Εμείς πάντως επιστρέφουμε…Ρούμπενς στους Βέλγους! Τη βεβαιότητά του πως ο πίνακας που βρισκόταν μπροστά του (στο καβαλέτο του Ελληνα ζωγράφου Κωνσταντίνου Παρθένη) και σε λίγο καιρό θα επιστρέψει στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Γάνδης είναι του Φλαμανδού καλλιτέχνη Πιερ Πολ Ρούμπενς εξέφρασε χθες ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος. Με το Μουσείο της Γάνδης να έχει ανακοινώσει πριν από μερικές ημέρες πως το «Κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου» αποτελεί δημιουργία μαθητή του (και τον διεθνή τύπο να «χλευάζει» την επιτυχία της ελληνικής Αστυνομίας, κάνοντας λόγο ακόμη και για… «φαμφαρολογία»), δύο υπουργοί της ελληνικής κυβέρνησης (Πολιτισμού και Προστασίας του Πολίτη) παρουσίασαν με περηφάνια σε κοινή συνέντευξη Τύπου στην Εθνική Πινακοθήκη τον πίνακα του Ρούμπενς!
Λίγα εικοσιτετράωρα πριν από την έναρξη της ΔΕΘ και με το κλίμα απέναντι στην κυβέρνηση να είναι βαρύ, η ανάγκη για μία τέτοια επιτυχία (που επιχειρεί να αποπροσανατολίσει από τα καυτά ανοικτά μέτωπα) φαίνεται πως είναι μεγάλη. Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλος Γερουλάνος, μαζί με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστο Παπουτσή και τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα υποστήριξαν κατηγορηματικά ότι το έργο είναι αυθεντικό. Ωστόσο, το τοπίο εξακολουθεί να παραμένει θολό. Και αυτό, διότι το Μουσείο Καλών Τεχνών του Βελγίου -όπου ανήκει ο πίνακας- δεν έχει κάνει κάποια νεότερη ανακοίνωση για το δημιούργημα, που αποκαλεί έργο μαθητή του μεγάλου Φλαμανδού καλλιτέχνη.
«Ο πίνακας αγοράστηκε ως Ρούμπενς, εκτέθηκε ως Ρούμπενς, εκλάπη ως Ρούμπενς, τον αναζητούσαμε ως Ρούμπενς και τον βρήκαμε ως Ρούμπενς. Τώρα το τι έχει συμβεί στο ενδιάμεσο το αφήνω στην κρίση σας» τόνισε κατηγορηματικά ο κ. Γερουλάνος, απαντώντας με διπλωματικό τρόπο στους ισχυρισμούς σχετικά με τη μη αυθεντικότητα του έργου.
Καμία αναφορά δεν έγινε στις δηλώσεις της υπεύθυνης του Μουσείου Καλών Τεχνών της Γάνδης Μαρί Ζιλί Ντελεάρ την περασμένη εβδομάδα, αμέσως μετά την είδηση της ανεύρεσης του έργου ότι «ο πίνακας είναι αντίγραφο πιθανότατα φτιαγμένο από έναν μαθητή του Ρούμπενς, αφού το πρωτότυπο σήμερα βρίσκεται στην ιδιωτική συλλογή του Sir Francis Cook». Αλλά ούτε και στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων του FBI όπου το πρόσφατα ευρεθέν έργο χαρακτηρίζεται ως αντίγραφο!
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το έργο αυτό ανήκει στον Ρούμπενς. Εμείς γνωρίζουμε ότι στους καταλόγους του μουσείου, τους οποίους έχουμε στη διάθεσή μας, φέρεται ως Ρούμπενς» υποστήριξε και η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, επικαλούμενη και στοιχεία που βρίσκονται επάνω στο ίδιο το έργο.
«Στο πίσω μέρος του πίνακα αναγράφεται κωδικός με τον οποίο εισήχθη στο Μουσείο της Γάνδης το 1899» επισήμανε η ίδια, υποστηρίζοντας ότι το έργο αποτελεί προσχέδιο με χρώμα πάνω σε ξύλο.
Ποια είναι η άποψη όμως του Βέλγου πρέσβη στην Ελλάδα κ. Marc van den Reeck; Η επίσημη ενημέρωση που έχει ο ίδιος από το μουσείο είναι ότι «πρόκειται για έργο από το εργαστήριο του Ρούμπενς, με βάση σχέδιο του μεγάλου δάσκαλου», κάτι που όμως για τη Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης δεν μπορεί να ισχύει, αφού οι μαθητές στο εργαστήριο δεν έκαναν ποτέ προσχέδια.
Πού ακριβώς βρίσκεται η αλήθεια και πού το ψέμα; Είναι η περίπτωση του εν λόγω πίνακα μια από τις πολλές πλάνες που έχουν ανά καιρούς συμβεί στην ιστορία της τέχνης; Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη ωστόσο διευκρίνισε πως «σήμερα (σ.σ.: χτες) κάνουμε παρουσίαση του έργου και όχι της υπόθεσης, γιατί η έρευνα συνεχίζεται από τις δικαστικές και αστυνομικές Αρχές». Για την υπόθεση είχε συλληφθεί μία τηλεπαρουσιάστρια και ένας αντικέρ, αλλά αφέθηκαν ελεύθεροι με απαγόρευση εξόδου από τη χώρα.
Η κ. Λαμπράκη-Πλάκα, πάντως, σε μια προσπάθεια να καταλαγιάσει τον σάλο που έχει ξεσπάσει, υποστήριξε ότι «δεν είναι δική μας δικαιοδοσία να κάνουμε έρευνα αν είναι ιδιόγραφο έργο ή όχι. Δεν νομίζω ότι μειώνει το εύρημα εάν είναι από το χέρι του Ρούμπενς ή αν δεν είναι. Αυτό δεν έχει καμία σημασία. Ούτε μειώνεται η σημασία της ανευρέσεως του έργου από αυτές τις λεπτομέρειες. Νομίζω ότι ο εντοπισμός, η ανεύρεση και η ανάκτηση του έργου είναι πάρα πολύ σημαντικά και οτιδήποτε άλλο δεν μας αφορά». Ο πίνακας θα παραμείνει στην Εθνική Πινακοθήκη έως ότου επιστρέψει στη βάση του.
Γιώτα Βαζούρα