Μα τι συμβαίνει και οι νέοι δεν ακολουθούν (παγκοσμίως) το ναυτικό επάγγελμα; Τι απέγινε όλος εκείνος ο όμορφος μύθος που τύλιγε σε χρυσόχαρτο τη ζωή στη θάλασσα; Ολο και περισσότεροι ναυτικοί φεύγουν από το ναυτικό επάγγελμα και προτιμούν την εργασία στην ασφάλεια της ξηράς, ακόμα και με πολύ μικρότερες αποδοχές!
Τα στοιχεία-τρόμος παρουσιάστηκαν σε διαδικτυακό σεμινάριο, στο περιθώριο της COP 30, με τίτλο «Παγκόσμιος συναγερμός για τους ναυτικούς» και έδειξαν καθαρά πλέον ότι απειλείται η λειτουργία της παγκόσμιας ναυτιλιακής μηχανής, η οποία σήμερα διακινεί ακατάπαυστα περισσότερο από το 80% του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου.
Βασικοί λόγοι που αναγκάζουν τους ναυτικούς να βγαίνουν από τα πλοία είναι -κατά την έρευνα- ο εκφοβισμός, οι διακρίσεις, ο υπερβολικός αριθμός σε ώρες εργασίας, η έλλειψη σύνδεσης με οικογένεια και φίλους, αλλά και η ελάχιστη έως ανύπαρκτη άδεια. Σε πολλές περιπτώσεις οι συμβάσεις παρατείνονται υποχρεωτικά για μήνες, προκαλώντας έντονη κόπωση και ψυχολογική πίεση.
Η Φιλίπα Τσάρλτον, διευθύνουσα σύμβουλος Μάρκετινγκ της Lloyd’s Register, ανέφερε ότι η ναυτιλία δεν αποτελεί μόνο τον κύριο τρόπο διεθνούς εμπορίου σε κοντέινερ, ξηρά και υγρά φορτία, αλλά διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια προσπάθεια για χαμηλές και μηδενικές εκπομπές άνθρακα. Η μετάβαση σε νέα καύσιμα, όπως μεθανόλη, αμμωνία και υδρογόνο, απαιτεί εξειδικευμένη εκπαίδευση τόσο για νέους όσο και για υπάρχοντες ναυτικούς.
Η Ρουθ Μπάνφρεϊ, διευθύνουσα σύμβουλος του Ιδρύματος Lloyd’s Register, ανέφερε ότι περίπου 1.900.000 ναυτικοί εργάζονται παγκοσμίως σε 112.500 εμπορικά πλοία, με την πλειονότητα να προέρχεται από την Ασία – Ειρηνικό (50%), από την Ευρώπη (33%) και μόλις 4% από την Αφρική. Οι γυναίκες αποτελούν μόλις το 1,3% του ναυτικού δυναμικού, ενώ το 64% δεν έχει λάβει τη σχετική εκπαίδευση σε θέματα απαλλαγής από τις εκπομπές διοξειδίου ή νέων καυσίμων τα τελευταία δύο χρόνια. Μέχρι το 2030 εκτιμάται ότι 450.000 ναυτικοί θα χρειαστεί να περάσουν από εξειδικευμένη εκπαίδευση, αριθμός που θα αυξηθεί σε 800.000 στο αμέσως προσεχές μέλλον.
Είναι φανερό ότι την ώρα που η παγκόσμιος ναυτιλία γιγαντώνεται, την ώρα που οι απαιτήσεις μεγαλώνουν, την ώρα που χρειάζεται περισσότερο και σωστά εκπαιδευμένο προσωπικό, οι ναυτικοί (και οι Ελληνες ναυτικοί, φυσικά) μειώνονται σε βαθμό που ουδείς φανταζόταν. Και θα πρέπει όλοι οι φορείς να κινηθούν γρήγορα, αποτελεσματικά και με ειλικρίνεια. Οι αριθμοί τρομάζουν, η ναυτιλία αναπτύσσεται, τα πλοία αλλάζουν και πληθαίνουν, η γεωπολιτική κατάσταση μεταβάλλεται. Σημάδια καθόλου ενθαρρυντικά για τη ναυτιλία. Μήπως είναι καιρός για ριζικές αλλαγές στο θέμα των σχέσεων ναυτικών – πλοιοκτησίας;
Η ΑΚΙΣ



