Αιφνιδιασμός στη Νότια Αφρική
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Al Jazeera, ένα αεροσκάφος που μετέφερε 153 Παλαιστίνιους από τη Γάζα προσγειώθηκε το βράδυ της Πέμπτης στο Γιοχάνεσμπουργκ, αιφνιδιάζοντας τις αρχές της Νότιας Αφρικής.
Οι επιβάτες κρατήθηκαν για ώρες, καθώς τα διαβατήριά τους δεν έφεραν σφραγίδα εξόδου από το Ισραήλ, πριν τελικά επιτραπεί η είσοδός τους έπειτα από διαβεβαιώσεις της νοτιοαφρικανικής ΜΚΟ Gift of the Givers ότι θα τους παράσχει προσωρινή φιλοξενία.
Το παλαιστινιακό ΥΠΕΞ εξέδωσε προειδοποίηση για δίκτυα εμπορίας ανθρώπων και «πράκτορες εκτοπισμού», ενώ πολλοί Παλαιστίνιοι εκφράζουν φόβους ότι πρόκειται για μια σιωπηρή επιχείρηση μόνιμης μεταφοράς πληθυσμού.
Ο ρόλος της Al-Majd Europe και η «κίτρινη γραμμή»
Κατά το ρεπορτάζ, η απομάκρυνση συνδέεται με την οργάνωση Al–Majd Europe, η οποία υπόσχεται «ασφαλή έξοδο» μέσω φόρμας στα social media.
Οι επιβάτες ειδοποιήθηκαν μόλις λίγες ώρες πριν φύγουν, πέρασαν τη λεγόμενη «κίτρινη γραμμή» με συνεργασία των ισραηλινών αρχών και οδηγήθηκαν μέσω του περάσματος Κερέμ Σαλόμ στο αεροδρόμιο Ραμόν.
Τουλάχιστον 200 Παλαιστίνιοι έχουν σκοτωθεί από τον Οκτώβριο στην προσπάθεια να περάσουν την ίδια γραμμή, κάτι που, όπως σημειώνει το Al Jazeera, αποδεικνύει ότι τέτοιες επιχειρήσεις δεν μπορούν να γίνουν χωρίς στενό συντονισμό με τις ισραηλινές δυνάμεις.
Η «ΜΚΟ-φάντασμα» και τα ερωτήματα
Η Al–Majd Europe παρουσιάζεται ως «γερμανική» ΜΚΟ με έδρα στη Σεΐχ Τζαράχ, όμως δεν δίνει συγκεκριμένη διεύθυνση και πολλές εικόνες στον ιστότοπό της φαίνεται να έχουν δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη.
Ο συγγραφέας Άντονι Λόιενσταϊν κάνει λόγο για πιθανό μυστικό «πρόγραμμα διέλευσης Γάζας – Νότιας Αφρικής» που λειτουργεί εδώ και μήνες, χαρακτηρίζοντας το φαινόμενο «καπιταλισμό καταστροφής» και προσθέτοντας:
«Αυτή είναι η έννοια των ανθρώπων που βγάζουν χρήματα από τη δυστυχία των άλλων ανθρώπων».
«Ταξίδι πόνου» για όσους έφυγαν
Ο Λόι Αμπού Σαΐφ, ένας από τους επιβάτες, είπε ότι η οικογένειά του έφυγε χωρίς να ξέρει πού πηγαίνει, περιγράφοντας το ταξίδι ως «ταξίδι πόνου».
Η πτήση τους ξεκίνησε από το αεροδρόμιο Ραμόν, έκανε στάση στο Ναϊρόμπι και έφτασε στο Γιοχάνεσμπουργκ.
Η επιλογή των επιβατών, όπως είπε, επικεντρωνόταν σε οικογένειες με παιδιά, απαιτούσε έγκυρα ταξιδιωτικά έγγραφα και έγκριση ασφαλείας από το Ισραήλ, ενώ το κόστος έφτανε τα 1.400-2.000 δολάρια το άτομο.
Κλείνοντας, ανέφερε:
«Καταλάβαμε το πρόβλημα … όταν φτάσαμε στη Νότια Αφρική και μας ρωτούσαν ‘Από πού έρχεστε;’».


