Διχασμένη η ναυτιλία για την απανθρακοποίηση

Αναβλήθηκε, με 57 ψήφους υπέρ και 49 κατά, για έναν χρόνο η λήψη απόφασης για την επιβολή τέλους με στόχο τη μηδενική εκπομπή ρύπων

H αναβολή, από τον ΙΜΟ, της λήψης οποιασδήποτε απόφασης για την επιβολή τέλους -με στόχο τη μηδενική εκπομπή ρύπων- για ένα έτος, που αποφασίστηκε την περασμένη Παρασκευή, μπορεί να ληφθεί και ως προειδοποίηση προς όλους εκείνους οι οποίοι προβάλλουν την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά δεν υπολογίζουν ότι ο τρόπος με τον οποίο προσπαθούν να το επιτύχουν απαιτεί την κατανάλωση τεράστιων ποσοτήτων κλασικών καυσίμων (πετρέλαιο, αέριο) από όσες καταναλώνει σήμερα η ναυτιλία παγκοσμίως!

  • Από τον Δημήτρη Καπράνο

Η αναβολή ενεκρίθη με 57 ψήφους υπέρ και 49 κατά, με τις ΗΠΑ, τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν και τη Ρωσία να τάσσονται με την πλευρά του «όχι». Η Ευρωπαϊκή Ενωση, το Ηνωμένο Βασίλειο και μια ομάδα νησιωτικών κρατών στήριξαν την πρόταση. Η Ελλάδα και η Κύπρος τάχθηκαν υπέρ της αποχής. Από την πλευρά της η (ηττημένη) Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέφρασε «βαθιά λύπη», τονίζοντας ότι «η αναβολή στερεί από τον πλανήτη ένα καθοριστικό βήμα προς την πράσινη ναυτιλία».

O B. Κικίλιας

Ο υπουργός Ναυτιλίας Βασ. Κικίλιας, αμέσως μετά την απόφαση περί αναβολής, προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Η ναυτιλία χρειάζεται διεθνείς κανόνες αποδεκτούς από όλους και όχι τιμωρητικούς μηχανισμούς. Η Ελλάδα, ως η μεγαλύτερη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία, στήριξε διαχρονικά τον ΙΜΟ ως αποκλειστικό ρυθμιστή των κανόνων για τη ναυτιλία. Εθεσε νωρίς τον προβληματισμό της για το λεγόμενο “πλαίσιο μηδενικών εκπομπών”, προτείνοντας σημαντικές βελτιώσεις, έτσι ώστε αυτό να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες και δυνατότητες όλων των τομέων της ναυτιλίας και στην πραγματικότητα της παγκόσμιας αγοράς καυσίμων.

Οι διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν υπήρξαν επίπονες και ανέδειξαν σοβαρές αδυναμίες ως προς τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, την άδικη μεταχείριση του LNG καυσίμου, τις αδικαιολόγητα υψηλές κυρώσεις προς τη ναυτιλία που, εάν υιοθετούνταν, θα προκαλούσαν πιθανώς σοβαρές δυσλειτουργίες στο παγκόσμιο εμπόριο και αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων.

Η ψήφιση της τελικής συμφωνίας αναβλήθηκε για έναν χρόνο, μέσα στον οποίο απαιτείται να γίνουν σημαντικές διαπραγματεύσεις μεταξύ των μελών του IMO, ενσωματώνοντας τις απόψεις της αγοράς με ρεαλισμό και δικαιοσύνη. Αυτό επιτάσσει η ανάγκη για ενεργειακή ασφάλεια τόσο για τη διεθνή ναυτιλία όσο και για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη. Η Ελλάδα με τη μεγάλη ναυτική παράδοση, την ιδιαίτερη τεχνογνωσία και τον ισχυρότερο στόλο θα διεκδικήσει σημαντικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις αυτές για το υπό διαμόρφωση πλαίσιο».

Σε δήλωση προέβη και η πρόεδρος της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού: «Η σημερινή απόφαση αναβολής στον ΙΜΟ αποτελεί νέα ευκαιρία για τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου και αποτελεσματικού διεθνούς πλαισίου, που θα οδηγήσει τη ναυτιλία με ασφάλεια και ρεαλισμό στην πράσινη μετάβαση. Η μη επίτευξη συμφωνίας ανέδειξε τον διχασμό που προκάλεσε ο υπό ψήφιση κανονισμός του Net-Zero Framework, στον οποίο οι θέσεις και οι προτάσεις της ναυτιλίας δεν ελήφθησαν επαρκώς υπόψη. Η ναυτιλία των Ελλήνων παραμένει σταθερά προσηλωμένη στον κοινό στόχο της απανθρακοποίησης και θα πρωτοστατήσει τεκμηριωμένα και ενωτικά στον παγκόσμιο διάλογο για τη διαμόρφωση ενός δίκαιου, ρεαλιστικού και εφαρμόσιμου πλαισίου, όπου όλοι οι εμπλεκόμενοι θα αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν στον κοινό δρόμο προς την πράσινη μετάβαση».

Ισως, πάντως, η Ελλάδα να έπρεπε να έχει ταχθεί υπέρ της αναβολής και όχι να απέχει από την ψηφοφορία. Και είναι βέβαιο ότι ο επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε. Απόστολος Τζιτζικώστας δεν πρέπει να αισθάνθηκε τόσο άνετα όταν η Ελλάδα δεν ακολούθησε τις επιλογές της Κομισιόν και ψήφισε αποχή…

«Νέα καύσιμα»

Εμείς, από καιρό τώρα, είχαμε επισημάνει τον ανορθόδοξο τρόπο με τον οποίο η Ε.Ε. προσπαθεί να επιβάλει μια φορολόγηση που βασίζεται σε ημιτελείς και ανίσχυρες προβλέψεις για «νέα καύσιμα», τα οποία στην ουσία είναι άγνωστα και δεν έχουν καν υποβληθεί στη0 βάσανο της δοκιμής. Και η θέση μας έχει εκφραστεί πολύ πριν αναλάβει την εξουσία στις ΗΠΑ ο πρόεδρος Τραμπ.

Η κατηγορηματική άρνηση και οι «προειδοποιήσεις» Τραμπ

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι από τον περασμένο Ιούλιο η κυβέρνηση Τραμπ είχε ετοιμάσει «οδικό χάρτη αποτροπής του φόρου», που περιελάμβανε και την άσκηση πιέσεων (διά της επιμόνου ενημερώσεως) σε αρκετά μικρά -και υπό την άμεση αμερικανική επιρροή- κράτη, ενώ υπήρξαν και διάφορες «προειδοποιήσεις», όπως δασμοί, προβλήματα στην έκδοση βίζας και άλλα, παρεμφερή, αλλά αποτελεσματικά…

Την παραμονή της ψηφοφορίας ο πρόεδρος Τραμπ ανήρτησε μήνυμα στα κοινωνικά δίκτυα. «Οι ΗΠΑ δεν θα δεχθούν τον Παγκόσμιο Πράσινο Φόρο στη ναυτιλία» ανέφερε, κατηγορώντας την Ε.Ε. για «δημιουργία μιας νέας πράσινης γραφειοκρατίας εις βάρος των καταναλωτών» και καλώντας τις χώρες να ψηφίσουν «όχι» στο Λονδίνο, όπου εδρεύει ο IMO. Φυσικό ήταν αμέσως μετά την έκδοση της απόφασης, η εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου Τέιλορ Ρότζερς να μιλήσει για «τεράστια νίκη για τον αμερικανικό λαό και τις χώρες που αντιστέκονται στις ψευδείς κλιματικές υποσχέσεις»…













spot_img

Ροή ειδήσεων

Advertisement 4
spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ