Χρόνια αφού οι τιμές «γονάτισαν» τα νοικοκυριά, η κυβέρνηση θυμήθηκε τις μειώσεις: Τι αλλάζει στα σούπερ μάρκετ και για πόσο
Μετά από μήνες πρωτοφανούς ακρίβειας που διέλυσε τα ελληνικά νοικοκυριά, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε μειώσεις τιμών έως 35% (μεσοσταθμικά 8%) σε περισσότερα από 2.000 προϊόντα σούπερ μάρκετ.
Πρόκειται για μια κίνηση που παρουσιάζεται ως «ανακούφιση» για τους καταναλωτές, αν και μάλλον είναι μια αργοπορημένη παραδοχή πως η κατάσταση έχει ξεφύγει.
Η λίστα των μειώσεων – Πού θα δούμε διαφορές
Οι τιμές μειώνονται σε 2.180 προϊόντα, εκ των οποίων 1.356 ιδιωτικής ετικέτας και 824 επώνυμα προϊόντα, έπειτα από συμφωνία του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου με 70 βιομηχανίες και τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Οι κατηγορίες που επηρεάζονται περισσότερο είναι:
Αλλαντικά και γαλακτοκομικά
Απορρυπαντικά και καθαριστικά
Σοκολάτες και κατεψυγμένα
Καφές, μαργαρίνες και εμφιαλωμένο νερό
Βρεφικά είδη, χαρτικά και προϊόντα προσωπικής υγιεινής
Αρτοσκευάσματα και τρόφιμα παντοπωλείου
Οι μεγαλύτερες μειώσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, οι πιο αισθητές μειώσεις εντοπίζονται:
Στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -5,63%
Στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -5,40%
Στα τρόφιμα παντοπωλείου: -5,18%
Στις τροφές και τα είδη για κατοικίδια: -3,21%
Στα είδη μιας χρήσης και οικιακά: -3,18%
Η μεσοσταθμική μείωση φτάνει το 8%, ενώ σε ορισμένα προϊόντα θα αγγίζει ακόμα και το 35%, με τις νέες τιμές να ισχύουν έως το τέλος του έτους.
Πώς θα τις αναγνωρίζουν οι καταναλωτές
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, περίπου 20 συνολικά, θα τοποθετήσουν ειδικές σημάνσεις στα ράφια, ώστε οι καταναλωτές να εντοπίζουν άμεσα τα προϊόντα με μειωμένες τιμές.
Το υπουργείο Ανάπτυξης θα εκδίδει επίσης συνεχείς ενημερώσεις και λίστες προϊόντων, προκειμένου να υπάρχει διαφάνεια και να αποτραπούν φαινόμενα παραπλάνησης.
Έλεγχοι για τις υπόλοιπες τιμές
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα προχωρήσουν σε σαρωτικούς ελέγχους για να αποφευχθούν αδικαιολόγητες ανατιμήσεις στα υπόλοιπα προϊόντα.
Ωστόσο, πολλοί καταναλωτές εκφράζουν σκεπτικισμό, καθώς στο παρελθόν παρόμοιες εξαγγελίες δεν είχαν ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Η δήλωση Θεοδωρικάκου
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, τόνισε ότι η κυβέρνηση δίνει «συνεχή μάχη» για τη συγκράτηση των τιμών: «Μειώνουμε τις τιμές σε όσα προϊόντα είναι εφικτό. Πρόκειται για μια θετική και αναγκαία πρωτοβουλία, που ελπίζουμε να επεκταθεί».
Παράλληλα, προανήγγειλε τη δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς, με στόχο, όπως είπε, την ενίσχυση των ελέγχων και την κωδικοποίηση της καταναλωτικής νομοθεσίας.
Λίγα και με καθυστέρηση
Από την πλευρά τους, καταναλωτές σχολιάζουν πως η κυβέρνηση άργησε χαρακτηριστικά να αντιδράσει.
Οι τιμές σε βασικά αγαθά είχαν ήδη εκτοξευθεί εδώ και μήνες, ενώ πολλές οικογένειες αναγκάστηκαν να κόψουν τρόφιμα ή καθαριστικά για να αντεπεξέλθουν.
Η μείωση του 8%, υποστηρίζουν, δεν καλύπτει ούτε τα μισά από τα συνεχή κύματα ανατιμήσεων που έχουν προηγηθεί.
Η θέση των σούπερ μάρκετ
Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, δήλωσε ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο «ανταποκρίνεται στο κάλεσμα της Πολιτείας» για τη στήριξη των καταναλωτών, επισημαίνοντας ότι οι αλυσίδες θα συνεχίσουν την προσπάθεια «παρά τις πιέσεις από την ενεργειακή κρίση και τις διεθνείς αυξήσεις στο κόστος τροφίμων».
Το ζητούμενο
Αν και η κυβέρνηση προσπαθεί να παρουσιάσει την πρωτοβουλία ως ανακούφιση για τα νοικοκυριά, η πραγματικότητα είναι πως η ακρίβεια έχει ήδη αφήσει βαθιά σημάδια.
Οι πολίτες περιμένουν πραγματικές μειώσεις στα ράφια, όχι απλώς ανακοινώσεις και προσωρινές «εκπτώσεις» που εξαφανίζονται μετά τις κάμερες.