Καθ’ οδόν το τραμ στα Γιάννενα

Ενα… ελαφρύ τραμ έρχεται να ανακουφίσει το βαρύ κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης των Ιωαννίνων. Η αποδεδειγμένη προσφορά των μέσων σταθερής τροχιάς στη βελτίωση των συνθηκών κίνησης στους δρόμους των αστικών κέντρων και την εξυπηρέτηση των κατοίκων αυξάνει το ενδιαφέρον γι’ αυτά στη χώρα μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρωτεύουσα της Ηπείρου, που επενδύει στη λειτουργία τραμ. Μάλιστα, προ ημερών παρουσιάστηκε η τρίτη φάση της μελέτης σκοπιμότητας, βιωσιμότητας για το τραμ, η οποία περιλαμβάνει την περιγραφή και τεκμηρίωση της προτεινόμενης βέλτιστης λύσης. Η μελέτη προκρίνει μια χάραξη που συνδέει το κέντρο της πόλης με το Πανεπιστήμιο, καθώς στις δύο αυτές περιοχές υπάρχει αυξημένη ζήτηση για μετακινήσεις. Επίσης, προτείνεται η γραμμή να είναι διπλής κατεύθυνσης περιφερειακά και μονής στο κέντρο.

Ας κάνουμε, όμως, μια νοερή διαδρομή με το τραμ Ιωαννίνων:

Με αφετηρία το Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο η κίνηση γίνεται σε γραμμή διπλής κατεύθυνσης επί του τμήματος του Περιφερειακού Ιωαννίνων και συνεχίζει επί της εθνικής Αρτας – Ιωαννίνων. Συναντά τη λεωφόρο Δωδώνης και εισέρχεται στο κέντρο έως την πλατεία Πύρρου, όπου και τερματίζεται η γραμμή διπλής κατεύθυνσης. Σε μονή γραμμή πλέον συνεχίζει την οδό Αβέρωφ και αποκλίνει από αυτή επί της Κουντουριώτου. Η μονή γραμμή συνεχίζεται επί της Γεωργίου Παπανδρέου μέχρι το ύψος της Βορείου Ηπείρου. Στη συνέχεια και σε γραμμή διπλής κατεύθυνσης συνεχίζει την πορεία της προς το αεροδρόμιο. Η επιστροφή προς την πόλη γίνεται μέσω της λεωφόρου Βορείου Ηπείρου, όπου, και σε μονή γραμμή επίσης, συναντά την οδό Βηλαρά και συνεχίζει στις οδούς Αρ. Βαλαωρίτου και 28ης Οκτωβρίου, μέχρι το σημείο τομής με τη διπλή γραμμή στο ύψος της πλατείας Πύρρου.

Το σύνολο της διαδρομής αυτής είναι περίπου 13,4 χιλιόμετρα, από τα οποία τα 4,10 χιλιόμετρα είναι μονής γραμμής και τα 9,3 χιλιόμετρα διπλής.

Στη μελέτη η προτεινόμενη λύση χωρίζεται σε δύο επιμέρους αυτόνομους τομείς, που μπορούν να αποτελέσουν ανεξάρτητες φάσεις κατασκευής. Είναι η φάση της γραμμής διπλής κατεύθυνσης, που συνδέει το πανεπιστήμιο με το κέντρο (φάση Α΄) και μπορεί να κατασκευαστεί πρώτη και να λειτουργήσει αρχικά, καθώς και ο δακτύλιος με γραμμή μονής κατεύθυνσης, που διασχίζει το κέντρο και συνδέεται με τμήμα διπλής κατεύθυνσης με το αεροδρόμιο (φάση Β΄).

Οι μελετητές εξέτασαν δύο τύπους τραμ, τον συμβατικό και τον ultra light (ελαφρύ). Για τον συμβατικό τύπο το κόστος κατασκευής υπολογίζεται για τη φάση Α΄ στα 141.800.000 ευρώ και συνολικά στα 237.940.000 ευρώ. Η λύση του ultra light τραμ είναι σαφώς… πιο ελαφριά οικονομικά. Ετσι στη φάση Α΄ κοστίζει 60.375.000 ευρώ και συνολικά 101.920.000 ευρώ.

Το τραμ εκτιμάται ότι θα έχει ετήσια έσοδα 3.500.000-4.500.000 ευρώ, αν υλοποιηθεί μόνο η Α΄ φάση, και 3.500.000-7.800.000, αν υλοποιηθούν και οι δύο. Το αντίστοιχο κόστος λειτουργίας θα είναι 1.600.000-3.000.000 ευρώ και 1.600.000-4.500.000 ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται οι απαιτήσεις κύριας συντήρησης και ανανέωσης τροχαίου υλικού.

Η ανάλυση χρηματοοικονομικής αυτονομίας έδειξε ότι οι ανάγκες συντήρησης και λειτουργίας του τραμ είναι δυνατόν να καλυφθούν από τα παραπάνω έσοδα, ενώ είναι πιθανό να υπάρξει και όφελος 10 -20% σε βάθος 30 χρόνων.

Συνολικά, η τεχνικοοικονομική αξιολόγηση καταδεικνύει ότι η πιο ρεαλιστική και εφαρμόσιμη λύση είναι το τραμ ultra light, καθώς μπορεί να παράσχει ουσιαστικά κοινωνικά οφέλη -βελτίωση του κυκλοφοριακού, εξυπηρέτηση δημοτών- στην πόλη με το χαμηλότερο κόστος. Η περίπτωση του συμβατικού είναι ιδιαίτερα δαπανηρή, σε σχέση με τα προσδοκώμενα οφέλη. Ωστόσο, όπως αναφέρεται στη μελέτη, βασική προϋπόθεση για τη βιώσιμη υλοποίηση του τραμ αποτελεί η πλήρης χρηματοδότηση της κατασκευής από το κράτος και την Ευρωπαϊκή Ενωση. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ολοκλήρωση του έργου (διάφορες μελέτες, κατασκευή γραμμής, αμαξοστασίου, αναπλάσεις, κυκλοφοριακά έργα και έργα σηματοδότησης) σε 42 μήνες.

Μετά την παρουσίαση της μελέτης ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης ανέφερε ότι πρόκειται για καινοτόμα πρωτοβουλία, προσθέτοντας ότι ειδικά το ελαφρύ τραμ δεν δημιουργεί κανένα επιπλέον πρόβλημα κατασκευής. Πρότεινε δε τη συγκρότηση φορέα από τον Δήμο Ιωαννίνων και τα ΚΤΕΛ, ο οποίος σε συνεργασία με την Περιφέρεια θα προωθήσει το έργο.

Δημήτρης Κυριακόπουλος

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Καραμπινάτο σκάνδαλο στις πλάτες των Αθηναίων με το κτίριο της Πατησίων 159

Τη δουλειά ανέθεσε ο Μπακογιάννης, αλλά τις τελικές υπογραφές έβαλε ο Δούκας! «Δεν μπορούσαμε να κάνουμε αλλιώς» λένε από τον Δήμο Αθηναίων Σε σκάνδαλο που...

Πώς μας κοροϊδεύουν με το ελαιόλαδο – Η λεπτομέρεια στις ετικέτες που προδίδει...

Δεν είναι όλα τα ελαιόλαδα που βλέπουμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ αυτό που υπόσχονται. Σύμφωνα με το αμερικανικό περιοδικό Epicurious, μια μικρή αλλά...

Φτώχεια καταραμένη

Εμείς τα λέγαμε ότι υπάρχει φτώχεια, αλλά η κυρία Σακελλαροπούλου, καλοβολεμένη ούσα στον προεδρικό θώκο, δεν μας πίστευε. Αλλωστε, είχε και αγωνίες αν ο...

Ενοχλημένη η πρεσβεία για το απαγορευτικό Μητσοτάκη – Συνάντηση Κίμπερλι με Τασούλα

Ακούγεται απίστευτο (και ακατανόητο), αλλά οι πληροφορίες μας επιμένουν ότι είναι πραγματικό γεγονός: Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τηλεφώνησε σε υπουργούς που είχαν δηλώσει επίσημα...

Ποιοι μπορούν να πάρουν σύνταξη πριν από τα 62 έτη – Αναλυτικός οδηγός...

Η «δημοκρατία» παρουσιάζει έναν αναλυτικό οδηγό με όλες τις προϋποθέσεις που απαιτούνται και διαφέρουν από Ταμείο σε Ταμείο   Χιλιάδες εργαζόμενοι που ασφαλίστηκαν πριν από...

Καθετί που φοράει η υπέρκομψη Μαρέβα είναι έργο τέχνης: Σαν να δίνεις μπογιές...

* Αυτός ο Χατζηδάκης είναι ό,τι ακριβώς ονειρεύεται να γίνει κάθε δεξιός: Ενας άεργος κρατικοδίαιτος κηφήνας που βρίζει το Δημόσιο από το οποίο σιτίζεται,...

Σημεία και τέρατα στο Κτηματολόγιο

Εγγραφο-φωτιά στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία από ομάδα επιστημόνων που εργάζεται στον οργανισμό κάνει λόγο για μεγάλο φαγοπότι με τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης Λερναία Υδρα θυμίζουν...

Αποκάλυψη για το πάρτι στα ΕΛ.ΤΑ.: Ο Σκλήκας διπλασίασε σε έξι μήνες τον...

Συνεχίζονται οι αποκαλύψεις για τη θητεία του πρώην πλέον διευθύνοντος συμβούλου των Ελληνικών Ταχυδρομείων, Γρηγόρη Σκλήκα. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του dimokratia.gr, ο μισθός...

Οικογένεια Ζηρίδη: Καταδίκη και σε δεύτερο βαθμό για τα χρέη τους

Το Εφετείο μείωσε την ποινή από 22 στα 11 έτη, καθιστώντας την εξαγοράσιμη. Οι απλήρωτοι εκπαιδευτικοί συνεχίζουν τον δικαστικό αγώνα τουςΠέντε χρόνια μετά το...

ΕΛΤΑ: Δεν είναι εξυγίανση. Είναι δωράκι στους ιδιώτες

της Μαρίας ΔεναξάΚαι που παραιτήθηκε ο Γρηγόρης Σκλήκας, ο CEO των ΕΛΤΑ, για να μη χρεωθεί ο «Μωυσής», άλλη μια σκόπιμη απαξίωση και στο...









Advertisement 3
spot_img

Ροή ειδήσεων

spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ