Σε νέο πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης εξελίσσονται τα Στενά του Ορμούζ, με τις δύο πλευρές να εκπέμπουν εκ διαμέτρου αντίθετα μηνύματα για την κατάσταση σε μία από τις σημαντικότερες θαλάσσιες αρτηρίες του πλανήτη.
Την ώρα που διεθνείς αγορές, ναυτιλιακές εταιρείες και ενεργειακοί κολοσσοί παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, διαβεβαιώνει ότι τα Στενά παραμένουν ανοιχτά και ότι η ροή πετρελαίου συνεχίζεται κανονικά. Στον αντίποδα, οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν ανακοίνωσαν ότι η διέλευση από το στρατηγικής σημασίας πέρασμα αναστέλλεται μέχρι νεοτέρας, κλιμακώνοντας περαιτέρω την ένταση στην περιοχή.
Οι αντικρουόμενες τοποθετήσεις έρχονται σε μια κρίσιμη συγκυρία, καθώς αντιπροσωπείες των Ηνωμένων Πολιτειών, του Ιράν, του Κατάρ και του Πακιστάν βρίσκονται στην Ελβετία για συνομιλίες σχετικά με το υπό διαμόρφωση «μνημόνιο κατανόησης». Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συζητήσεις επικεντρώνονται στη διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη διάρκειας 60 ημερών, ο οποίος θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για μια ευρύτερη συμφωνία σχετικά με την ασφάλεια της περιοχής και το μέλλον των Στενών του Ορμούζ.
Νέα επίθεση Τραμπ στους New York Times
Μέσα σε αυτό το κλίμα, ο Αμερικανός πρόεδρος εξαπέλυσε νέα επίθεση κατά των αμερικανικών μέσων ενημέρωσης και ειδικότερα των New York Times, αμφισβητώντας δημοσιεύματα και αναλύσεις που υποστηρίζουν ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες βγήκαν πολιτικά και στρατηγικά ζημιωμένες από τον πόλεμο που ξέσπασε με το Ιράν.
Με ανάρτησή του στο Truth Social, ο Τραμπ υποστήριξε ότι οι ιρανικές ένοπλες δυνάμεις έχουν ουσιαστικά εξουδετερωθεί, παρουσιάζοντας μια εικόνα πλήρους στρατιωτικής και οικονομικής κατάρρευσης της Τεχεράνης:
«Ο τίτλος της διεφθαρμένης και αποτυχημένης εφημερίδας New York Times: “Τι άλλαξε μετά από σχεδόν 4 μήνες πολέμου; Οι αναλυτές λένε ότι όχι και πολλά”. Αλήθεια; Ο στρατός τους έχει τελειώσει, το ναυτικό τους έχει εξαφανιστεί, η αεροπορία τους έχει εξαφανιστεί, οι εξέδρες εκτόξευσης, οι πύραυλοι, τα drones και η παραγωγή τους έχουν σχεδόν εξαφανιστεί, οι δύο κορυφαίες ηγετικές ομάδες τους έχουν εξαφανιστεί, ο πληθωρισμός τους είναι στο 250%, η οικονομία τους είναι κατεστραμμένη, οι στρατιώτες τους δεν πληρώνονται, το Στενό του Ορμούζ είναι ανοιχτό, το πετρέλαιο ρέει άφθονο, και η χρηματιστηριακή αγορά των ΗΠΑ και η απασχόληση βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Αυτά είναι που έχουν αλλάξει, διεφθαρμένοι και ανήθικοι δειλοί, και πολλά άλλα».
«Αν κλείσουν τα Στενά, θα επιστρέψουν οι βομβαρδισμοί»
Η παρέμβαση του Τραμπ ήρθε λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις των Φρουρών της Επανάστασης περί κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ, εξέλιξη που θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια αγορά ενέργειας.
Ο Αμερικανός πρόεδρος υιοθέτησε εκ νέου σκληρή ρητορική, προειδοποιώντας ότι οποιαδήποτε προσπάθεια παρεμπόδισης της ναυσιπλοΐας θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα στρατιωτική κλιμάκωση.
Μιλώντας στο Fox News, διαμήνυσε πως οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι έτοιμες να αντιδράσουν δυναμικά εφόσον η Τεχεράνη επιμείνει στη στάση της. «Μπορεί να καταλάβουμε τα Στενά του Ορμούζ, αν χρειαστεί. Αν δεν καταλήξουν σε συμφωνία, θα εισπράξουμε διόδια. Δεν θα επιστρέψετε καν στη γ@@@νη σας χώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Με τις διαπραγματεύσεις στην Ελβετία να βρίσκονται σε εξέλιξη και τις δηλώσεις των δύο πλευρών να κινούνται σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος, το μέλλον των Στενών του Ορμούζ παραμένει αβέβαιο, ενώ η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί με ιδιαίτερη ανησυχία τις εξελίξεις σε μια περιοχή που επηρεάζει άμεσα την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια.
