Έρευνα της ΕΣΕΕ αποτυπώνει ότι οι χρήστες των social media δεν ξέρουν πώς να προστατευτούν από το phishing
Περισσότερο σίγουροι για την αναγνώριση περιεχομένου που έχει φτιαχτεί με Τεχνητή Νοημοσύνη εμφανίζονται οι νεότεροι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ για λογαριασμό της Visa. Η έρευνα εξέτασε τις αντιλήψεις των καταναλωτών ως προς την Τεχνητή Νοημοσύνη και το ηλεκτρονικό εμπόριο, με έμφαση στις απάτες και στην ασφάλεια συναλλαγών στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Πάνω από 6 στους 10 συμμετέχοντες (63%) εμφανίζονται δύσπιστοι όταν μια προσφορά φαίνεται υπερβολικά καλή για να είναι αληθινή και 5 στους 10 όταν η ανάρτηση προέρχεται από άγνωστη πηγή ή brand. Επιπλέον, το 46% είναι καχύποπτο όταν η ποιότητα του περιεχομένου είναι χαμηλή και όταν η μέθοδος πληρωμής μοιάζει ασυνήθιστη ή μη ασφαλής. Το 44% είναι επιφυλακτικό απέναντι σε έναν λανθασμένο ή ύποπτο σύνδεσμο URL.
Σύμφωνα με την έρευνα:
•Τέσσερις στους 10 εκτιμούν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα καταστήσει δυσκολότερη την αναγνώριση της διαδικτυακής απάτης.
•Το 34% θεωρεί πως θα δυσκολέψει την αναγνώριση σε κάποιες περιπτώσεις, αλλά θα διευκολύνει την ανίχνευσή της σε άλλες, ενώ ένα 10% δεν αναμένει καμία επίδραση.
•Το 83% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι ελέγχει τη νομιμότητα ενός διαδικτυακού πωλητή πριν προχωρήσει σε αγορά, ενώ το 76% δηλώνει πως είναι απίθανο να κάνει «κλικ» σε διαφήμιση που δημιουργεί «αίσθηση κατεπείγοντος».
Σχεδόν 6 στους 10 συμμετέχοντες δηλώνουν ότι έχουν στοχοποιηθεί μέσω phishing. Πρόκειται για μια μορφή ηλεκτρονικής απάτης, κατά την οποία κάποιος προσπαθεί να σε εξαπατήσει ώστε να του αποκαλύψεις προσωπικά ή ευαίσθητα στοιχεία, όπως κωδικούς πρόσβασης, στοιχεία κάρτας/τράπεζας, στοιχεία ταυτότητας και πρόσβαση σε λογαριασμούς (email, social media κ.λπ.). Συνήθως γίνεται μέσω ψεύτικων emails, μηνυμάτων ή ιστοσελίδων που μοιάζουν να προέρχονται από τράπεζα, δημόσιο οργανισμό, εταιρεία courier, κοινωνικό δίκτυο, e-shop κ.ά.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι επιπτώσεις για όσους τελικά έπεσαν θύματα διαδικτυακής απάτης είναι η οικονομική απώλεια (22%), η συναισθηματική ταλαιπωρία (17%) και ο δισταγμός ή φόβος απέναντι στις διαδικτυακές συναλλαγές (16%). Από όσους υπέστησαν οικονομική ζημιά, το 63% έχασε ποσά έως 199 ευρώ, ωστόσο οι συνέπειες εκτείνονται πέρα από την οικονομική απώλεια, καθώς, έπειτα από απόπειρα εξαπάτησης, το 41% δηλώνει πως έγινε/θα είναι πιο προσεκτικό στο μέλλον, αλλά παραμένει ανοιχτό να εμπιστευτεί μικρότερες ή νέες επιχειρήσεις για διαδικτυακές αγορές, ενώ το 37% περιορίζει τις αγορές του μόνο σε μεγάλες, γνωστές επιχειρήσεις.
Σχεδόν 6 στους 10 θεωρούν ότι οι διαδικτυακές απάτες στα κοινωνικά δίκτυα γίνονται ολοένα πιο εξελιγμένες, ενώ το 37% πιστεύει ότι οι απατεώνες μιμούνται επιτυχώς αξιόπιστα brands ή πρόσωπα και το 27% ότι ο μεγάλος όγκος διαφημίσεων και χορηγούμενου περιεχομένου που φαίνεται νόμιμο δυσχεραίνει την αναγνώριση απάτης.


