Ο νέος Κανονισμός Δικαιωμάτων προβλέπει πρόστιμα τα οποία ξεκινούν από τα 15 € και φτάνουν τα 220.000 (σε περίπτωση θανάτου)
Με αποζημιώσεις που ξεκινούν από τα 15 ευρώ και φτάνουν έως τα 220.000 ευρώ ανά επιβάτη και σωρεία διοικητικών προστίμων απειλούνται οι φορείς διαχείρισης των μέσων δημόσιας μεταφοράς (λεωφορεία, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, μετρό, τραμ, ΚΤΕΛ κ.λπ.), οι οποίοι παραβιάζουν τον Κανονισμό Δικαιωμάτων Επιβατών τακτικών και έκτακτων γραμμών με οδικά μέσα δημόσιας μεταφοράς και μέσα σταθερής τροχιάς.
Ο νέος κανονισμός δημοσιεύτηκε, με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και καθορίζει όρους για την ποιότητα υπηρεσιών που πρέπει να παρέχουν οι οργανισμοί μεταφορών, αλλά και κανόνες που πρέπει να τηρούν οι επιβάτες. Καθορίζει, επίσης, και τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες επιβάλλεται πρόστιμο σε επιβάτη που δεν έχει πληρώσει εισιτήριο.
Περιγράφονται με λεπτομέρεια και οι υποχρεώσεις των εταιριών δημόσιων μεταφορών, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο υποβάλλονται καταγγελίες από επιβάτες. Προβλέπεται, για παράδειγμα, ότι εντός τριών μηνών από την ημερομηνία παραλαβής της αναφοράς-καταγγελίας τα πρωτοβάθμια όργανα ενημερώνουν εγγράφως και επί αποδείξει τον καταγγέλλοντα για το αποτέλεσμα της έρευνας της αναφοράς-καταγγελίας. Για τη μη έγκαιρη απάντηση σε αναφορά-καταγγελία επιβάτη προβλέπεται αποζημίωση 30 ευρώ, που μπορεί να φαντάζει μικρή, αλλά ο λογαριασμός μεγαλώνει αν υπάρξει «βροχή» καταγγελιών που δεν έχουν απαντηθεί.
Οι αποζημιώσεις κλιμακώνονται ανάλογα με την παράβαση. Για παράδειγμα, αν ένας οδηγός δεν πάρει επιβάτη από στάση, ο μεταφορέας θα πληρώσει αποζημίωση τριπλάσια της αξίας της διαδρομής. Αν ένας επιβάτης χάσει αποσκευή, τότε η ελάχιστη αποζημίωση φτάνει τα 30 ευρώ (15 ευρώ για απώλεια ασυνόδευτης αποσκευής, π.χ. μέσω ΚΤΕΛ). Στην περίπτωση θανάτου επιβάτη ή επιβατών, το πρόστιμο φτάνει τα 220.000 ευρώ ανά επιβάτη που έχασε τη ζωή του.
Στην περίπτωση ματαίωσης ή καθυστέρησης άνω των δύο ωρών σε τακτική γραμμή ή υπεράριθμων κρατήσεων, τότε ο μεταφορέας (αν η βλάβη έχει σημειωθεί κατά τη διαδρομή) υποχρεούται να επιστρέψει το αντίτιμο του εισιτηρίου και να γυρίσει δωρεάν τον επιβάτη στο σημείο επιβίβασης. Αν δεν το πράξει, θα πληρώνει πρόστιμο 50% επί της τιμής κάθε εισιτηρίου
Κανόνες
Η απόφαση προβλέπει και σειρά διοικητικών προστίμων που θα καταβάλλουν οι οργανισμοί δημόσιων μεταφορών, τα οποία ξεκινούν από τα 150 ευρώ και φτάνουν τα 3.000 ευρώ. Για παράδειγμα, αν δεν καταβάλει την αποζημίωση σε επιβάτη για απώλεια ή φθορά αποσκευών, ο μεταφορέας τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ. Αν ο οργανισμός μεταφορών δεν διαθέτει μηχανισμό διεκπεραίωσης καταγγελιών επιβατών, θα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 2.500 ευρώ.
Επίσης, ο κανονισμός επιβάλλει την τήρηση συγκεκριμένων κανόνων για τη μεταφορά κατοικίδιων ζώων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Πρέπει να είναι τοποθετημένα σε ασφαλές κλουβί μεταφοράς, κλειστού τύπου, διαστάσεων έως 70x40x50 εκ. για την περίπτωση των τακτικών αστικών γραμμών ή σε ασφαλές κλουβί μεταφοράς, κλειστού τύπου, διαστάσεων έως 50x40x35 εκ. για την περίπτωση των υπεραστικών τακτικών καθώς και των έκτακτων γραμμών. Πρέπει να συνοδεύονται από τον ιδιοκτήτη ή κάτοχό τους, ο οποίος πρέπει να φέρει το ατομικό βιβλιάριο υγείας – διαβατήριο του ζώου.
Προβλέπεται, επίσης, ότι οι διαστάσεις των μεγαλύτερων αποσκευών δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 100x60x25 εκ., το βάρος τους τα 25 κιλά, ενώ το μήκος λοιπών μεταφερόμενων αντικειμένων δεν πρέπει να ξεπερνά το 1,70 μ. Στα λεωφορεία, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός μεταφερόμενων καροτσιών λαϊκής είναι δύο για τα κανονικά και αρθρωτά λεωφορεία και τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (τρόλεϊ) και ένα για τα MIDI λεωφορεία.


