερόμαστε στον άγιο Γεώργιο και «σε άλλους αγίους». Για τους άλλους αγίους, όπως ο άγιος Χριστόφορος, και για την Παναγία μας, τα πρόσωπα των οποίων «μουτζούρωσε» ο καλλιτέχνης, δεν λέτε λέξη. Σε καμία από τις δημόσιες ανακοινώσεις σας δεν διασαφηνίζετε ότι δεν περιλαμβάνεται ο άγιος Γεώργιος στην έκθεση. Αναφέρεστε σε «εικόνισμα 1», «εικόνισμα 2», τίτλους που έδωσε ο καλλιτέχνης στα «έργα» του. Πώς να γνωρίζουμε λοιπόν ότι δεν εκτίθεται; Το σύνολο του διαδικτύου (ενδεικτικώς, skai.gr, protothema.gr) δημοσίευσε την εικόνα αυτή. Στείλατε και εκεί… εξώδικα; Να σας αποκαταστήσουμε, λοιπόν, αφού μας διαβεβαιώνετε για τον άγιο Γεώργιο. Δεχόμαστε τις εξηγήσεις σας. Με τους λοιπούς πίνακες τι να κάνουμε, όμως, κυρία Τσιάρα; Αυτούς που εκτέθηκαν με παραμορφωμένη την Παναγία μας και τον άγιο Χριστόφορο; Πότε εσείς θα αποκαταστήσετε εμάς; Επειδή μάλλον δεν πιστεύετε, δεν μπορείτε να καταλάβετε πόσο υποφέρει ένας χριστιανός όταν αντικρίζει τη μάνα μας Παναγία παραμορφωμένη!
Επειδή από την ανάγνωση των κειμένων σας είμεθα βέβαιοι ότι έχετε και εξαιρετικούς νομικούς παραστάτες, που μας προειδοποιούν για τα «νόμιμα δικαιώματά» σας (όλα τα δικαιώματα είναι νόμιμα, δεν υπάρχει παράνομο δικαίωμα, κυρία Τσιάρα – «πλεονασμός», πείτε τους!), θέλουμε να σας επιστήσουμε την προσοχή στα εξής:
• Το άρθρο 191Α του Ποινικού Κώδικά μας αναφέρεται σε προσβολή θρησκευτικών συμβόλων που διαπράττονται με φθορά σε τόπους «εθνικής και θρησκευτικής σημασίας». Η Εθνική Πινακοθήκη είναι εθνικής σημασίας; Τι λέτε;
• Η Δικαιοσύνη στην Αυστρία καταδίκασε καλλιτέχνη που εμφάνισε κάποιους να αυνανίζονται στην εικόνα της αγίας Τερέζας και έκλεισε την έκθεση. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, στη σύνθεση του οποίου μετείχε ο καθηγητής Ροζάκης, τον αθώωσε.
• Η Δικαιοσύνη της Σλοβακίας καταδίκασε αναλυτή που επετέθη σε θρησκευτικό ηγέτη με τη φράση «η μόνη γυναίκα με την οποία έχει συνουσιαστεί είναι η μητέρα του». Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο τον αθώωσε.
• Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σε απόφασή του κατά Γαλλίας, Λιθουανίας και Τουρκίας απεφάνθη σε σκέψη του ότι «αν μια πράξη αποτελεί προσβολή θρησκευτικού συμβόλου με σκοπό την προσβολή του θρησκευτικού συναισθήματος, ΔΕΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΤΑΙ από το άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου».
• Το Εθνικό και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο εξελίσσονται, όπως προκύπτει από τη νέα νομοθεσία της Δανίας για το Κοράνι και τα πρόστιμα που επεβλήθησαν προχθές σε χιλιάδες κορόνες σε όλους όσοι το βεβήλωσαν (τηλεγράφημα ΑΠΕ, 17/5/2025).
Εμείς δεν αναζητούμε δικαίωση από εσάς στα δικαστήρια -ας σας κρίνει ο Θεός-, αλλά έχουμε το απόλυτο δικαίωμα, σύμφωνα και με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, να σας ασκούμε, ως κρατική αξιωματούχο, ελεύθερη κριτική, ακόμα και σκληρή, χωρίς να υφιστάμεθα εκφοβισμούς περί «νομίμων δικαιωμάτων». Το να γνωρίζετε πάντως το Δίκαιο, Ελληνικό και Ευρωπαϊκό, όπως αυτό εξελίσσεται στα κράτη και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, δεν βλάπτει. Θα σας βοηθήσει να προσγειωθείτε στη νέα πραγματικότητα.