Σφοδρές αντιδράσεις για την κατάσταση του ιστορικού σταθμού – Η κυβέρνηση κατηγορείται για χρόνια αδιαφορία στη συντήρηση των ΜΜΜ
Η αποκάλυψη για σοβαρά προβλήματα στατικότητας στον σταθμό «Μοναστηράκι» φέρνει ξανά στο προσκήνιο τη γενικευμένη κατάρρευση των δημόσιων συγκοινωνιών της Αθήνας. Τεχνικές εκθέσεις θέτουν υπό αμφισβήτηση ακόμη και τη δομική ακεραιότητα της οροφής, σε ένα από τα πιο κεντρικά και πολυσύχναστα σημεία της πόλης.
Η ΣΤΑΣΥ, σε ανακοίνωση-απάντηση, παραδέχεται τις εκτεταμένες φθορές, αποδίδοντάς τες στην παλαιότητα του σταθμού, που χρονολογείται από τα τέλη του 19ου αιώνα, και στην υγρασία που προκαλείται από εισροή υδάτων από την πλατεία. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για τους επιβάτες, αλλά παραδέχεται πως έχει κινητοποιηθεί για την εκπόνηση μελετών αποτύπωσης και ενίσχυσης των μεταλλικών κατασκευών.
«Τίθεται εν αμφιβόλω η δομική ακεραιότητα»
Σύμφωνα με το τεύχος τεχνικών δεδομένων που συνοδεύει τις αυτοψίες, «τίθεται εν αμφιβόλω η δομική ακεραιότητα του φορέα, αν όχι στο σύνολό του, τουλάχιστον τοπικά». Οι ειδικοί διαπιστώνουν έντονη οξείδωση στις δοκούς της οροφής, ιδίως κοντά στις εξόδους προς τη Γραμμή 3, εξαιτίας είτε αστοχίας της υγρομόνωσης είτε εσφαλμένου αρχικού σχεδιασμού. Η ίδια η ΣΤΑΣΥ αναγνωρίζει ότι τα προβλήματα είναι «διαχρονικά» και χρειάζονται «συνολικές παρεμβάσεις».
Η υπόθεση προκαλεί πολιτικές αναταράξεις και οξύτατη κριτική προς την κυβέρνηση, με την αντιπολίτευση να κάνει λόγο για «συστηματική εγκατάλειψη των δημόσιων υποδομών» και «επικίνδυνη αδράνεια» στα ζητήματα συντήρησης.
Χαρακτηριστικά, στελέχη της αντιπολίτευσης αναφέρουν ότι η κυβέρνηση επενδύει σε επικοινωνιακές καμπάνιες για το Μετρό, ενώ αφήνει σταθμούς-μνημεία σε συνθήκες διάλυσης, με κίνδυνο για εργαζομένους και επιβάτες.
Η απάντηση της ΣΤΑΣΥ
Στην ανακοίνωσή της, η εταιρεία αναφέρει ότι:
Οι φθορές στο στέγαστρο και την τοιχοποιία είναι αναμενόμενες λόγω ηλικίας και υγρασίας.
Έχουν ξεκινήσει μελέτες αποτίμησης και τεχνικών λύσεων για τη δομική αποκατάσταση.
Υλοποιούνται ήδη τεχνικές παρεμβάσεις: νέες υδρορροές, επιχρίσματα, βαφές, αντικατάσταση φωτιστικών με LED και επισκευή θυρών.
Δεν τίθεται «άμεσος κίνδυνος» για τους επιβάτες.
Ωστόσο, οι εικόνες διάβρωσης και σκουριάς που δημοσιεύτηκαν, καθώς και η παραδοχή της ανάγκης «επείγουσας διερεύνησης», αναιρούν τον καθησυχαστικό τόνο της διοίκησης.
Ειδικοί επισημαίνουν ότι τα προβλήματα του Μοναστηρακίου δεν είναι μεμονωμένα, αλλά εντάσσονται σε ένα γενικότερο φαινόμενο γήρανσης και εγκατάλειψης των σταθμών της Γραμμής 1, πολλοί εκ των οποίων λειτουργούν χωρίς επαρκείς ελέγχους για δεκαετίες.
Η «ανακαίνιση» του σταθμού που εξαγγέλλει η ΣΤΑΣΥ, χωρίς σαφή χρονοδιάγραμμα, δεν καθησυχάζει τους πολίτες, που βλέπουν τα ΜΜΜ της Αθήνας να λειτουργούν με οριακή ασφάλεια και συνεχή βλάβες.


