Πόσο θα ξοδέψουν οι Έλληνες φέτος; Τα νέα στοιχεία σοκάρουν!
Με το πορτοφόλι να εξακολουθεί να «στενάζει» από τον επίμονο πληθωρισμό και τις συνεχείς ανατιμήσεις, οι Έλληνες μπαίνουν ξανά σε μια εορταστική περίοδο που θυμίζει περισσότερο… άσκηση επιβίωσης παρά ανέμελες γιορτές.
Η νέα μεγάλη έρευνα της EY Ελλάδος αποκαλύπτει πως, παρά μια μικρή ανάκαμψη στη διάθεση για αγορές, η πραγματικότητα παραμένει σκληρή, αφού οι περισσότεροι καταναλωτές μετρούν προσεκτικά κάθε ευρώ, περιορίζονται στα βασικά και επιλέγουν να γιορτάσουν στο σπίτι, αναζητώντας τρόπους να κρατήσουν το κόστος χαμηλά. Τα ευρήματα δείχνουν με καθαρό τρόπο πόσο διαφορετικές –και πιο δύσκολες– έχουν γίνει πλέον οι γιορτές για τα ελληνικά νοικοκυριά.

Πού κινούνται οι δαπάνες
Αν και το ποσοστό όσων σχεδιάζουν να ξοδέψουν περισσότερα αυξήσεις εντυπωσιακά –από μόλις 4% πέρσι σε 13% φέτος– η μεγάλη εικόνα παραμένει συγκρατημένη. Οι νέοι 18-29 ετών φαίνεται να δείχνουν μεγαλύτερη διάθεση, με 26% να δηλώνει ότι θα αυξήσει τις δαπάνες του.
Ωστόσο, έξι στους δέκα (59%) καταναλωτές θα ξοδέψουν περίπου τα ίδια χρήματα με πέρσι, ενώ μόλις 24% δηλώνουν ότι θα μειώσουν τις αγορές τους, έναντι 36% την προηγούμενη χρονιά. Σε χαμηλά επίπεδα παραμένει και το ποσοστό όσων δε θα κάνουν καμία αγορά (3%, από 6%).

Αν και αυτά τα στοιχεία δείχνουν μια σχετική σταθεροποίηση, η πραγματικότητα είναι ότι οι Έλληνες εξακολουθούν να κάνουν «μαθηματικά» για να βγάλουν τις γιορτές.
Τι θα αγοράσουν
Οι προτεραιότητες εστιάζουν ξεκάθαρα στα βασικά είδη:
- Τρόφιμα και ποτά δηλώνει ότι θα αγοράσει το 61%, ιδιαίτερα οι μεγαλύτερες ηλικίες.
- Ρούχα και αξεσουάρ προτιμά το 58%, κυρίως οι νεότεροι καταναλωτές.
- Πολύ πιο χαμηλά βρίσκονται οι εμπειρίες όπως έξοδα για διασκέδαση ή συναυλίες (35%) και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας (32%).
Στα είδη τεχνολογίας, που παραδοσιακά «χτυπούν» υψηλές επιδόσεις την περίοδο των γιορτών, οι καταναλωτές εμφανίζονται διστακτικοί: μόλις 28% σκοπεύουν να αγοράσουν τεχνολογία ή ηλεκτρονικές συσκευές. Αντίθετα, στην Black Friday και Cyber Monday το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 68%, υποδηλώνοντας ότι οι Έλληνες κυνηγούν την ευκαιρία και όχι την εποχή.
Η τιμή στο επίκεντρο – και πάλι
Σε μια χρονιά που ο πληθωρισμός συνεχίζει να πιέζει τα πορτοφόλια, δεν προκαλεί έκπληξη ότι η τιμή παραμένει το κυρίαρχο κριτήριο αγορών:
- 90% των καταναλωτών την αναφέρουν ως βασικό παράγοντα, έστω και ελαφρώς μειωμένο από το 95% του 2024.
- Η ποιότητα ακολουθεί, με 64% να τη θεωρεί καθοριστική.

Αντιθέτως, μειώνεται η διάθεση για αναζήτηση προσφορών: μόλις 44% θα κυνηγήσουν εκπτώσεις, από 55% πέρσι – με τις γυναίκες και τις μεγαλύτερες ηλικίες να παραμένουν οι πιο «κυνηγοί ευκαιριών».
Παρόλα αυτά, το brand φαίνεται να ανακάμπτει: 25% θεωρούν πλέον σημαντική τη μάρκα, έναντι 17% την περασμένη χρονιά, κάτι που δείχνει μια επιστροφή σε πιο «συναισθηματικές» επιλογές παρά αποκλειστικά στις οικονομικότερες.
Γιορτές… στο σπίτι
Το 53% των καταναλωτών δηλώνει ότι θα περάσει τις γιορτές στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους. Η επιλογή αυτή δείχνει τόσο την ανάγκη για δημιουργία ζεστής ατμόσφαιρας χωρίς μεγάλο κόστος, όσο και την αδυναμία πολλών νοικοκυριών να διαθέσουν χρήματα για έξω. Παράλληλα:
- 41% θα αγοράσουν δώρα για τα αγαπημένα τους πρόσωπα.
- 32% θα προσπαθήσουν να μη σπαταλήσουν φαγητό και να μαγειρέψουν μόνο ό,τι χρειάζεται, δείχνοντας ότι η οικονομική πίεση επηρεάζει μέχρι και τον τρόπο που στρώνεται το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.



