Αποζημιώσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ετοιμάζονται να ζητήσουν οι ξένες και ελληνικές τεχνικές εταιρίες που έχουν αναλάβει την κατασκευή των πέντε οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης.
Από τον πόλεμο ανακοινώσεων μεταξύ του υφυπουργού Υποδομών Γ. Μαγκριώτη και του τομεάρχη Δημοσίων Εργων της Νέας Δημοκρατίας Στ. Καλογιάννη το τελευταίο τριήμερο προκύπτει, επίσης, ότι οι τράπεζες προβάλλουν απίστευτες απαιτήσεις προκειμένου να ξεκινήσουν πάλι τη χρηματοδότηση των οδικών αξόνων που έχει σταματήσει από τον περασμένο Νοέμβριο. Συμπεραίνεται ακόμη ότι είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν οι προεκλογικές υποσχέσεις του ΠΑΣΟΚ για μείωση διοδίων, τις οποίες κρατούσε «ζεστές» ο Γ. Μαγκριώτης ως και τον Αύγουστο.
Τώρα ο υπουργός Υποδομών απειλεί με αντίποινα τους εργολάβους που θα ζητήσουν αποζημιώσεις στην περίπτωση που ναυαγήσουν οριστικά οι διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των έργων. Ο ίδιος παραδέχθηκε ότι οι τράπεζες ζητούν εγγύηση του Δημοσίου για τα δάνεια που έχουν δώσει στους εργολάβους, αλλά και μεγαλύτερο επιτόκιο. Στην ουσία οι τράπεζες (στην πλειοψηφία τους ελληνικές) ζητούν από το Δημόσιο να εγγυηθεί ότι η κυκλοφορία στους οδικούς άξονες θα είναι αυτή που προβλεπόταν στον αρχικό σχεδιασμό. Ομως, εξαιτίας της κρίσης, οι διελεύσεις από τους σταθμούς διοδίων έχουν περιοριστεί από 10% έως 20% σύμφωνα με τους κατασκευαστές.
Η κυβέρνηση υποτίθεται ότι θα είχε ολοκληρώσει εδώ και μήνες τις διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των έργων. Τώρα, όπως επισημαίνει και ο κ. Καλογιάννης, η υπόθεση γίνεται μπαλάκι μεταξύ τριών υπουργείων! Το Ανταγωνιστικότητας ιδρύει ανεξάρτητη αρχή για τον έλεγχο των συμβάσεων παραχώρησης, το Οικονομικών προκήρυξε προ ημερών νέο διαγωνισμό για συμβούλους που θα αναλάβουν τις συμβάσεις. Την ίδια στιγμή το υπουργείο Υποδομών φορτώνει τις καθυστερήσεις στην προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά αποφεύγει να δώσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την επανέναρξη των εργασιών.
Οι πέντε οδικοί άξονες είναι τα τμήματα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Τσακώνα, Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, Ιόνια Οδός, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας και Μαλιακός – Κλειδί.
Φώτης Κόλλιας