Εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Η πρωτοβουλία της CLIA στοχεύει σε ενίσχυση θέσεων εργασίας και διεύρυνση των τουριστικών προορισμών

Πρόταση για τη διαμόρφωση ενός εθνικού σχεδίου ανάπτυξης της κρουαζιέρας κατέθεσε η CLIA, η Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρα, που θα συνοδεύεται από σχετικό χρονοδιάγραμμα για τη δρομολόγηση επενδύσεων και την υποστήριξη νέων προορισμών στην Ελλάδα.

Το σχέδιο προτείνεται να συνδιαμορφωθεί από την ελληνική κυβέρνηση και τον κλάδο της κρουαζιέρας, στο πλαίσιο ενός ουσιαστικού διαλόγου. Η υλοποίηση του σχεδίου θα χρηματοδοτηθεί με τα έσοδα από το νέο τέλος κρουαζιέρας και θα περιλαμβάνει την αξιολόγηση των αναγκών για λιμενικές και τοπικές υποδομές και για προβολή κάθε προορισμού.

Η Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, παρουσίασε τα οφέλη του εξαιρετικά δυναμικού τομέα της κρουαζιέρας για τις τοπικές κοινωνίες στην Ελλάδα και πραγματοποίησε έκθεση για τον βιώσιμο τουρισμό κρουαζιέρας σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ευγενίδου. Η πρωτοβουλία της CLIA έρχεται σε συνέχεια της καμπάνιας της, η οποία μέσα από μια σειρά βίντεο έχει ως στόχο να ενισχύσει τη φωνή της κοινότητας κρουαζιέρας στην Ελλάδα και να αναδείξει πώς ο τομέας αποτελεί δύναμη ανάπτυξης και ευημερίας.

Η Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια ανατολικής Μεσογείου της CLIA, τόνισε: «Η Ελλάδα βρίσκεται στην καρδιά της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο και, όπως έχουμε την ευκαιρία να αναδείξουμε μέσω της έκθεσης και της καμπάνιας μας, η συνεργασία είναι το “κλειδί” για τη διατήρηση της ελκυστικότητας της χώρας ως ένας εξαιρετικός τόπος για να επισκεφτεί και να ζει κανείς. Με τα στοιχεία να δείχνουν ότι πάνω από το 55% της κίνησης κρουαζιέρας στην Ελλάδα συγκεντρώνεται σε μόλις τρία λιμάνια, υποστηρίζουμε τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να βελτιώσει την εμπειρία των επισκεπτών και να αναπτύξει νέους προορισμούς.

Πιστεύουμε ότι η αξιοποίηση του νέου τέλους κρουαζιέρας για την υποστήριξη αυτού του στόχου μπορεί να βοηθήσει στην ευρύτερη διάδοση των οφελών του τουρισμού κρουαζιέρας, επιτρέποντας ισορροπημένη και βιώσιμη ανάπτυξη και ενισχύοντας τον ρόλο της Ελλάδας ως κορυφαίου κόμβου για την κρουαζιέρα. Με βάση αυτόν τον φιλόδοξο στόχο, προτείνουμε τη δημιουργία ενός Εθνικού Σχεδίου Ανάπτυξης της Κρουαζιέρας, που θα συνοδεύεται από σαφές χρονοδιάγραμμα για τη δρομολόγηση επενδύσεων και την υποστήριξη νέων προορισμών στην Ελλάδα. Το σχέδιο αυτό προτείνουμε να δημιουργηθεί από την ελληνική κυβέρνηση μαζί με τη βιομηχανία της κρουαζιέρας στο πλαίσιο του διαλόγου μας.

Η εκτέλεση του σχεδίου θα χρηματοδοτηθεί από τα έσοδα του τέλους κρουαζιέρας, αξιολογώντας τις ανάγκες για λιμενικές υποδομές, ανάπτυξη και τις προωθητικές ενέργειες που απαιτούνται σε κάθε προορισμό».

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου και πρέσβης Καλής Θελήσεως του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, από την πλευρά του τόνισε για το ίδιο θέμα: «Η κρουαζιέρα αποτελεί έναν δυναμικό τομέα, με σημαντική συμβολή τόσο στην ευρωπαϊκή όσο και στην ελληνική οικονομία. Η ανάπτυξή της οφείλει να στηρίζεται στην ισορροπία, στον στρατηγικό σχεδιασμό και στον σεβασμό προς το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Γιατί η πρόοδος έχει πραγματικό νόημα μόνο όταν συνδυάζει την οικονομική ευημερία με τη γνώση, την εκπαίδευση και τη βιωσιμότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, για εμάς στο Ιδρυμα Ευγενίδου είναι ιδιαίτερα σημαντικό οι Ελληνες και ιδίως οι νέοι να αποκτούν τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες αυτής της ανάπτυξης».

Οι καινοτομίες του κλάδου, οδηγός βιωσιμότητας

Ενισχύοντας τη δέσμευση του κλάδου για βιωσιμότητα, η CLIA παρουσίασε τα αποτελέσματα της ετήσιας έκθεσής της για τις περιβαλλοντικές τεχνολογίες και πρακτικές. Η έκθεση του 2025 δείχνει συνεχή και μετρήσιμη πρόοδο από τις εταιρίες κρουαζιέρας-μέλη της CLIA, καθώς προωθούν μια φιλόδοξη περιβαλλοντική ατζέντα – από τις δοκιμές και την πιλοτική εφαρμογή βιοκαυσίμων και τις επενδύσεις σε κινητήρες ευέλικτων καυσίμων, έως την αυξανόμενη χρήση καυσίμων χαμηλότερων εκπομπών και τη μεγιστοποίηση της εφαρμογής μέτρων ενεργειακής απόδοσης.

Οι εταιρίες κρουαζιέρας είναι πρωτοπόροι και καινοτόμοι στη ναυτιλιακή τεχνολογία, έχοντας να επιδείξουν παραδείγματα όπως προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων, παράκτια ενεργειακή υποστήριξη, συστήματα λίπανσης αέρα και τη νεότερη γενιά κινητήρων διπλού καυσίμου, από τα οποία επωφελούνται και άλλοι τομείς της ναυτιλίας. Οι εταιρίες κρουαζιέρας επενδύουν δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ για να κατασκευάσουν τον στόλο του μέλλοντος, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 80 νέων πλοίων υπό παραγγελία παγκοσμίως που διαθέτουν αυτές και άλλες καινοτομίες.

Η δύναμη της CLIA

Συνολικά 45 εταιρίες κρουαζιέρας, που αντιπροσωπεύουν το 90% της παγκόσμιας δυναμικότητας, είναι μέλη της CLIA. Αυτές οι εταιρίες-μέλη διαχειρίζονται 310 πλοία και 637.847 κλίνες, σε σύγκριση με 303 πλοία και 645.034 κλίνες πέρσι, ενώ 52 νέα πλοία αναμένονται μέχρι το 2036.

Η τεχνολογία κινητήρων πολλαπλών καυσίμων παρέχει την ευελιξία που απαιτείται για τη χρήση καυσίμων μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών, καθώς αυτά καθίστανται διαθέσιμα σε μεγάλη κλίμακα, με ελάχιστες έως καθόλου τροποποιήσεις κινητήρα. Ο αριθμός των πλοίων που λειτουργούν με κινητήρες πολλαπλών καυσίμων και μπορούν να αλλάξουν από συμβατικά καύσιμα σε καύσιμα μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών τόσο στο λιμάνι όσο και εν πλω έχει αυξηθεί από ένα μόνο πλοίο το 2018 σε 19 πλοία σήμερα. Και τα 19 είναι πλοία διπλού καυσίμου.

Εως το τέλος του 2025 προβλέπεται ότι θα βρίσκονται σε λειτουργία 23 πλοία με κινητήρες ευέλικτης χρήσης καυσίμου, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου κρουαζιερόπλοιου με δυνατότητα τριπλού καυσίμου. Εως το 2036 προβλέπεται να δρομολογηθούν 32 πλοία με κινητήρες πολλαπλών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων 7 ικανών να χρησιμοποιούν μεθανόλη και 25 ικανών να χρησιμοποιούν LNG.

Ο θαλάσσιος τουρισμός φέρνει 201 εκατ. ευρώ ετησίως στη Μύκονο

Η CLIA παρουσίασε, επίσης, τα αποτελέσματα μελέτης της διεθνούς εταιρίας ερευνών Oxford Economics, σύμφωνα με την οποία ο τουρισμός κρουαζιέρας συνεισέφερε 201 εκατ. ευρώ στην οικονομία της Μυκόνου το 2024. Η μελέτη διαπίστωσε, επίσης, ότι ο τουρισμός κρουαζιέρας στη Μύκονο υποστηρίζει σχεδόν 3.000 θέσεις εργασίας στην οικονομία της περιοχής, αναδεικνύοντας τη σημαντική συμβολή του κλάδου στην ευημερία της τοπικής κοινωνίας.

Εστιάζοντας στη Μύκονο, η μελέτη έδειξε ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας δαπανούν κατά μέσο όρο 107 ευρώ ανά άτομο στο νησί κατά τη διάρκεια μέσης παραμονής στον προορισμό σχεδόν έξι ώρες. Η μελέτη δείχνει πώς ο τουρισμός κρουαζιέρας συμβάλλει ώστε νέοι επισκέπτες να γνωρίζουν την Ελλάδα, καθώς οκτώ στους δέκα επισκέπτες κρουαζιέρας (transit) το 2024 επισκέφθηκαν το νησί για πρώτη φορά, ενώ πάνω από τους μισούς επισκέφθηκαν για πρώτη φορά την Ελλάδα. Η CLIA ανακοίνωσε, επίσης, ότι έχει αναθέσει μια παρόμοια μελέτη στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς σχετικά με τον οικονομικό αντίκτυπο της κρουαζιέρας στη Σαντορίνη, με τα αρχικά ευρήματα να αναμένονται στις αρχές του 2026 και την τελική μελέτη τον Ιούλιο του 2026.

Υιοθέτηση «πράσινης ενέργειας» μεταμορφώνει τα πολυτελή πλοία

Οι εταιρίες κρουαζιέρας συνεχίζουν να αυξάνουν τη χρήση εναλλακτικών λύσεων αντί του βαρέος μαζούτ, καθώς αναπτύσσονται επιλογές συμπεριλαμβανομένων των βιοκαυσίμων, του LNG και άλλων. Επίσης αυξάνεται ο αριθμός πλοίων που κάνουν χρήση νέων τεχνολογιών.

■ Τεχνολογία επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής (SCR)

Η τεχνολογία SCR μειώνει τις εκπομπές σωματιδίων και οξειδίων του αζώτου, βοηθώντας τα πλοία να πληρούν τα πρότυπα ταξινόμησης Tier III του IMO για τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx). Ο αριθμός των πλοίων-μελών της CLIA με συστήματα SCR έχει αυξηθεί από 7 πλοία το 2018 (που αντιπροσώπευαν το 3% του στόλου και το 3,2% της επιβατικής χωρητικότητας), σε 81 πλοία (που αντιπροσωπεύουν το 28,5% του στόλου και το 22,3% της επιβατικής χωρητικότητας).

■ Δυνατότητα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης (OPS)

Η χρήση OPS επιτρέπει στα πλοία να σβήνουν τις μηχανές τους ενώ βρίσκονται στο λιμάνι, μειώνοντας τις εκπομπές έως και 98%. Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων μελών της CLIA με δυνατότητα χρήσης OPS έχει σχεδόν διπλασιαστεί από το 2018. Σήμερα 166 πλοία μπορούν να συνδεθούν στο λιμάνι, σημειώνοντας αύξηση 12% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αυτά τα πλοία αντιπροσωπεύουν το 58% του στόλου και το 65% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας. Σήμερα 41 από τα λιμάνια στα οποία καταπλέουν κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως (λιγότερα από 3%) διαθέτουν θέση ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιου με OPS, σημειώνοντας αύξηση οκτώ λιμένων από πέρυσι.

Η Ευρώπη ηγείται της επέκτασης τους τελευταίους 12 έως 18 μήνες, με συστήματα OPS να έχουν εγκατασταθεί σε έξι επιπλέον λιμάνια κρουαζιέρας, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο και η Βόρεια Αμερική πρόσθεσαν από ένα νέο λιμάνι κρουαζιέρας με OPS η καθεμία. Υπάρχουν 19 λιμάνια που έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση για εγκατάσταση OPS και 26 ακόμα με σχέδια να το πράξουν. Στο πλαίσιο των κανονισμών «Fit for 55» της Ε.Ε. για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, έως το 2030 τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης θα υποχρεούνται να διαθέτουν συστήματα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης, γεγονός που θα επιταχύνει περαιτέρω τις επενδύσεις σε σχετικές λιμενικές υποδομές.

Συστήματα τελευταίας τεχνολογίας επιτρέπουν στις περισσότερες εταιρίες κρουαζιέρας-μέλη της CLIA να παράγουν το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών τους σε νερό επί του πλοίου, αντί να αντλούν νερό από λιμάνια και προορισμούς, όπου οι πόροι ενδέχεται να είναι περιορισμένοι. Σήμερα 279 πλοία, που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 98,2% του στόλου και το 99,9% της παγκόσμιας χωρητικότητας, είναι σε θέση να το κάνουν.

■ Η πλειονότητα των κρουαζιερόπλοιων των μελών της CLIA που πλέουν σήμερα χρησιμοποιούν προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων (AWTS), τα οποία είναι ικανά να υπερβούν τις απαιτήσεις του Παραρτήματος IV της MARPOL. Επιπλέον, ως μέρος της συνολικής τους επένδυσης στη βιωσιμότητα, οι εταιρίες κρουαζιέρας έχουν δεσμευτεί να μην απορρίπτουν ακατέργαστα λύματα οπουδήποτε στον κόσμο, κατά τη διάρκεια της κανονικής λειτουργίας. Από τον στόλο των μελών της CLIA, 234 πλοία (82,4% του στόλου και 85,4% της παγκόσμιας χωρητικότητας επιβατών) είναι εξοπλισμένα με AWTS, αύξηση 4% από το 2024 και αύξηση 72% στον αριθμό πλοίων και 71% στη χωρητικότητα από το 2018. Σήμερα πάνω από το ένα τρίτο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με AWTS πληρούν τα αυστηρότερα πρότυπα της Ειδικής Περιοχής της Βαλτικής Θάλασσας. Εως το 2036 273 πλοία και 685.000 κλίνες προβλέπεται να διαθέτουν AWTS.

■ Συστήματα αεριοποίησης αποβλήτων σε ενέργεια: Χρησιμοποιούνται αυτήν τη στιγμή σε οκτώ κρουαζιερόπλοια και μετατρέπουν τα απόβλητα σε αξιοποιήσιμη ενέργεια για την υποστήριξη των λειτουργιών του πλοίου, μειώνοντας έτσι τα απόβλητα που αποστέλλονται σε χώρους υγειονομικής ταφής και μειώνοντας τη ζήτηση ενέργειας του πλοίου.

■ Μικροβιακές συσκευές πέψης για τα απόβλητα τροφίμων: Αυτή τη στιγμή χρησιμοποιούνται σε 128 κρουαζιερόπλοια, που αντιπροσωπεύουν το 45% των πλοίων-μελών της CLIA και το 52% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας, για σημαντική μείωση των αποβλήτων τροφίμων, ενώ ελάχιστα από αυτά τα είδη συστημάτων διαχείρισης αποβλήτων υπήρχαν σε κρουαζιερόπλοια πριν από πέντε χρόνια.

Οσον αφορά τα πλοία με δυνατότητα πολλαπλών καυσίμων, σχεδόν όλοι οι κινητήρες που χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα όπως HFO, VLSFO και MGO μπορούν να λειτουργούν με ανανεώσιμα καύσιμα βιολογικής προέλευσης και συνθετικό ντίζελ, τόσο στο λιμάνι όσο και στη θάλασσα, και αυτό παραμένει ένα σημαντικό στοιχείο της απανθρακοποίησης. Για τους σκοπούς παρακολούθησης της τεχνολογικής προόδου από έτος σε έτος, μόνο τα πλοία εξοπλισμένα με νεότερους κινητήρες πολλαπλών καυσίμων σχεδιασμένους να λειτουργούν με καύσιμα μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών περιλαμβάνονται σε αυτό το μέτρο.

Πηγή: Εφημερίδα Dealnews












Advertisement 3
spot_img

Ροή ειδήσεων

spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ