Η μία του πλευρά του έχει παλιά ξύλα και η άλλη κάθε λογής σιδερικά, όπως σκουριασμένες προπέλες και μεταλλικά εξαρτήματα. Στα σχεδόν 3,5 μέτρα που ορθώνεται, το «μυστικό όπλο» με το οποίο -κατά τα ομηρικά έπη- οι Αχαιοί άλωσαν την Τροία καταφέρνει όχι μόνο να κλέβει τις εντυπώσεις αλλά και να προκαλεί το δέος των επισκεπτών με την «κορμοστασιά» του. Ο σύγχρονος «Δούρειος Ιππος», που εδώ και μερικούς μήνες βρίσκεται στην περιοχή των Μυκηνών, δεν αποτελεί έργο του πολυμήχανου Οδυσσέα, αλλά έργο του καλλιτέχνη Στέλιου Δ. Μαραγκού, μοναδικό σε ολόκληρη την Ελλάδα -και τον πλανήτη- λόγω της ιδιαίτερης κατασκευής του.
Οπως λέει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο καλλιτέχνης, η δημιουργία του προήλθε από την ανάγκη του ίδιου να φιλοτεχνήσει κάτι διαφορετικό από όσα μέχρι σήμερα υπάρχουν: «Παρόμοιοι ίπποι από ξύλο έχουν δημιουργηθεί τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό. Ωστόσο, κανείς δεν είχε σκεφτεί να φτιάξει έναν “ανάμεικτο” ίππο που θα αποτελείται από ξύλινα αλλά και μεταλλικά στοιχεία. Εκεί έγκειται και η μοναδικότητά του».
Τα υλικά κατασκευής αυτού του αλόγου, που αποτελεί πλέον σήμα κατατεθέν του ίδιου, είναι ξύλα και παλιά σίδερα, ενώ για ρόδες έχει μυλόπετρες! Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι, για να συγκεντρωθούν όλα αυτά τα αντικείμενα, χρειάστηκαν δέκα ολόκληρα χρόνια και αναρίθμητες ώρες αναζήτησης.
Ομως, από τι ακριβώς αποτελείται αυτό το επιβλητικό έργο;
Εξαρτήματα από μηχανάκια, ποδήλατα, ακόμη και τρακτέρ, αλέτρια αλλά και μια προπέλα από βάρκα συνθέτουν τον «Δούρειο Ιππο» των Μυκηνών, για τη συναρμολόγηση και ολοκλήρωση του οποίου απαιτήθηκαν έξι μήνες.
Τοποθετημένο σε περίοπτη θέση μέσα στο εργαστήριό του, το Silo Art Factory -το οποίο βρίσκεται στο 2ο χιλιόμετρο της νέας εθνικής οδού Μυκηνών – Ναυπλίου- το άλογο με το οποίο οι Ελληνες κατέλαβαν την Τροία κλέβει τις εντυπώσεις των περαστικών και των επισκεπτών. «Πολλοί σταματούν για να βγάλουν μια φωτογραφία μαζί του, ενώ δεν είναι και λίγοι εκείνοι που μου έχουν κάνει πρόταση να το αγοράσουν» σχολιάζει ο κ. Μαραγκός. «Αλλά δεν πωλείται. Τουλάχιστον το συγκεκριμένο έργο, διότι αποτελεί σήμα κατατεθέν μου και έμβλημα της δουλειάς μου. Ωστόσο, αν το επιθυμεί κάποιος μπορεί να κατασκευαστεί κάτι αντίστοιχο».
Αν και αυτό το επιβλητικό άλογο έχει σταθεί… όρθιο από τον περασμένο Αύγουστο, η πρώτη βόλτα του στην κοινωνία του Αργους έγινε κατά την πρόσφατη πολιτιστική διοργάνωση, τα Εν Αργει Διονύσια, έναν θεσμό που διοργανώνεται σε ετήσια βάση στην περιοχή. «Εγινε πάταγος. Οι Αργείτες δεν τον είχαν ξαναδεί και εντυπωσιάστηκαν» λέει ο καλλιτέχνης, του οποίου δημιουργίες βρίσκονται διάσπαρτες σε διάφορα σημεία της Πελοποννήσου και της Αθήνας.
Ενα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του είναι το γλυπτό της «Πολύτεκνης μητέρας», το οποίο φιλοξενείται από το 2011 στην πλατεία Δερβενακίων του Αργους. Δικό του έργο είναι και το αντίγραφο του περίφημου αγάλματος του Ποσειδώνα που κοσμεί τις προθήκες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Το δικό του χάλκινο γλυπτό βρίσκεται τοποθετημένο στην Ποσειδωνία Κορίνθου.
Ακόμη και την Αφροδίτη της Μήλου έχει φτιάξει, ένα αντίγραφο του διάσημου αγάλματος που εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου. Η δική του… βερσιόν παρουσιάζεται σε κεντρικό πεζόδρομο της Κορίνθου. Ακόμη, έχει φιλοτεχνήσει το άγαλμα του στρατηγού Μακρυγιάννη, το οποίο είναι τοποθετημένο στον σταθμό των τρένων στην περιοχή των Μύλων, έξω από το Αργος, αλλά και ένα επιβλητικό μαρμάρινο γλυπτό που απεικονίζει τον ημίθεο Ηρακλή. Το τελευταίο βρίσκεται στην παραλία της Κορίνθου, κοντά στον Αγιο Νικόλαο, και αποτελεί αντίγραφο του αντίστοιχου έργου το οποίο θαυμάζει κανείς στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Αργους.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ιδιαίτερη αγάπη που τρέφει για την ελληνική μυθολογία -στο εργαστήρι του θα δει κανείς και τρία μεταλλικά αγάλματα, τον Ατλα, τη Νίκη και την Αρτεμη- οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μυκηναϊκή καταγωγή του.
Μεταξύ των έργων που φέρουν την υπογραφή του είναι και οι προτομές οκτώ μητροπολιτών Μαντινείας και Κυνουρίας, οι οποίες είναι τοποθετημένες στην Ιερά Μητρόπολη Αγίου Βασιλείου Τρίπολης.
Τον τίμησε η βασίλισσα Σόνια της Νορβηγίας
Οπως λέει ο καλλιτέχνης, που ειδικεύεται στη δημιουργία έργων από ανακυκλώσιμα υλικά και μεταλλικές κατασκευές, οι τρέχουσες οικονομικές συνθήκες έχουν επηρεάσει κατά πολύ τον κλάδο του: «Η αλήθεια είναι ότι εξαιτίας της κρίσης ο Ελληνας δεν έχει χρήματα για να αγοράσει έργα τέχνης. Ευτυχώς, έχουμε μόνιμους πελάτες από το εξωτερικό οι οποίοι μας κάνουν παραγγελίες».
Επισκέπτρια του εργαστηρίου έχει υπάρξει και η βασίλισσα Σόνια της Νορβηγίας, η οποία αγόρασε από εκείνον διακοσμητικά έργα τέχνης για την οικία της. Επίσης, δημιουργίες του Στέλιου Μαραγκού βρίσκονται στο νοσοκομείο Cosmos της Ιαπωνίας αλλά και στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία».
Μάλιστα, όταν δεν βρίσκεται στο εργαστήρι του φιλοτεχνώντας ένα νέο έργο, ο καλλιτέχνης και πατέρας τεσσάρων παιδιών παραδίδει σεμινάρια. Στον πολυχώρο που έχει στήσει με μεράκι πραγματοποιούνται συστηματικά εργαστήρια κεραμικής, στα οποία οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να μάθουν τα μυστικά του πηλού. «Πρόκειται για θεματικές δράσεις που προορίζονται τόσο για μαθητές όσο και για ενήλικες» μας εξηγεί ο ίδιος. «Εχουν ξεκινήσει εδώ και έναν χρόνο και έχουν μεγάλη επιτυχία. Το ενδιαφέρον δε είναι ότι εκτός από τους ντόπιους επισκέπτες, τις πύλες του εργαστηρίου περνούν και τουρίστες, οι οποίοι ερχόμενοι στην Ελλάδα αναζητούν μια δημιουργική ενασχόληση για τις διακοπές τους».
Ο ταλαντούχος καλλιτέχνης έχει ήδη στα σκαριά ακόμη έναν «Δούρειο Ιππο», πολύ μεγαλύτερο σε μέγεθος και ύψος. «Θα φτάνει τα 14 μέτρα» εξηγεί ο κ. Μαραγκός. «Η ιδέα, μάλιστα, της δημιουργίας του είναι πολύ πιο παλιά, είχα ξεκινήσει να τον κατασκευάζω πριν από περίπου δώδεκα χρόνια. Τον εγκατέλειψα, ωστόσο, γιατί φοβήθηκα, αποφασίζοντας να καταπιαστώ με κάτι πολύ πιο μικρό. Τώρα όμως είναι σχεδόν όλα έτοιμα. Οι ρόδες έχουν βρεθεί και τα αντικείμενα. Το μόνο που απομένει είναι να βρω τον χρόνο για να τον συναρμολογήσω. Ελπίζω έως το καλοκαίρι να το έχω ολοκληρώσει» καταλήγει.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε τον επίσημο δικτυακό τόπο www.siloartfactory.gr.
Γιώτα Βαζούρα