Το πιο δύσκολο κομμάτι για τους υποψηφίους μπορεί να πέρασε με την ολοκλήρωση των πανελλαδικών εξετάσεων, όμως έχουν ακόμα πολύ δρόμο μπροστά τους, καθώς ακολουθούν η συμπλήρωση και η ηλεκτρονική υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου, αλλά και (περίπου στα τέλη Αυγούστου) η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής.
Πλέον, τα παιδιά έχουν το βλέμμα τους στραμμένο στο μηχανογραφικό δελτίο, το οποίο μάλιστα είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που γνώριζαν, λόγω του σχεδίου «Αθηνά». Εντός των ερχόμενων ημερών θα ανοίξει η εφαρμογή στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.exams.minedu.gov.gr, δίνοντας τη δυνατότητα στους ενδιαφερομένους να μελετήσουν διεξοδικά τις επιλογές τους προτού συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους.
Οι θέσεις
Προς το παρόν παραμένει άγνωστος ο αριθμός των εισακτέων, ωστόσο δεν θα αργήσει η ανακοίνωσή του μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας των Προεδρικών Διαταγμάτων για το σχέδιο «Αθηνά» από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Ανεξαρτήτως όμως του αριθμού των θέσεων που θα διεκδικήσουν φέτος οι επιτυχόντες, οι υποψήφιοι θα πρέπει με καθαρό μυαλό να εξετάσουν τις επιλογές τους με γνώμονα τα ενδιαφέροντά τους, αλλά και τις οικονομικές δυνατότητες της οικογένειάς τους.
Αυτό ακριβώς επισημαίνει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο εκπαιδευτικός αναλυτής Χρήστος Κάτσικας, ο οποίος επιχειρεί να αποτρέψει τους υποψηφίους από το να επιλέγουν σχολές και τμήματα βασιζόμενοι είτε στις περσινές βάσεις εισαγωγής είτε στις εκτιμήσεις για τις φετινές.
Συμβουλεύει επίσης τους επιτυχόντες να δηλώνουν όλες τις σχολές και τα τμήματα των Επιστημονικών Πεδίων που έχουν επιλέξει. «Κάποιες φορές με τον πληθωρισμό των αριστούχων, από τη μια η υπερεκτίμηση του βαθμού πρόσβασης και από την άλλη η υποτίμηση των βάσεων εισαγωγής οδήγησαν αρκετούς υποψηφίους στο να σταυρώσουν ελάχιστα τμήματα, με αποτέλεσμα να αποκλειστούν από την εισαγωγή τους επειδή οι βάσεις ξεπέρασαν τα μόριά τους» εξηγεί ο κ. Κάτσικας.
Την ίδια ώρα, όσα παιδιά έχουν κατά νου να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε μεταπτυχιακό επίπεδο καλό θα είναι να προτιμήσουν τμήματα με ευρεία γνωστική βάση. Για παράδειγμα, περιγράφει ο εκπαιδευτικός αναλυτής, υποψήφιος που θέλει να σπουδάσει νέες τεχνολογίες μπορεί να το πετύχει με την εισαγωγή του σε κάποιο χαμηλόβαθμο τμήμα Μαθηματικών και στη συνέχεια να προχωρήσει σε μεταπτυχιακό στους Η/Υ.
Συνοπτικά
-Ανεξάρτητα από τον βαθμό πρόσβασης που έχουν οι υποψήφιοι, είναι συνετό να «σταυρώσουν» όλα τα τμήματα των Επιστημονικών Πεδίων που έχουν επιλέξει.
-Οι ειδικοί συμβουλεύουν τα παιδιά να σημειώνουν στο μηχανογραφικό τους πρώτα τα τμήματα που τους ενδιαφέρουν, ασχέτως από τη βαθμολογία τους και τις εκτιμήσεις για τις βάσεις εισαγωγής.
-Οσοι υποψήφιοι επιθυμούν να συνεχίσουν σε μεταπτυχιακές σπουδές είναι σώφρων να επιλέξουν τμήματα με πλατιά γνωστική βάση.
-Οι επιτυχόντες θα πρέπει να συνυπολογίσουν τον παράγοντα «κόστος» για τις σπουδές, καθώς η φοίτηση σε τμήμα εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας ενδέχεται να επιβαρύνει την οικογένειά τους με περισσότερα από 30.000 ευρώ (συνολικά για τα τέσσερα χρόνια φοίτησης).
-Οι επιλογές και η σειρά προτίμησης σχολών και τμημάτων θα πρέπει να γίνεται λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι δεν υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφής.
Επιλογή πεδίων χωρίς απώλεια μορίων
«Κάθε υποψήφιος έχει τη δυνατότητα, ανεξάρτητα από το ποια Κατεύθυνση έχει ακολουθήσει, να δηλώσει όποιο Επιστημονικό Πεδίο επιθυμεί» λέει ο κ. Κάτσικας, ωστόσο εφιστά την προσοχή καθώς, όπως αναφέρει, «στην πράξη τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι».
Με δεδομένο ότι κάθε υποψήφιος μπορεί να δηλώσει σχολές και τμήματα από μάξιμουμ δύο Επιστημονικά Πεδία, θα πρέπει να επιλέξει λαμβάνοντας υπόψη τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας που απαιτεί καθένα. «Γιατί, αν χάνει μόρια προτιμώντας Επιστημονικά Πεδία που απαιτούν μαθήματα αυξημένης βαρύτητας που δεν περιλαμβάνονται στην Κατεύθυνσή του, τότε του είναι πρακτικά άχρηστος ο μεγάλος αριθμός τμημάτων που μπορεί να δηλώσει» εξηγεί ο κ. Κάτσικας.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι δεν μπορούν να «μετακινηθούν», χωρίς κόστος στα μόριά τους, από οποιαδήποτε Κατεύθυνση σε οποιοδήποτε Επιστημονικό Πεδίο. Μάλιστα, όπως έχει αποδειχτεί, τη μεγαλύτερη «ευελιξία κινήσεων» έχουν τα παιδιά της Θετικής και της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, ενώ σαφώς πιο περιορισμένα είναι τα πράγματα γι’ αυτούς της Θεωρητικής, οι οποίοι, αν δεν έχουν προνοήσει επιλέγοντας τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, δεν έχουν άλλη επιλογή από το πρώτο Επιστημονικό Πεδίο, εφόσον δεν θέλουν να χάσουν μόρια.
«Εχουν, βεβαίως, τη δυνατότητα να κινηθούν σε άλλα Επιστημονικά Πεδία, αν έχουν εξεταστεί στα Μαθηματικά ή στη Βιολογία, αλλά ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση θα έχουν απώλειες της τάξης των 1.400 μορίων (στα 20.000)», σύμφωνα με τον κ. Κάτσικα.
Προσοχή στις παγίδες και τις 129 μειώσεις που έφερε φέτος το σχέδιο «Αθηνά»
Με τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας και τον οκταψήφιο κωδικό τους που χρησιμοποίησαν και στις πανελλαδικές εξετάσεις θα μπορούν να εισέρχονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.exams.minedu.gov.gr για να μελετήσουν το νέο μηχανογραφικό δελτίο οι υποψήφιοι.
Τόσο η ημερομηνία κατά την οποία θα «ανοίξει» η εφαρμογή όσο και η προθεσμία υποβολής του μηχανογραφικού δελτίου αναμένεται να ανακοινωθούν τις ερχόμενες ημέρες. Οι υποψήφιοι έχουν το δικαίωμα, εντός της προθεσμίας υποβολής, να προσθαφαιρέσουν σχολές και τμήματα ή να αλλάξουν τη σειρά προτεραιότητας όσες φορές επιθυμούν, μέχρι να καταλήξουν στη μορφή του μηχανογραφικού που επιθυμούν, αρκεί να μην το οριστικοποιήσουν.
Κάθε φορά που θα «μπαίνουν» στην εφαρμογή, θα υπάρχουν αποθηκευμένες οι τελευταίες «επιλογές» τους, ωστόσο θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, ώστε να υποβάλουν το μηχανογραφικό τους πριν από τη λήξη της προθεσμίας.
Σε κάθε περίπτωση, οι επιτυχόντες θα έχουν στη διάθεσή τους ικανοποιητικό χρονικό διάστημα προκειμένου να επεξεργαστούν το μηχανογραφικό δελτίο, το οποίο φέτος έρχεται σαφώς πιο μαζεμένο λόγω του σχεδίου «Αθηνά», με το οποίο έχουν απαλειφθεί 129 τμήματα και έχουν απομείνει 405.
Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είναι οι επιτυχόντες όσον αφορά τα τμήματα που χωρίζονται σε δύο ή περισσότερες Κατευθύνσεις. Σημειώνεται ότι κάθε Κατεύθυνση αποτελεί κάποιο τμήμα που συγχωνεύθηκε ή καταργήθηκε και πλέον το γνωστικό του αντικείμενο έχει λάβει αυτή τη μορφή. Οσοι επιλέξουν τμήματα με Κατευθύνσεις και εισαχθούν σε αυτά είναι υποχρεωμένοι να επιλέξουν μία από αυτές είτε στο πρώτο είτε στο πέμπτο εξάμηνο των σπουδών τους. Οι Κατευθύνσεις θα λειτουργούν ως ειδίκευση και άρα οι απόφοιτοι θα αποκτούν τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα του γνωστικού αντικειμένου αυτής που θα επιλέξουν.
Εδρες τμημάτων
Η μεγάλη παγίδα του νέου μηχανογραφικού, την οποία θα πρέπει να αποφύγουν οι υποψήφιοι, είναι η έδρα του κάθε τμήματος. Οσοι εξετάζουν το ενδεχόμενο να σπουδάσουν σε περιφερειακά τμήματα είναι σημαντικό να έχουν κυριολεκτικά τα μάτια τους ανοιχτά, καθώς δεν είναι λίγα τα τμήματα που εδρεύουν σε διαφορετική πόλη από αυτήν του ιδρύματος στο οποίο ανήκουν.
Χαρακτηριστική περίπτωση το Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το Τμήμα Γεωγραφίας έχει έδρα στη Μυτιλήνη, το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού στη Ρόδο και αυτό των Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων στη Σάμο. Στην ίδια κατηγορία συγκαταλέγεται και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης που έχει διασκορπισμένα τμήματα από την Αλεξανδρούπολη και την Κομοτηνή έως την Ορεστιάδα και την Ξάνθη.
Εύη Πανταζοπούλου