Καμπανάκι από συγκοινωνιολόγους και μηχανικούς για το κυκλοφοριακό χάος – Ζητούν άμεσες παρεμβάσεις και «έξυπνες» λύσεις
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής έχει ξεπεράσει πλέον κάθε όριο, επηρεάζοντας την καθημερινότητα, την οικονομία και την ποιότητα ζωής εκατομμυρίων πολιτών.
Χαμένες ώρες, αυξημένα ατυχήματα, σπατάλη καυσίμων και περιβαλλοντική επιβάρυνση συνθέτουν μια εικόνα ασφυξίας που δεν περιορίζεται μόνο στο Λεκανοπέδιο αλλά επεκτείνεται και σε άλλες περιοχές της χώρας, καθώς η χρήση Ι.Χ. έχει αυξηθεί κατακόρυφα.
6,5 εκατ. χαμένες ώρες στον Κηφισό – Κόστος έως 90 εκατ. ευρώ ετησίως
Σύμφωνα με στοιχεία του Προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Αθανάσιου Τσιάνου, οι χαμένες ώρες κίνησης στον Κηφισό διπλασιάστηκαν μέσα σε έξι χρόνια: από 3,5 εκατομμύρια το 2018, έφτασαν τα 6,5 εκατομμύρια το 2024, μεταφραζόμενες σε οικονομικό κόστος 80–90 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Η κατάσταση, σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο, θα επιδεινωθεί χωρίς τη λήψη μέτρων βιώσιμης κινητικότητας, όπως ζώνες χαμηλών εκπομπών (Low Emission Zones), που υπάρχουν σε πάνω από 170 πόλεις της Ιταλίας και 149 της Ισπανίας, αλλά απουσιάζουν εντελώς από την Αττική.
Ο Πέτρος Σουρέτης, Εντεταλμένος Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανέφερε στο συνέδριο «Green Deal Greece 2025» του ΤΕΕ ότι τα οχήματα στο Λεκανοπέδιο αυξήθηκαν από 3 εκατομμύρια το 2004 σε 4,5 εκατομμύρια το 2024, ενώ:
- Στον Κηφισό κινούνται 260.000 οχήματα ημερησίως
- Στην Αττική Οδό, ο αριθμός φτάνει τα 300.000 οχήματα
- Καθημερινά σημειώνονται 36 μηχανικές βλάβες στους δρόμους της Αττικής
«Οι δρόμοι είναι πλέον κορεσμένοι. Πρέπει να παρθούν άμεσα μέτρα», τόνισε, προτείνοντας περιορισμούς κυκλοφορίας φορτηγών σε συγκεκριμένες ώρες και επέκταση της Λεωφόρου Κύμης.
«Η Αττική βουλιάζει, οι λύσεις υπάρχουν αλλά δεν εφαρμόζονται»
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, επεσήμανε ότι το πρόβλημα έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο.
«Αποφασίζουμε να λύσουμε το πρόβλημα, ενώ ήδη είμαστε ακινητοποιημένοι στον δρόμο. Οι λύσεις υπάρχουν, απλώς δεν τις εφαρμόζουμε», σημείωσε, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για:
- Μείωση κυκλοφορίας οχημάτων μέσω κανόνων και ελέγχων
- Ενίσχυση των ΜΜΜ με σταθερή και αξιόπιστη λειτουργία
- Αποφυγή καθυστερήσεων στα έργα υποδομής
Με δηκτικό τρόπο, πρόσθεσε ότι «ίσως χρειάζεται να εκλέγονται περισσότεροι μηχανικοί στη Βουλή για να αρχίσουμε να παίρνουμε αποφάσεις».
Τα έργα που προχωρούν και όσα «κολλάνε»
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που προγραμματίζονται:
- Σύνδεση του Περιφερειακού Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης
- Οδική σύνδεση Ελευσίνας – Οινόφυτων για τα logistics
- Τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά και νέα έξοδος Μεταμόρφωσης προς Ελευσίνα και Αεροδρόμιο
Ωστόσο, επισήμανε ότι τα κοινοτικά κονδύλια για οδικές υποδομές είναι μόλις 2 δισ. ευρώ, ενώ μόνο για την αποπληρωμή δανείων του μετρό απαιτούνται 200 εκατ. ευρώ ετησίως.
Όσον αφορά το μετρό της Αθήνας, εκτίμησε ότι η Γραμμή 4 θα ολοκληρωθεί κοντά στο τέλος της δεκαετίας, προσφέροντας σημαντική ανακούφιση στις μετακινήσεις.
Μέση ταχύτητα μόλις 15 χλμ/ώρα
Σύμφωνα με τον Νίκο Κριεζή (PLANET), η μέση ταχύτητα οχημάτων στην Αττική έχει υποχωρήσει στα 15 χλμ/ώρα, ενώ το 60% των μετακινήσεων στο κέντρο γίνεται με Ι.Χ.
Τόνισε την ανάγκη αλλαγής κουλτούρας μετακινήσεων και παρουσίασε τρεις πυλώνες δράσης:
- Επενδύσεις σε μαζικά μέσα μεταφοράς – Μετρό, προαστιακός, λεωφορεία.
- Έξυπνα συστήματα κινητικότητας – φωτεινή σηματοδότηση, ευφυή δίκτυα.
- Έργα αποσυμφόρησης – Λεωφόρος Κύμης, Σκαραμαγκάς, σήραγγα Ηλιούπολης.
«Η Αττική υποφέρει» – Ζητείται πολιτική βούληση
Ο Κωνσταντίνος Καλέργης, Πρόεδρος της Roikos Engineering Consultants, μίλησε για «25 χρόνια στασιμότητας» και «έλλειψη πολιτικής τόλμης».
«Γνωρίζουμε ποια έργα χρειάζονται, αλλά δεν προχωράμε. Είναι εθνική προτεραιότητα», είπε χαρακτηριστικά.
Πρότεινε μέτρα άμεσης εφαρμογής, όπως νυχτερινές ώρες τροφοδοσίας καταστημάτων (00:00–06:00) και αύξηση χωρητικότητας σταθμών μετεπιβίβασης (π.χ. Δουκίσσης Πλακεντίας).


