Παγκόσμιο σοκ για τη δολοφονία του πρωτοπόρου σκηνοθέτη Ρομπ Ράινερ και της συζύγου του, με βασικό ύποπτο τον γιο τους, που αντιμετώπιζε προβλήματα με τα ναρκωτικά
Ηταν χθες το βράδυ, όταν ο Νικ Ράινερ, ο 32χρονος γιος του διάσημου σκηνοθέτη Ρομπ Ράινερ, συνελήφθη ως ύποπτος για τη δολοφονία του πατέρα του και της συζύγου του, Μισέλ, στην έπαυλή τους στο Λος Αντζελες.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Από το πρωί, όταν κι εντοπίστηκε το δολοφονημένο ζευγάρι, εξελίχθηκε ένα θρίλερ, με το παγκόσμιο κοινό να παρακολουθεί καθηλωμένο, όσο και σοκαρισμένο, τις εξελίξεις.
Ο Ρομπ Ράινερ ήταν 78 ετών και η Μισέλ 68. Το θρίλερ-αριστούργημά του «Misery» δεν μοιάζει πια τόσο εφιαλτικό όσο η πραγματικότητα. Ο γιος τους έχει μιλήσει στο παρελθόν ανοιχτά για τα σοβαρά προβλήματα εξάρτησης από τα ναρκωτικά που αντιμετώπισε από την εφηβεία του. Μέχρι το 2016 είχε περάσει περισσότερες από 12 φορές από δομές απεξάρτησης.
Ο Ρομπ Ράινερ δεν έκανε απλώς ταινίες – δημιούργησε στιγμές. Ο σκηνοθέτης των «This Is Spinal Tap», «The Princess Bride», «When Harry Met Sally» και «Misery» μας χάρισε μια σειρά από ατελείωτες ατάκες και διαχρονικά κλασικά έργα που βλέπονται ξανά και ξανά. Για κάποιους, ήταν το πρόσωπο της αντικουλτούρας, υπερασπιζόμενος την ιδεολογία της δεκαετίας του ’60 απέναντι στα παραληρήματα της «σιωπηλής πλειοψηφίας». Για άλλους, ήταν ο διάσημος του Χόλιγουντ που αγωνιζόταν ακούραστα ως ακτιβιστής, ακόμα κι όταν δεν ήταν της μόδας να το κάνει.
Η παλαιότερη γενιά τον έβλεπε κυρίως ως τον γιο του Καρλ Ράινερ, το «παιδί του θεάματος» που μπήκε στην οικογενειακή επιχείρησή του για να κάνει τους άλλους να γελούν παίζοντας τον «σοβαρό». Πολλές γενιές σινεφίλ τον θεωρούσαν τον τύπο του σκηνοθέτη που μπορούσε να πάρει ένα καλό υλικό και να το κάνει εξαιρετικό. Ή να πάρει κάτι ήδη εξαιρετικό, π.χ. μια παλιά ιστορία με πειρατές και πριγκίπισσες, ένα μυθιστόρημα του Στίβεν Κινγκ ή ένα θεατρικό για στρατιωτική δίκη, και να το μετατρέψει σε εκείνο το είδος ταινίας που ξαναβλέπεις κάθε φορά που θες να γελάσεις, να κλάψεις ή και τα δύο μαζί.
Οι λεπτομέρειες που οι Αρχές αποκαλούν «ανθρωποκτονία» και αφορούν τον Ράινερ και τη σύζυγό του -φωτογράφο και παραγωγό Μισέλ Ράινερ- θα επισκιάσουν προσωρινά την εξαιρετική καριέρα που αφήνει πίσω του ο σκηνοθέτης. Ομως, κοιτάζοντας τη φιλμογραφία του 78χρονου, τα highlights μιλούν από μόνα τους. Πολλά απ’ αυτά έγιναν κομμάτι της ποπ κουλτούρας. Ο Ράινερ μεγάλωσε βλέποντας τον πατέρα του, Καρλ, να πρωτοπορεί στην τηλεοπτική κωμωδία. Αντικομφορμιστής όπως ήταν, δεν φοβόταν να συγκρουστεί σε πολύ πιο δύσκολες εποχές για θέματα όπως η απελευθέρωση των γυναικών.
Η δουλειά του άλλαξε την ιστορία του κινηματογράφου. Το «This Is Spinal Tap» (1984) μπορεί να μην «εφηύρε» το ψευδο-ντοκιμαντέρ, αλλά απέδειξε τι μπορείς να κάνεις με αυτό το είδος. Από το «Office» μέχρι το «Borat», του χρωστούν τεράστια ευγνωμοσύνη. Η ταινία μιμείται τόσο πιστά την αισθητική ενός αληθινού μουσικού ντοκιμαντέρ, που νιώθεις πως βλέπεις κάτι πραγματικό, όσο αστεία κι αν είναι όσα συμβαίνουν. Ο Ράινερ έφτασε στο σημείο να φτιάξει «παλιό» υλικό της μπάντας με τόσο αυθεντικό τρόπο, που έδειχνε εμμονή στη λεπτομέρεια.
Ηταν εύκολο να απορρίψει κανείς τέτοιες ταινίες ως «εύπεπτες», αλλά ο Ράινερ ήξερε ότι η ψυχαγωγία είναι κι αυτή τέχνη. Η χημεία, οι διάλογοι, οι ανατροπές ήταν όλα προσεγμένα. Ενώ άλλοι σκηνοθέτες είναι τυχεροί αν έχουν έστω μια τέτοια στιγμή σε μια καριέρα, ο Ράινερ είχε δεκάδες. Το ίδιο ισχύει για το «Misery» (1990), ίσως την καλύτερη μεταφορά έργου του Κινγκ. Αυτά τα φιλμ έδειχναν τη δύναμή του να «κρατά» τον ηθοποιό, να πιάνει την ένταση ακριβώς πριν εκραγεί.
Αργότερα, η φιλμογραφία του έγινε πιο άνιση, εν μέρει γιατί τα είδη που αγαπούσε δεν ταίριαζαν πλέον στο «μπλοκμπάστερ» Χόλιγουντ. Και ο ίδιος άρχισε να επιστρέφει συχνά στα ίδια μοτίβα. «Ολα αυτά είναι κομμάτια της προσωπικότητάς μου. Εχω αυτή τη σατιρική πλευρά, τη ρομαντική, αλλά και τη ρεαλιστική ματιά στα πράγματα» δήλωνε. Με τη φωτογράφο σύζυγό του γνωρίστηκε κατά τη διάρκεια γυρισμάτων τού «Οταν ο Χάρι γνώρισε τη Σάλι», το 1989. Ερωτεύτηκαν και παντρεύτηκαν επτά μήνες αργότερα. Ο Ράινερ είχε πει πως ο έρωτάς τους τον οδήγησε να αλλάξει το τέλος της ταινίας. Στην αρχική εκδοχή, ο Χάρι και η Σάλι απλώς χωρίζουν.
Με τη Μισέλ απέκτησαν τρία παιδιά, τον Τζέικ, τον Νικ και τη Ρόμι. Από τον γάμο του με την Πένι Μάρσαλ είχε υιοθετήσει την κόρη της, Τρέισι Ράινερ, που ακολούθησε κι εκείνη καριέρα στην υποκριτική («Apollo 13» κ.ά.). Το 1998 ηγήθηκε στην Καλιφόρνια πρωτοβουλίας που αύξησε τη φορολογία του καπνού για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων προσχολικής αγωγής και συνεργάστηκε με εργατικά συνδικάτα. Τα τελευταία χρόνια υπήρξε έντονος επικριτής της κυβέρνησης Τραμπ, δηλώνοντας ότι ο πρόεδρος αποτελούσε απειλή για τη δημοκρατία. Μετά την είδηση του θανάτου του, εξέχοντες Δημοκρατικοί, ανάμεσά τους και ο Μπαράκ Ομπάμα, δεν έκρυψαν τη θλίψη τους.
«Γράφεις τα ίδια πράγματα ξανά και ξανά» παραδέχτηκε το 1989 στους «New York Times». «Ζωγραφίζεις τα ίδια, συνθέτεις τα ίδια». Κι όμως, κοιτάζοντας το έργο του συνολικά, βλέπεις έναν καλλιτέχνη με τεράστια ποικιλία. Τα τελευταία 30 χρόνια ήταν παντού: σχολιαστής σε πολιτικές εκπομπές, σε μικρούς ρόλους σε ταινίες, από το «Ο Λύκος της Γουόλ Στριτ» μέχρι το «The Bear», αλλά και σε επιτυχίες. Το τραγικό είναι πως δεν θα τον ξαναδούμε…
ΡΟΜΠ ΡΑΪΝΕΡ
Αμερικανός σκηνοθέτης
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Γεννήθηκε το 1947 στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης και δολοφονήθηκε προχθές, Κυριακή, στα 78 του, στο Λος Αντζελες. Και οι δυο γονείς του ήταν ηθοποιοί. Σπούδασε στη Σχολή Κινηματογράφου του UCLA και στα τέλη της δεκαετίας του ’60 είχε μικρούς ρόλους σε διάφορες τηλεοπτικές εκπομπές, όπως ο «Μπάτμαν». Εγινε γνωστός στο ευρύ κοινό με τον ρόλο του Μάικλ Στίβατς στη δημοφιλή σειρά «All in the Family», κερδίζοντας τη δεκαετία του ’70 δύο βραβεία Emmy. Από τη δεκαετία του ’80 καθιερώθηκε ως ένας από τους πιο επιτυχημένους σκηνοθέτες του Χόλιγουντ, με ταινίες όπως το «Spinal Tap», το «Οταν ο Χάρι γνώρισε τη Σάλι», το «Misery» κ.ά. Προχθές βρέθηκε νεκρός με τη σύζυγό του μέσα στο σπίτι τους, με θανατηφόρα τραύματα από μαχαίρι. Χθες συνελήφθη ως ύποπτος ο γιος τους Νικ, με εγγύηση για την κράτησή του 4 εκατ. δολ.


