Η δυναμική της αμερικανικής οικονομίας και η αυξανόμενη πεποίθηση ότι η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ θα προχωρήσει σε τουλάχιστον μία ακόμη αύξηση επιτοκίων φέτος ενισχύουν το δολάριο, πιέζοντας ταυτόχρονα το ευρώ, τον χρυσό και το bitcoin.
Το δολάριο πλησιάζει τη μεγαλύτερη μηνιαία άνοδό του εδώ και σχεδόν δώδεκα μήνες, καθώς οι επενδυτές εκτιμούν ότι η ανθεκτικότητα της αμερικανικής οικονομίας και ο επίμονος πληθωρισμός θα αναγκάσουν τη Fed να διατηρήσει μια πιο σφιχτή νομισματική πολιτική.
Ο δείκτης δολαρίου, που δείχνει την αξία του έναντι ενός καλαθιού έξι βασικών νομισμάτων, διαμορφώνεται κοντά στις 101,5 μονάδες, έχοντας φτάσει νωρίτερα το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 13 μηνών.
Το ευρώ υποχωρεί κάτω από τα 1,14 δολάρια, ενώ η στερλίνα έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον περασμένο Νοέμβριο. Ταυτόχρονα, το ιαπωνικό γεν κινείται κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 40 ετών, ενισχύοντας τις ανησυχίες ότι το Τόκιο ενδέχεται να παρέμβει στην αγορά συναλλάγματος.
Η άνοδος του δολαρίου αντανακλά την εντυπωσιακή μεταβολή στις εκτιμήσεις των επενδυτών για τη νομισματική πολιτική της Fed.
Πριν από την ένταση ΗΠΑ – Ιράν, η αγορά προεξοφλούσε μείωση επιτοκίων μέσα στο 2026. Τώρα, το βασικό σενάριο έχει αλλάξει. Οι επενδυτές θεωρούν πιθανή μια αύξηση επιτοκίων ήδη από τον Οκτώβριο, με περίπου 50% πιθανότητα και για μια δεύτερη αύξηση μέχρι το τέλος του χρόνου.
Αυτή η αλλαγή φαίνεται και στην αγορά ομολόγων. Η απόδοση του διετούς αμερικανικού κρατικού ομολόγου –που αντανακλά τις προσδοκίες για τη βραχυπρόθεσμη νομισματική πολιτική– έχει αυξηθεί περίπου κατά 14 μονάδες βάσης τον Ιούνιο, πολύ περισσότερο από ό,τι στις ευρωπαϊκές αγορές.
Οι αγορές στρέφουν τώρα την προσοχή τους στα στοιχεία για τον δείκτη προσωπικών καταναλωτικών δαπανών (PCE) του Μαΐου, τον βασικό δείκτη πληθωρισμού που παρακολουθεί η Fed.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι ο δομικός δείκτης θα διαμορφωθεί στο 3,4%, πολύ πάνω από τον στόχο του 2%, ενισχύοντας την άποψη ότι η κεντρική τράπεζα δεν έχει ολοκληρώσει τον κύκλο σύσφιγξης της νομισματικής πολιτικής.
«Αν η Fed επιθυμεί να διατηρήσει τη σταθερότητα των τιμών, θα χρειαστεί περαιτέρω σύσφιγξη. Οι αγορές ενδέχεται να ενσωματώνουν περισσότερες αυξήσεις επιτοκίων, γεγονός που στηρίζει το δολάριο», σχολίασε ο Λι Χάρντμαν, επικεφαλής στρατηγικής συναλλάγματος της MUFG.
Η ενίσχυση του δολαρίου συνεχίζει να πιέζει τα περιουσιακά στοιχεία που παραδοσιακά θεωρούνται εναλλακτικές επενδύσεις.
Ο χρυσός υποχώρησε προσωρινά κάτω από τα 4.000 δολάρια ανά ουγγιά, επίπεδο που είχε να παρατηρηθεί πάνω από επτά μήνες, ενώ το bitcoin έπεσε κάτω από τα 60.000 δολάρια, καθώς η άνοδος των επιτοκίων αυξάνει το κόστος διατήρησης περιουσιακών στοιχείων χωρίς απόδοση και ενισχύει το αμερικανικό δολάριο.
Οι αναλυτές, ωστόσο, εκτιμούν ότι η ανοδική τάση του δολαρίου ενδέχεται να αρχίσει να εξασθενεί, εάν οι αγορές θεωρήσουν ότι ήδη έχουν αποτιμήσει πλήρως τις επόμενες κινήσεις της Fed ή εάν τα στοιχεία για τον πληθωρισμό αποδειχθούν πιο ήπια από τις προβλέψεις.
