Τι αλλάζει για τα θρυλικά στρατιωτικά Mercedes και Steyr – Το σχέδιο του ΓΕΣ

Προς εκσυγχρονισμό και ανακατασκευή αντί για απόσυρση – Ρόλος-κλειδί για την ΕΛΒΟ στη Θεσσαλονίκη

Η συζήτηση γύρω από το μέλλον των στρατιωτικών οχημάτων του Ελληνικού Στρατού επανέρχεται δυναμικά. Τα γνωστά τζιπ Mercedes-Benz και τα φορτηγά Steyr, που εδώ και δεκαετίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του στόλου μεταφορών του Γενικού Επιτελείου Στρατού, βρίσκονται στο επίκεντρο ενός σχεδίου εκσυγχρονισμού και ανακατασκευής, χωρίς να προβλέπεται άμεση απόσυρσή τους.

Ο βασικός λόγος είναι το υψηλό κόστος αντικατάστασης με νέα οχήματα και η συνεχιζόμενη επιχειρησιακή αξία των υπαρχόντων. Παρά την ηλικία τους –σε πολλές περιπτώσεις άνω των 30 ετών– τα οχήματα αυτά εξακολουθούν να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του στρατεύματος, ιδιαίτερα μετά από συντηρήσεις ή στοχευμένες αναβαθμίσεις.

Το σχέδιο που εξετάζεται από το ΓΕΣ προβλέπει ανακατασκευή στην ΕΛΒΟ (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) στη Σίνδο, η οποία διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και υποδομή.

Τα στρατιωτικά Mercedes-Benz

Τα στρατιωτικά Mercedes-Benz έχουν παραχθεί σε πολλές εκδόσεις, κυρίως 240 GD και 290 GD.

  • Το 240 GD διαθέτει τετρακύλινδρο κινητήρα OM 616 2.399 cc με 72 ίππους και τελική ταχύτητα 115 km/h.

  • Το 290 GD φέρει πεντακύλινδρο OM 602 2.874 cc με 95 ίππους και ροπή 192 Nm.

Περισσότερες από 10.000 μονάδες κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα, στη γραμμή παραγωγής της ΕΛΒΟ, καλύπτοντας αποστολές από μεταφορά προσωπικού έως εκδόσεις διοίκησης και ασθενοφόρα.

Πλέον, ο στόλος χρειάζεται αναβάθμιση κινητήρων, ηλεκτρικών συστημάτων και θωράκισης, ώστε να ανταποκρίνεται στα σύγχρονα πρότυπα ασφάλειας και επιχειρησιακής προστασίας.

Τα φορτηγά Steyr

Αντίστοιχα, τα φορτηγά Steyr, όπως τα 680 M και 12 M 18, αποτέλεσαν για δεκαετίες τον βασικό κορμό μεταφοράς υλικού και προσωπικού.

  • Το Steyr 680 M διαθέτει εξακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα 120 ίππων και διαμόρφωση 6×4 ή 6×6.

  • Το Steyr 12 M 18, με κινητήρα WD 612, αποδίδει περίπου 180 ίππους, φτάνει τα 100 km/h και έχει αυτονομία 700 χιλιομέτρων.

Παρά τη φήμη τους για αντοχή και αξιοπιστία, η μακροχρόνια χρήση και η έλλειψη ανταλλακτικών καθιστούν απαραίτητη τη βαθιά συντήρηση ή αναβάθμιση.

Επένδυση στην ΕΛΒΟ και στην ελληνική αμυντική βιομηχανία

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που επεξεργάζεται το Γενικό Επιτελείο Στρατού δεν είναι νέο· είχε τεθεί στο τραπέζι εδώ και χρόνια, αλλά δεν προχώρησε λόγω κόστους και προτεραιοτήτων. Σήμερα, με τις αμυντικές δαπάνες να αυξάνονται και τη στρατιωτική ετοιμότητα να παραμένει ζητούμενο, φαίνεται να επιλέγεται μια πιο ρεαλιστική λύση.

Η ΕΛΒΟ αναμένεται να αναλάβει ρόλο-κλειδί, καθώς διαθέτει εμπειρία στην παραγωγή και αναβάθμιση στρατιωτικών οχημάτων. Παράλληλα, το έργο θα στηρίξει την εγχώρια βιομηχανία, διατηρώντας θέσεις εργασίας και ενισχύοντας τη μεταφορά τεχνογνωσίας.

Μέρος του σχεδίου προβλέπει την προσαρμογή των οχημάτων στα πρότυπα του ΝΑΤΟ, με:

  • θωρακισμένα παράθυρα και παρμπρίζ,

  • ενισχυμένες καμπίνες επιβατών,

  • και βελτιωμένα συστήματα ασφάλειας και επικοινωνίας.

Αυτά τα στοιχεία λείπουν από τις σημερινές εκδόσεις, ωστόσο μπορούν να προστεθούν με σχετικά χαμηλό κόστος σε σχέση με την αγορά νέων οχημάτων.

Η στρατηγική «εκσυγχρονίζουμε – δεν αντικαθιστούμε»

Η στρατηγική που φαίνεται να υιοθετείται συνοψίζεται ως εξής:
εκσυγχρονίζουμε ό,τι έχουμε, ενισχύουμε την ασφάλεια, μειώνουμε το κόστος.

Με αυτόν τον τρόπο, ο Ελληνικός Στρατός:

  • διατηρεί έναν δοκιμασμένο και αξιόμαχο στόλο,

  • επενδύει στην ελληνική αμυντική βιομηχανία,

  • και αποφεύγει τη δαπανηρή αντικατάσταση χιλιάδων οχημάτων που παραμένουν λειτουργικά.

Η απόφαση αυτή δείχνει μια πιο ρεαλιστική και αυτάρκη προσέγγιση στην ανανέωση του στρατιωτικού εξοπλισμού, σε μια περίοδο όπου οι εξοπλιστικές ισορροπίες στην περιοχή μεταβάλλονται ραγδαία.









spot_img

Ροή ειδήσεων









spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ