Το θαύμα της Ιαπωνίας

Εκκενώθηκε σε χρόνο ρεκόρ και χωρίς κανένα θύμα φλεγόμενο αεροσκάφος – Μάχη για επιζώντες στα χαλάσματα του σεισμού

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι προσπάθειες των σωστικών συνεργείων για τον εντοπισμό εγκλωβισμένων κάτω από τα χαλάσματα που άφησε στο πέρασμά του ο φονικός σεισμός στην Ιαπωνία. Ο τραγικός απολογισμός των νεκρών ανέρχεται πια στους 55 και υπάρχουν φόβοι για περαιτέρω αύξηση. Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Φούμιο Κισίντα δήλωσε ότι οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης διεξάγουν έναν «άνισο αγώνα δρόμου ενάντια στον χρόνο» για τη διάσωση όσο το δυνατόν περισσότερων επιζώντων. Περίπου 1.000 μέλη του στρατού της Ιαπωνίας, πάνω από 2.000 πυροσβέστες και περίπου 630 αστυνομικοί συμμετέχουν στις επιχειρήσεις στις σεισμόπληκτες περιοχές.

Η κυβέρνηση της χώρας ανακοίνωσε ότι τουλάχιστον 57.400 άνθρωποι χρειάστηκε να απομακρυνθούν από τα σπίτια τους, με τις μετασεισμικές δονήσεις να ταρακουνούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα την ευρύτερη περιοχή δυσχεραίνοντας το έργο των σωστικών συνεργείων. Ο επικεφαλής γραμματέας του υπουργικού συμβουλίου της Ιαπωνίας Γιοσιμάσα Χαγιάσι προειδοποίησε τον κόσμο να είναι σε επιφυλακή για περισσότερους σεισμούς έντασης έως και 7 Ρίχτερ την ερχόμενη εβδομάδα. Ενδεικτικό της αδιάκοπης μετασεισμικής δραστηριότητας αποτελεί ο νομός Ισικάουα, ο οποίος μέσα σε μία ημέρα επλήγη από 155 σεισμικές δονήσεις.

Αναμφίβολα ένας σεισμός 7,6 Ρίχτερ δημιουργεί τρομακτικές συνθήκες, όμως η ιαπωνική κυβέρνηση απέδειξε με τον πιο πειστικό τρόπο ότι διαθέτει την πολιτική βούληση και τα τεχνολογικά μέσα να τις προλαμβάνει. Η οργάνωση του κράτους αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση, αφού κατάφερε να διαχειριστεί μια πρωτοφανή φυσική καταστροφή με μικρό αριθμό ανθρώπινων απωλειών. Το πέτυχε δε χάρη στο πιο διάσημο σύστημα πρόληψης και έγκαιρης σεισμικής προειδοποίησης του πλανήτη, το «Κινκιού Τζισίν Σοκουχό», που στα ελληνικά μεταφράζεται «Πρόωρη Προειδοποίηση Σεισμού».

Υψηλή τεχνολογία

Η χρήση της καινοτόμου υψηλής τεχνολογίας που χρησιμοποιεί η χώρα του ανατέλλοντος ηλίου μπορεί να είναι άκρως δαπανηρή, όμως ήταν και άκρως σημαντική για τη διάσωση ανθρώπινων ζωών. Η ιαπωνική κυβέρνηση επέλεξε να ξοδέψει τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο δολάρια όχι για κάποιο επικοινωνιακό τέχνασμα, αλλά για να δημιουργήσει ένα σύγχρονο τεχνολογικό θαύμα που κυριολεκτικά σώζει ζωές.

Ειδικότερα, το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί 4.235 σεισμόμετρα σε όλη τη χώρα και όταν δύο από αυτά καταγράφουν δραστηριότητα στα βάθη της Γης, ενεργοποιείται αυτόματα περίπου 80 δευτερόλεπτα πριν από τον ερχομό του Εγκέλαδου και μόνο όταν αυτός πρόκειται να ξεπεράσει τα 5 Ρίχτερ. Στόχος του συστήματος είναι να μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να εκκενώσουν επικίνδυνες περιοχές και να βρουν καταφύγιο για να γλιτώσουν από την επερχόμενη δόνηση. Το σύστημα είναι συνδεδεμένο με τα τρένα υψηλών ταχυτήτων, ενεργοποιώντας αυτομάτως τα φρένα έκτακτης ανάγκης λίγα δευτερόλεπτα πριν τα κύματα του σεισμού φτάσουν στην επιφάνεια.

Αποτροπή εκτροχιασμών

Ετσι αποτρέπονται εκτροχιασμοί και τραυματισμοί ή θάνατοι επιβατών. Είναι επίσης συνδεδεμένο με τα πιο ψηλά και τα πιο σύγχρονα κτίρια, τα οποία αυτόματα διακόπτουν την παροχή φυσικού αερίου για να αποτρέψουν πυρκαγιές, ενώ ανάβουν τον φωτισμό έκτακτης ανάγκης για να οδηγήσουν τους ενοίκους σε ασφαλή σημεία.

Καθοριστικό ρόλο στην αποσόβηση μιας ανείπωτης τραγωδίας με δεκάδες χιλιάδες νεκρούς, όπως αυτή πριν από έναν χρόνο στην Τουρκία, διαδραμάτισαν και οι υψηλού επιπέδου κτιριακές εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με μελέτη του πανεπιστημίου του Τόκιο, στην ιαπωνική πρωτεύουσα το 87% των κτιρίων πληροί τα τελευταία αντισεισμικά στάνταρ. Ειδικά οι ουρανοξύστες χτίζονται με τη συνδρομή εκατοντάδων επιστημόνων, ώστε να αντέχουν και στις πιο ισχυρές δονήσεις.

Είναι προφανές, λοιπόν, ότι αυτό το μείγμα κουλτούρας, πολιτικής βούλησης και τεχνολογικής εξέλιξης αποφέρει στην Ιαπωνία σημαντικά αποτελέσματα. Ενα μήνυμα 80 δευτερόλεπτα πριν από την εκδήλωση μιας γιγάντιας σεισμικής δόνησης είναι αρκετό για να σώσει χιλιάδες ζωές, όταν στην Ελλάδα ακόμη και σαφείς προειδοποιήσεις επιστημόνων, μέρες πριν από την εκδήλωση έντονων καιρικών φαινομένων (πλημμύρες, πυρκαγιές), στην καλύτερη περίπτωση υποτιμούνται και στη χειρότερη αγνοούνται ή αντιμετωπίζονται από την Πολιτεία με επικοινωνιακό και ψηφοθηρικό τρόπο.


Για πρωτόγνωρο φαινόμενο έκαναν λόγο οι Ελληνες

Συγκλονιστικές είναι οι μαρτυρίες Ελλήνων από τις σεισμόπληκτες περιοχές της κεντρικής Ιαπωνίας μετά τον φονικό σεισμό των 7,6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, που ισοπέδωσε δεκάδες περιοχές της ασιατικής χώρας. Ολοι τους έκαναν λόγο για ένα πρωτόγνωρο φαινόμενο, σε μια χώρα όπου οι σεισμοί είναι κάτι συνηθισμένο αλλά και οι κάτοικοι είναι εκπαιδευμένοι στη διαχείριση τέτοιων καταστάσεων.

Την προσωπική μαρτυρία του μοιράστηκε μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα ο σεισμολόγος και πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας Πρόληψης και Αντιμετώπισης Φυσικών Κινδύνων Γεράσιμος Παπαδόπουλος, ο οποίος βρισκόταν στη χώρα όταν χτύπησε ο φονικός Εγκέλαδος. Ο διακεκριμένος σεισμολόγος, αφού ανέφερε πως είναι ασφαλής, χαρακτήρισε μοναδική την εμπειρία της επίσημης προειδοποίησης που έφθασε σε όλα τα κινητά, σε δημόσιο χώρο, ένα λεπτό πριν από την άφιξη των σεισμικών κυμάτων. Ο Αντώνης Καραΐσκος, ένας από τους ελάχιστους Ελληνες που ζουν μόνιμα στην Ιαπωνία, καθηγητής Νομικής στο Πανεπιστήμιο του Κιότο, τόνισε: «Βιώσαμε μια μεγάλη σεισμική δόνηση με συνεχείς μετασεισμικές δονήσεις και δυστυχώς πολλούς εγκλωβισμένους ανθρώπους, καθώς δεκάδες κτίρια έχουν καταρρεύσει».

Παράλληλα εξήγησε πως -προς το παρόν-δεν φαίνεται να υπάρχει κίνδυνος για τα εργοστάσια παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην ευρύτερη περιοχή. Ο Ιωάννης Λαντούρης, κάτοικος της πόλης Καναζάουα, περιέγραψε σε δραματικούς τόνους τις στιγμές του φονικού σεισμού, που τον βρήκε μέσα στην οικία του: «Κόβαμε οικογενειακώς τη βασιλόπιτα, ξεκίνησε και έτρεμε όλο το σπίτι, ήμασταν κάτω από το τραπέζι και ήταν τρομακτικό. Το ψυγείο που έχουμε ζυγίζει 120 κιλά και χοροπηδούσε σαν να ήταν από χαρτί».


Διασώθηκαν 379 από φλεγόμενο Airbus!

Στιγμές χάους και πανικού εκτυλίχθηκαν στο διεθνές αεροδρόμιο της ιαπωνικής πρωτεύουσας Χανέντα σε ένα από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια παγκοσμίως, όταν ένα επιβατικό αεροσκάφος στο οποίο επέβαιναν 379 επιβάτες παραδόθηκε στις φλόγες έπειτα από σφοδρή σύγκρουση με αεροσκάφος της ιαπωνικής ακτοφυλακής.

Σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης, το αεροσκάφος των Ιαπωνικών Αερογραμμών εκτελούσε την πτήση JAL 5016 και προερχόταν από το Σαπόρο, μια περιοχή στη βόρεια Ιαπωνία. Οπως όλα δείχνουν, το Airbus A350-900 προσέκρουσε με αεροπλάνο της ιαπωνικής ακτοφυλακής, προκαλώντας μια σφοδρότατη σύγκρουση αλλά και μια μεγάλη πυρκαγιά μακράς διάρκειας, που απείλησε άμεσα δεκάδες ανθρώπινες ζωές.

«Δεν είναι ξεκάθαρο εάν υπήρξε σύγκρουση ή όχι, αλλά το σίγουρο είναι ότι το αεροπλάνο μας ενεπλάκη» δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ένας αξιωματούχος της ακτοφυλακής στο αεροδρόμιο Χανέντα. Οι 379 επιβαίνοντες του επιβατικού αεροσκάφους, το οποίο μόλις είχε προσγειωθεί, απομακρύνθηκαν εγκαίρως και με ασφάλεια από το φλεγόμενο αεροπλάνο, με μια ασύλληπτη τραγωδία να αποσοβείται πραγματικά την τελευταία στιγμή.

Δυστυχώς, από το αεροσκάφος της τοπικής ακτοφυλακής, στο οποίο επέβαιναν έξι άτομα, μόνο ο κυβερνήτης κατάφερε να απεγκλωβιστεί, με το υπόλοιπο πλήρωμα να βρίσκει με τραγικό τρόπο τον θάνατο. Ο πιλότος νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση στο πλησιέστερο νοσοκομείο της πόλης, ενώ συνολικά οι τραυματίες από το τραγικό περιστατικό ανέρχονται σε 17. Το αεροσκάφος της ιαπωνικής ακτοφυλακής βρισκόταν καθ’ οδόν προς την αεροπορική βάση Νιιγκάτα για να παραδώσει βοήθεια στην πληγείσα περιοχή από τον σεισμό της χερσονήσου Νότο, στο βόρειο άκρο του νομού Ισικάουα, όπως ανακοίνωσε η ακτοφυλακή.

Οι εικόνες που είδαν το φως της δημοσιότητας ήταν συγκλονιστικές. Πλάνα του ραδιοτηλεοπτικού δικτύου NHK έδειχναν φλόγες να βγαίνουν από τα παράθυρα του αεροσκάφους και κάτω από αυτό, ενώ η φωτιά έφτασε μέχρι και στον διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης.

Ερευνες

Σύμφωνα με τις κυβερνητικές Αρχές, οι έρευνες για τα αίτια αυτού του σπάνιου αεροπορικού δυστυχήματος έχουν ήδη αρχίσει με σκοπό να διαπιστωθεί αν πρόκειται για λάθος προερχόμενο από τον πύργο ελέγχου, που είχε την ευθύνη ρύθμισης της εναέριας κυκλοφορίας, ή αν ξαφνικά το αεροπλάνο της ακτοφυλακής μπήκε στον διάδρομο προσγείωσης την ώρα που το αεροσκάφος της Japan Airlines προσγειωνόταν.

Καθοριστικό ρόλο θα παίξει η απομαγνητοφώνηση των συνομιλιών του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας με τον πιλότο του αεροπλάνου, καθώς και οι μαρτυρίες των -από θαύμα επιζώντων- επιβατών. Το αεροδρόμιο της Χακέντα είναι ένα από τα δύο διεθνή αεροδρόμια της ιαπωνικής πρωτεύουσας και το συμβάν αυτό ξύπνησε μνήμες από το μακρινό 1985, όταν ένα αεροπλάνο της Japan Airlines συνετρίβη μεταξύ Τόκιο και Οσάκα, σκοτώνοντας 520 ανθρώπους, σε μία από τις χειρότερες αεροπορικές τραγωδίες στον κόσμο.

{{-PCOUNT-}}19{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα