Στα… μουλωχτά εκτοξεύτηκαν και πάλι τα καύσιμα

Με τις τιμές του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές σαφώς μειωμένες, η αμόλυβδη «καίει» ξανά στα βενζινάδικα

Ηταν Φεβρουάριος του 2022 όταν τα καύσιμα είχαν αρχίσει να παίρνουν την ανηφόρα προκαλώντας ήδη από τότε πανικό σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, ενώ αποτελούσε και το πρώτο θέμα συζήτησης στη δημόσια σφαίρα. Τα απανωτά αρνητικά δημοσιεύματα θορύβησαν την κυβέρνηση, η οποία, βλέποντας τη μέση τιμή της αμόλυβδης να φτάνει τότε στο εφιαλτικό 1,85 ευρώ το λίτρο, προχώρησε στην εξαγγελία και την υλοποίηση των «fuel pass» 1 & 2, τα οποία κάλυψαν ελάχιστα τις μεγάλες απώλειες στις τσέπες των πολιτών.

Το αντίθετο ακριβώς συμβαίνει σήμερα, καθώς με τις τιμές του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές σαφώς μειωμένες, μέσω ενός μηχανισμού, τον οποίο ουδείς μπορεί να εξηγήσει με σαφήνεια, οι τιμές «καίνε», με τη μέση τιμή της αμόλυβδης να βρίσκεται και πάλι στο ίδιο επίπεδο, στα 1,85 ευρώ το λίτρο. Ωστόσο, το οικονομικό επιτελείο έχει καταφέρει, με τις γνωστές μεθόδους χειραγώγησης των ειδήσεων στα φιλοκυβερνητικά μέσα, ουδείς να αναφέρεται στον ελέφαντα που δεν βρίσκεται στο δωμάτιο, αλλά στα βενζινάδικα. Από το 2010 και μετά η χώρα μας βρίσκεται σταθερά μέσα στο Top 5 των ακριβότερων τιμών βενζίνης στην Ευρωπαϊκή Ενωση, επιβαρύνοντας τον οικογενειακό προϋπολογισμό των ιδιοκτητών αυτοκινήτων.

Οι λόγοι για αυτό είναι πολλοί και σύνθετοι, όμως ένας από τους πιο σημαντικούς είναι η μεγάλη επιβάρυνση που υπάρχει από τον περίφημο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στην τιμή που πληρώνουμε στα καύσιμα. Πρόκειται για έναν φόρο ο οποίος προϋπήρχε και πριν από το 2010 στην Ελλάδα και κυμαινόταν από 0,35 έως 0,41 ευρώ/λίτρο, μέχρι που το 2010 εκτοξεύτηκε στο 0,67 ευρώ/λίτρο, για να σταθεροποιηθεί το 2017 στο 0,7 ευρώ/λίτρο όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η τιμή της απλής αμόλυβδης στην Ελλάδα να διαμορφώνεται κοντά στα 1,857 ευρώ το λίτρο, που αποτελεί τη δεύτερη ακριβότερη τιμή στην Ευρωπαϊκή Ενωση, πίσω από τη Δανία στην οποία πωλείται προς 1,988 ευρώ το λίτρο. Χώρες με πολύ υψηλότερα εισοδήματα από την Ελλάδα, όπως η Φινλανδία, διαθέτουν τη βενζίνη στα 1,848 ευρώ, η Γερμανία στα 1,747 ευρώ, ενώ στην Ιταλία, που συμμετέχει στον ίδιο τρόπο αγοράς πετρελαίου (PLATS) με την Ελλάδα, πωλείται προς 1,813 ευρώ το λίτρο.

Παρά τους κυβερνητικούς «πανηγυρισμούς» περί μεγάλης αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος των Ελλήνων, η κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία δείχνει το ακριβώς αντίθετο. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση έχει εξαπολύσει μια επιδοματική πολιτική προς τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα, με πενιχρά ποσά («fuel pass» 15 ευρώ τον μήνα, market pass 22 ευρώ τον μήνα) προκειμένου να κάμψει τις κοινωνικές αντιδράσεις εν όψει των εκλογών.

Ωστόσο, τα οικονομικά των ελληνικών νοικοκυριών βρίσκονται στο «κόκκινο», κάτι που επιβεβαιώνουν κάθε μήνα και τα στοιχεία για τους οφειλέτες του Δημοσίου, καθώς αυξάνονται συνεχώς όσοι χρωστούν μικροποσά κάτω από τα 100 ή τα 500 ευρώ, δείγμα πως αδυνατούν να βγάλουν τον μήνα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ, οι οφειλέτες που χρωστούν στην Εφορία από 50 έως 500 ευρώ αυξήθηκαν τον Νοέμβριο 2022 κατά 25.304 άτομα σε σχέση με το 2021, σε κλίμακα οφειλών στην οποία ανήκει το 38,5% του συνόλου των οφειλετών, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 1.607.182 πρόσωπα.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα