Τα σχέδια του υπουργείου και οι αντιδράσεις εργαζομένων για την κατάργηση των τρόλεϊ
Η απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να προχωρήσει άμεσα στο ξήλωμα του μεγαλύτερου μέρους του εναέριου δικτύου τρόλεϊ προκαλεί έντονες αντιδράσεις στους εργαζομένους των αστικών συγκοινωνιών, αλλά και σοβαρά ερωτήματα για τον σχεδιασμό και το χρονοδιάγραμμα της κυβέρνησης.
Το υπουργείο προχωρά χωρίς πλήρη εικόνα και χωρίς επαρκή στόλο
Σύμφωνα με στελέχη των συγκοινωνιακών φορέων, το υπουργείο δείχνει βιασύνη, παρά το ότι δεν έχουν ακόμη εξασφαλιστεί τα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα αντικαταστήσουν τα τρόλεϊ. Ο αναπληρωτής υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης γνωστοποιεί τμηματικά το σχέδιό του μόνο μέσω τηλεοπτικών εμφανίσεων, χωρίς επίσημη ενημέρωση των αρμόδιων υπηρεσιών της ΟΣΥ.
Ο ίδιος προανήγγειλε ότι το ξήλωμα των καλωδίων θα ξεκινήσει την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου από τον Πειραιά. Το πλάνο προβλέπει κατάργηση περίπου του 70% του δικτύου: από τα 143 χιλιόμετρα ενεργού υποδομής θα παραμείνουν μόνο 44 χιλιόμετρα, κυρίως σε μεγάλες λεωφόρους όπως Κηφισίας, Συγγρού, Πειραιώς, Πατησίων, Βασιλίσσης Σοφίας και Αχαρνών.
Σύμφωνα με εργαζομένους και στελέχη των συγκοινωνιών, η συζήτηση δεν αφορά απλώς το «ποιο μέσο είναι πιο μοντέρνο». Πρόκειται για πολιτική επιλογή που θέτει ζητήματα:
συνέπειας και διαφάνειας στον σχεδιασμό,
οικονομικής αποτελεσματικότητας,
περιβαλλοντικής στρατηγικής.
Οι ειδικοί τονίζουν ότι τα τρόλεϊ παραμένουν αποδοτικά, σταθερά και οικονομικά βιώσιμα, ιδιαίτερα σε πυκνές αστικές διαδρομές με σταθερή ζήτηση. Παράλληλα, το δίκτυο είναι ήδη εγκατεστημένο και λειτουργεί, επομένως η κατάργησή του συνεπάγεται απαξίωση δημόσιας περιουσίας.
Παράδοξες κινήσεις εν μέσω αβεβαιότητας
Την ίδια στιγμή, η ΟΣΥ προχώρησε πρόσφατα σε διαγωνισμό αξίας 3,7 εκατ. ευρώ για καταγραφή, συντήρηση και περιορισμένη αποξήλωση του δικτύου, χωρίς να γνωρίζει ποια τμήματα θα παραμείνουν. Καμία επίσημη οδηγία δεν έχει δοθεί για αλλαγές στις γραμμές του Δεκεμβρίου, ούτε ανακοινώθηκε εργολαβία για την εκτεταμένη αποξήλωση που υπόσχεται το υπουργείο.
Το υπουργείο συνδέει την κατάργηση των τρόλεϊ με την προμήθεια νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και με προσλήψεις οδηγών. Έχει εγκριθεί κονδύλι 100 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, αλλά ο διαγωνισμός για τα νέα οχήματα δεν έχει ακόμη ξεκινήσει.
Οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για «προεκλογικό άγχος»
Σωματεία εργαζομένων εκτιμούν ότι πίσω από την επίσπευση υπάρχει η προσπάθεια να «τρέξει» ο νέος διαγωνισμός για ηλεκτρικά λεωφορεία πριν η χώρα εισέλθει σε προεκλογική περίοδο. Όπως επισημαίνουν, τα ηλεκτρικά λεωφορεία ταιριάζουν ευκολότερα σε μοντέλα ΣΔΙΤ και ιδιωτικοποίησης υπηρεσιών, σε αντίθεση με το δημόσιο και πλήρως ελεγχόμενο δίκτυο τρόλεϊ.


