Πειραματική ηλεκτρονική μουσική χρησιμοποιώντας με διαφορετικό τρόπο τα τρίγωνα, όργανα περισσότερο γνωστά στα χριστουγεννιάτικα κάλαντα, δημιούργησαν τα μέλη της Laptop Orchestra από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου.
Συναυλία με φορητούς υπολογιστές, με τρίγωνα που βύθιζαν στο νερό και με τη χρήση γραφικών έδωσε πριν από λίγες ημέρες η Laptop Orchestra, υπό την καθοδήγηση του διευθυντή της Δημήτρη Μαρωνίδη, συνθέτη και καθηγητή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ.
Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, το κοινό δεν παρέμεινε στατικό αλλά κλήθηκε να μετακινηθεί μέσα στον χώρο, όπου είχαν εγκατασταθεί πολλά τρίγωνα, διαμορφώνοντας ένα ιδιαίτερο ηχητικό και οπτικό περιβάλλον που καλούσε το κοινό να το ανακαλύψει.
Έμπνευση
Οπως εξήγησε ο κ. Μαρωνίδης, «η συναυλία με θέμα “Triangles” που παρουσίασε φέτος η ορχήστρα έχει χριστουγεννιάτικη θεματική με έμπνευση από μια γραφική παρτιτούρα, από αυτές δηλαδή που δεν έχουν την παραδοσιακή μορφή με τις νότες, αλλά χρησιμοποιούν σχήματα και γραφήματα για να αποτυπώσουν και να εμπνεύσουν μια ηχητική κατάσταση.
Ετσι, λοιπόν, από μια γραφική παρτιτούρα που προέκυψε από το ερευνητικό πρόγραμμα Soundsketcher, που υλοποιείται στο ΑΠΘ, μου γεννήθηκε η ιδέα να φτιάξουμε φέτος ένα πρότζεκτ που θα βασίζεται ακριβώς στο σχήμα του τριγώνου αλλά και βεβαίως στο τρίγωνο το οποίο είναι ένα μέρος των κρουστών της μουσικής παράδοσης». Στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών υπάρχουν πολλά κρουστά όργανα, ανάμεσά τους και αρκετά τρίγωνα συμφωνικής ορχήστρας, αλλά η ορχήστρα δεν περιορίστηκε σε αυτά. Τα μέλη της κατασκεύασαν δικά τους τρίγωνα από διαφορετικά υλικά, όπως ξύλο, πλαστικό και μέταλλο, αλλά και από αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως υδραυλικούς σωλήνες.
Ενα από τα ηχοχρώματα που ανακαλύφθηκαν με τα τρίγωνα ήταν μέσω της χρήσης του νερού που υπήρχε σε μια λεκάνη στο κέντρο του χώρου της συναυλίας και αποτέλεσε μέρος της παράστασης. Σύμφωνα με τον κ. Μαρωνίδη, όταν κτυπήσει κάποιος ένα τρίγωνο και το εμβυθίσει μέσα σε λεκάνη με νερό, ο ήχος εκεί αλλοιώνεται και δημιουργεί πολύ ιδιαίτερες ηχητικές υφές και «αυτό το στοιχείο χρησιμοποιήθηκε στα ψηφιακά όργανα που έφτιαξε η ορχήστρα και κατά κάποιον τρόπο θα μπορούσαμε να πούμε ότι ενορχηστρώθηκε». Στη συναυλία συμμετείχε ομάδα δώδεκα ανθρώπων, η οποία, με τους φορητούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές, δημιούργησε μια μουσική παράσταση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.
Σημειώνεται ότι η ορχήστρα, πολύ συχνά, χρησιμοποιεί, εκτός από ήχους, γραφικά και οπτικοποιήσεις του ήχου, όπως λέιζερ, προβολές και τρισδιάστατες εκτυπώσεις, τα οποία προσπαθούν να συναποτελέσουν μια εμπειρία για το ακροατήριο, που δεν περιορίζεται απαραιτήτως μόνο στους ήχους. Οπως κατέληξε, «οι συναυλίες μας είναι πάντα ελεύθερες για το κοινό και στοιχεία της μουσικής μας είναι η αναζήτηση για νέες μορφές ηχητικών δομών. Το δρώμενο με τα τρίγωνα πήγε πολύ καλά και θα θέλαμε να το παρουσιάσουμε και σε διαφορετικούς χώρους μέσα στην πόλη και ίσως και σε άλλες πόλεις».


