Οι αγρότες κλιμακώνουν, η Εθνική Οδός μένει κλειστή και η κυβέρνηση είναι εκτεθειμένη
Η δεύτερη συνεχόμενη ημέρα των αγροτικών κινητοποιήσεων φέρνει ξανά σε κομβικά σημεία της χώρας εικόνες πλήρους παράλυσης του οδικού δικτύου.
Το νέο μπλόκο στα Μάλγαρα, αλλά και η τεταμένη κατάσταση έξω από τα δικαστήρια της Λάρισας όπου οδηγήθηκαν συλληφθέντες αγρότες, διαμορφώνουν ένα περιβάλλον με εμφανή κλιμάκωση και καθολική αγανάκτηση.
Οι παραγωγοί δηλώνουν πως οι καθυστερήσεις στις πληρωμές, οι αυξημένες δαπάνες και η σκληρή πραγματικότητα στο χωράφι τούς έχουν οδηγήσει σε απόφαση να μην κάνουν πίσω. Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση παρατάσσει ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις και επιμένει στη διατήρηση της τάξης στα μπλόκα, κάτι που φουντώνει την ένταση.
Κλειστή η Εθνική Οδός στα Μάλγαρα – Αγρότες μέσα από χωράφια έφτασαν στα διόδια
Το μεσημέρι της Δευτέρας, οι αγρότες από Μάλγαρα, Κύμινα και Χαλάστρα κατάφεραν, κινώντας μέσα από παράπλευρα χωράφια, να βγουν τελικά στο οδόστρωμα και να φτάσουν στα διόδια Μαλγάρων. Εκεί σήκωσαν τις μπάρες και προχώρησαν σε πλήρη αποκλεισμό και των δύο ρευμάτων της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Αθηνών.
Περίπου 200 τρακτέρ παρατάχθηκαν σε όλο το μήκος του κόμβου. Αστυνομικές δυνάμεις προσπάθησαν να τους αποτρέψουν, όμως το μπλόκο στήθηκε μέσα σε λίγα λεπτά. Ορισμένοι οδηγοί εγκλωβίστηκαν ανάμεσα στα οχήματα και σημειώθηκαν στιγμές έντασης, με ένα περιστατικό μάλιστα όπου αυτοκίνητο συγκρούστηκε με τρακτέρ.
Η κυκλοφορία αποκαταστάθηκε προσωρινά μόνο από μία στενή λωρίδα, με την Τροχαία να πραγματοποιεί συνεχείς εκτροπές.
Τεταμένο κλίμα στη Λάρισα: ΜΑΤ έξω από τα δικαστήρια, διαμαρτυρίες για τις συλλήψεις
Την ίδια ώρα, η Λάρισα ζούσε μια άλλη σκηνή έντασης. Ένα πλήθος αγροτών συγκεντρώθηκε έξω από το δικαστικό μέγαρο, όπου οδηγήθηκαν τρεις συνάδελφοί τους μετά τα επεισόδια στο μπλόκο της Νίκαιας. Το κτίριο είχε περικυκλωθεί από ΜΑΤ και ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, εικόνα που εξόργισε ακόμη περισσότερο τους συγκεντρωμένους.
Οι αγρότες κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι «αντί για πολιτική λύση, απαντά με καταστολή», υποστηρίζοντας ότι οι συλληφθέντες αντιμετωπίζονται σαν κοινοί παραβάτες. Ο πρόεδρος της Ενωτικής Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Λάρισας ανέφερε πως «η οργή έχει φτάσει στο κόκκινο» και ότι το επόμενο διάστημα «η χώρα θα γεμίσει τρακτέρ και κόσμο».
Οι συλληφθέντες δικάζονται στο αυτόφωρο, ενώ ένας από αυτούς, ο γνωστός αγροτοσυνδικαλιστής Χρήστος Σιδερόπουλος, νοσηλεύεται με σπασμένο πλευρό, καταγγέλλοντας αστυνομική βία κατά τη σύλληψή του.
Πλήρης παράλυση: Κλειστή η Νίκαια, κλειστή η Καρδίτσα, έρχεται νέο μπλόκο στα Τρίκαλα
Από την προηγούμενη ημέρα παραμένει κλειστή η Εθνική Οδός στο ύψος της Νίκαιας Λάρισας, όπου εκατοντάδες τρακτέρ έχουν σχηματίσει ενιαίο μέτωπο. Στην Καρδίτσα, ο Ε65 παραμένει αποκλεισμένος με δεκάδες αγροτικά μηχανήματα παρατεταγμένα σε όλο το εύρος του δρόμου.
Τα μπλόκα ενισχύονται ώρα με την ώρα. Το επόμενο βήμα θα είναι νέο σημείο αποκλεισμού στον κόμβο Μεγαλοχωρίου στα Τρίκαλα, ενώ αγρότες της Μαγνησίας ετοιμάζονται να κλείσουν το λιμάνι του Βόλου. Σέρρες και Αλεξανδρούπολη βρίσκονται επίσης στη λίστα των επόμενων κινήσεων.
Η χώρα έχει στην πράξη «κοπεί» στα δύο, με περισσότερα από 1.000 τρακτέρ να έχουν ξεχυθεί σε μεγάλες οδικές αρτηρίες. Η Τροχαία διοχετεύει την κυκλοφορία από παρακάμψεις, όμως οι καθυστερήσεις είναι εκτεταμένες.
Οι εικόνες από ψηλά αποτυπώνουν τη μαζικότητα των κινητοποιήσεων. Χιλιάδες τρακτέρ σε κόκκινες, πράσινες και μπλε αποχρώσεις σχηματίζουν ένα πολύχρωμο, αλλά απολύτως σταθερό «τείχος» διαμαρτυρίας. Οι παραγωγοί δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να αποχωρήσουν χωρίς συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
@mihalis_m113k
Η φετινή χρονιά, λένε, τους βρίσκει με χαμηλές τιμές προϊόντων, υψηλά κόστη παραγωγής και πλήρη αβεβαιότητα για το μέλλον τους.
Τα αιτήματα των αγροτών: Ρεύμα, καύσιμα, ΦΠΑ και κόστος παραγωγής
Στην κορυφή της λίστας των αιτημάτων βρίσκεται η μείωση της τιμής του αγροτικού ρεύματος. Η κιλοβατώρα έχει ανέβει κατά περίπου 45% από το 2021, με αποτέλεσμα οι ενεργοβόρες καλλιέργειες όπως βαμβάκι, καλαμπόκι και θερμοκήπια να έχουν σχεδόν διπλάσια κατανάλωση.
Ζητούν επίσης αφορολόγητο πετρέλαιο. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης επιβαρύνει την τελική τιμή κατά 35 έως 40 λεπτά ανά λίτρο. Για μια μέση αγροτική μονάδα, αυτό σημαίνει επιπλέον 1.200 έως 1.800 ευρώ ετησίως μόνο λόγω φόρου.
Ακόμη, οι συνεταιρισμοί ζητούν μείωση ΦΠΑ στα εφόδια. Λιπάσματα, ζωοτροφές και φυτοφάρμακα φορολογούνται με 13% ή 24%, όταν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες οι αντίστοιχοι συντελεστές είναι χαμηλότεροι. Στα λιπάσματα η αύξηση τιμών έφτασε φέτος έως και 50%, ενώ στις ζωοτροφές άγγιξε το 35%.
Συνολικά, το λειτουργικό κόστος της παραγωγής έχει αυξηθεί για το 2025 κατά περίπου 30% σε σχέση με το 2024.
Οι ανατιμήσεις στο χωράφι μετακυλίονται πολλαπλασιαστικά στην αγορά. Για κάθε 10% αύξηση στο κόστος παραγωγής, η τελική τιμή στο ράφι αυξάνεται κατά 16 έως 18%. Το αποτέλεσμα είναι τα ελληνικά νοικοκυριά να δαπανούν σχεδόν το 30% του διαθέσιμου εισοδήματός τους σε τρόφιμα και έμμεσους φόρους, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Η κυβέρνηση κατηγορείται ότι δεν έχει παρουσιάσει σχέδιο άμεσης ανακούφισης, ενώ το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ με τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ενισχύει την οργή των παραγωγών.
Τετάρτη έρχονται νέα μπλόκα, ενώ οι αγρότες δηλώνουν πως «η απάντηση που θα πάρει η κυβέρνηση θα δοθεί στον δρόμο». Τα συνδικαλιστικά όργανα μιλούν ανοιχτά πλέον για κινητοποιήσεις διαρκείας έως ότου κατατεθεί συγκεκριμένη πολιτική λύση.
Η χώρα μπαίνει σε μια ακόμη περίοδο σοβαρής κοινωνικής πίεσης. Αν η κυβέρνηση δεν προχωρήσει σε άμεσες παρεμβάσεις, τα τρακτέρ φαίνεται πως θα παραμείνουν για πολύ ακόμη στους μεγάλους οδικούς άξονες.


