Το… τάμα Σπίρτζη για 4+1 έργα στο «πακέτο Γιούνκερ»

Το λιμάνι Λαυρίου, ο σταθμός υπεραστικών λεωφορείων, η σήραγγα στον Καρέα, τα υδατοδρόμια και η ζεύξη της Σαλαμίνας κόστους 1,5 δισ. € στα σχέδια του Μεταφορών

Από τον
Φώτη Κόλλια
[email protected]

Σταθμός υπεραστικών λεωφορείων με εμπορικό κέντρο και ξενοδοχείο, επέκταση του προαστιακού έως το Λαύριο, με ταυτόχρονη αναβάθμιση του λιμανιού, σήραγγα 3 χιλιομέτρων που θα ενώνει τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, δίκτυο υδατοδρομίων (ακόμα και σε λίμνες) και υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος. Πρόκειται για τα πέντε έργα, εκτιμώμενου κόστους περί το 1,5 δισ. ευρώ, που θέλει να εντάξει στο περίφημο «πακέτο Γιούνκερ» το υπουργείο Υποδομών.

Πρόκειται, δηλαδή, για τα έργα που μαζί με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και το διαμετακομιστικό κέντρο στο Θριάσιο θα αποτελέσουν τη νέα γενιά υποδομών με συμβάσεις παραχώρησης. Οι ιδιώτες θα αναλάβουν τη χρηματοδότηση, την κατασκευή και την εκμετάλλευση των συγκεκριμένων υποδομών για τουλάχιστον 30 χρόνια. Ορισμένα από τα έργα, όπως η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο σχεδιασμού (ήδη είναι σε εξέλιξη η διαπραγμάτευση με τους υποψηφίους για το συγκεκριμένο έργο), ενώ κάποια άλλα θα χρειαστούν αρκετές μελέτες. Κάποια, όπως ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, σχεδιάζονται επί δεκαετίες χωρίς αποτέλεσμα.

Το πλέον φιλόδοξο σε επίπεδο σχεδιασμού θεωρείται το σχέδιο για παραχώρηση του λιμένα Λαυρίου μαζί με τα έργα επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου από το Κορωπί έως το Λαύριο και την επέκταση της Αττικής Οδού έως την ίδια πόλη. Πρόκειται για «πακέτο έργων» που θα προωθηθεί μέσω της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου (οι υποψήφιοι εργολάβοι – επενδυτές καλούνται να διαπραγματευτούν με το Δημόσιο για τους όρους της σύμβασης παραχώρησης). Κρίσιμα σημεία για την προώθηση του σχεδίου, το ύψος του οποίου συνδέεται με τις επενδύσεις που θα γίνουν στο λιμάνι του Λαυρίου, θεωρούνται η οριστικοποίηση της κύριας μελέτης και η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Στο υπουργείο θεωρούν (είναι άγνωστο αν έχουν ρωτήσει την κινεζική Cosco που πρόσφατα επικράτησε στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ…) πως το λιμάνι του Λαυρίου μπορεί να αποτελέσει κόμβο της επιβατηγού ναυτιλίας, αλλά και της κρουαζιέρας ή να αποκτήσει μαρίνα πολυτελών σκαφών. Στα επιχειρήματα του υπουργείου για την προώθηση του έργου περιλαμβάνονται η αύξηση της τουριστικής κίνησης τα επόμενα χρόνια, αλλά και το γεγονός ότι η κυβέρνηση προωθεί σταθερό φορολογικό πλαίσιο, τουλάχιστον επτά ετών, για τις μεγάλες επενδύσεις. Το κόστος επέκτασης του προαστιακού εκτιμάται στα 140.000.000 ευρώ, ενώ άλλα 100.000.000 ευρώ προβλέπεται ότι θα κοστίσει η επέκταση της Αττικής Οδού.

Διόδια

Εξίσου σημαντικό με το «πακέτο έργων Λαυρίου» θεωρείται και το σχέδιο κατασκευής σήραγγας 3 χιλιομέτρων, η οποία θα συνδέει την Περιφερειακή Υμηττού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος της λεωφόρου Αλίμου. Το σχέδιο, το κόστος του οποίου υπολογίζεται σε 450.000.000 ευρώ, περιλαμβάνει τόσο τη σήραγγα (για την οποία οι οδηγοί θα πληρώνουν διόδια, αφού ο κατασκευαστής θα το διαχειρίζεται για περίπου 30 χρόνια), όσο και την αναβάθμιση των συνδέσεων σε Καρέα και κόμβο Βουλιαγμένης με Αλίμου.

Η επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού ή άλλος τρόπος βελτίωσης της πρόσβασης στο πρώην αεροδρόμιο περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό για την αξιοποίηση του Ελληνικού. Στο παρελθόν είχε ενταχθεί στον διαγωνισμό για τις περίφημες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ένα από τα πέντε οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης. Για το συγκεκριμένο έργο έγινε διαγωνισμός, αλλά διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχαν ούτε οι στοιχειώδεις μελέτες. Ακυρώθηκε προκειμένου να επαναδημοπρατηθεί, αλλά από τότε αγνοείται.

Στο υπουργείο αναφέρουν ότι με την κατασκευή της σήραγγας θα αποφορτιστούν πυκνοκατοικημένες περιοχές όπως η Ηλιούπολη και η Αργυρούπολη, θα μειωθεί η κυκλοφορία στη λεωφόρο Ποσειδώνος, ενώ θα περιοριστεί σημαντικά ο χρόνος που χρειάζονται οι κάτοικοι των νοτίων προαστίων προκειμένου να φτάσουν στο αεροδρόμιο.

Για το δίκτυο υδατοδρομίων, που θεωρείται προτεραιότητα για την κυβέρνηση, καθώς εξετάζονται και σενάρια συνεργασίας με διεθνείς ομίλους στην παραγωγή υδροπλάνων, αναζητούνται 45.000.000 ευρώ. Οπως επισημαίνουν από το υπουργείο Υποδομών, προωθείται νέος νόμος (ο τρίτος κατά σειρά!) για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων, καθώς το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προκαλεί καθυστερήσεις. Υποτίθεται ότι ο νόμος θα ήταν έτοιμος από τον Μάρτιο, ενώ προωθείται αντίστοιχο πλαίσιο για την αδειοδότηση υδατοδρομίων σε λίμνες.

Οι δύο νέοι σταθμοί ΚΤΕΛ και η σύνδεση στο Πέραμα

Σημαντικότατα κονδύλια, που προσεγγίζουν τα 300.000.000 ευρώ, θα απαιτηθούν όμως για την κατασκευή και τη λειτουργία των δύο τερματικών σταθμών λεωφορείων που σχεδιάζει η κυβέρνηση στην Αττική. Πρόκειται για το στοιχειωμένο σχέδιο κατασκευής του νέου σταθμού των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα και την κατασκευή σταθμού λεωφορείων στο Αιγάλεω. Σύμφωνα με το σχέδιο που κατέθεσε το υπουργείο, ο νέος σταθμός των υπεραστικών λεωφορείων, ο οποίος θα φιλοξενεί και τις διεθνείς γραμμές (που σήμερα ξεκινούν από διάφορα σημεία του κέντρου της Αθήνας), θα κατασκευαστεί σε έκταση 266 στρεμμάτων που ανήκει στην Αττικό Μετρό. Εκτός από την εύκολη πρόσβαση για τους επιβάτες, ο νέος σταθμός θα περιλαμβάνει και άλλες υποδομές, όπως εμπορικό κέντρο, εστιατόρια, ακόμα και μικρή ξενοδοχειακή μονάδα.
Στα 350.000.000 ευρώ υπολογίζεται το κόστος της ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος, το οποίο περιλαμβάνει υποθαλάσσια σήραγγα μήκους 1,2 χλμ. (Πέραμα – νησίδα Αγιος Γεώργιος), την κατασκευή οδικής σύνδεσης 5 χλμ. από το Σχιστό έως την είσοδο της σήραγγας στο Πέραμα και οδικές συνδέσεις ανάμεσα στον Αγιο Γεώργιο και στη Σαλαμίνα. Ο ανάδοχος θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει το έργο, ενώ θα εκμεταλλεύεται τη ζεύξη για τουλάχιστον 30 χρόνια. Με την κατασκευή της ζεύξης ο χρόνος που χρειάζονται οι ταξιδιώτες από το Πέραμα έως τη Σαλαμίνα θα περιοριστεί από τα 40 λεπτά (μαζί με την αναμονή στα φέρι) σε μόλις τέσσερα λεπτά.

{{-PCOUNT-}}14{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα