Ο πολιτισμός των χώρων

Μία από τις επικρατούσες νοοτροπίες στον χώρο του θεάτρου στην Ελλάδα είναι ότι η όποια καλλιτεχνική αξία των έργων διάφορων δημιουργών υπερβαίνει κατά πολύ τη δέουσα ένδειξη σεβασμού προς την προσωπικότητα του θεατή, αναφορικά με τις συνθήκες διεξαγωγής των παραστάσεων.

  • Από τον Γιώργο Παπαγιαννάκη*

Με πρόσχημα τον αβαγκαρντισμό στη σύλληψη και εκτέλεση πολλών σύγχρονων θεαμάτων των παραστατικών τεχνών γενικότερα, οι θεατές υποβάλλονται σε δοκιμασίες προκειμένου να καταστούν κοινωνοί, αν όχι μιας υψηλής και εμπνευσμένης τέχνης, σίγουρα πάντως μιας επίδειξης εικονοκλαστικών απόψεων. Εξαιρείται, βεβαίως, ο τομέας των περφόρμανς, των οποίων ο σύνθετος επιτελεστικός χαρακτήρας επιβάλλει το άπλωμά τους σε μια πολυτοπικότητα (από φυσικά περιβάλλοντα μέχρι δημόσιους αστικούς χώρους).

Είναι προφανές ότι έχει παρέλθει πολύς χρόνος από την εποχή που οι καλλιτεχνικές πρωτοπορίες λειτουργούσαν με τη λογική του «Κρυφού Σχολειού». Η εμπέδωση των δημοκρατικών θεσμών και η αποκήρυξη της λογοκρισίας στον δυτικό κόσμο μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο δημιούργησαν το πλαίσιο ανάπτυξης μιας περισσότερο αδιαμεσολάβητης σχέσης ανάμεσα στην καλλιτεχνική δημιουργία και στο κοινό. Ενδεχομένως, αν ζούσε σήμερα ο Κάρολος Κουν θα έκρινε ότι το ιστορικό υπόγειό του έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του ή αν ο Λευτέρης Βογιατζής δεν είχε φύγει από τη ζωή τόσο πρόωρα μπορεί να χρειαζόταν περισσότερα μέσα για να εκφράσει τις ιδέες του από όσα τού αναλογούσαν στο θεατράκι της οδού Κυκλάδων.

Είναι, λοιπόν, αξιοπερίεργο το γεγονός ότι μεγάλη μερίδα των καλλιτεχνών επιλέγει συνειδητά να οργανώνει τους τρόπους δράσης της ωσάν να τελεί υπό καθεστώς διαρκούς δίωξης, καταφεύγοντας σε χώρους ακατάλληλους έως και επικίνδυνους για τη διεξαγωγή παραστάσεων, και πολύ περισσότερο για την παρουσία ανθρώπων μέσα σε αυτούς, και επικαλούμενη, ως πρόφαση, αντιδραστικά πολιτικά επιχειρήματα περί αντίστασης στο κατεστημένο. Χώροι μη προσβάσιμοι από ΑμεΑ, με πλημμελή μέτρα ασφάλειας (εξόδους κινδύνου, εξαερισμό, πυρανίχνευση, προβλεπόμενο φωτισμό, θέρμανση, κλιματισμό, υγειονομικές εγκαταστάσεις, καθαριότητα), χωρίς αισθητική και χωρίς μια στοιχειώδη πρόνοια για την απρόσκοπτη παρακολούθηση των θεαμάτων, επιβάλλονται με τη μεσιτεία επιτήδειων επικοινωνιολόγων στη συνείδηση του ανυποψίαστου φιλοθεάμονος κοινού ως καλλιτεχνικά σημεία αναφοράς ή ακόμα και ως πυλώνες της πολιτιστικής ζωής τόπου!

Το παράδοξο είναι ότι κατά τη διάρκεια του απαγορευτικού που επιβλήθηκε λόγω της πανδημίας πολλοί από τους ιδιοκτήτες και καλλιτέχνες που εμπλέκονται στη διαχείριση τέτοιων χώρων κράδαιναν μετ’ επιτάσεως τον ισχυρισμό ότι η αναστολή λειτουργίας των θεάτρων τους συνιστά έγκλημα κατά του πολιτισμού. Η απάντηση, ωστόσο, είναι η εξής: η λειτουργία ενός μεγάλου ποσοστού, που μπορεί να υπερβαίνει και το 50% των εν λειτουργία αιθουσών στην υπέρμετρα θεατριζόμενη πρωτεύουσα, συνιστά, επί της ουσίας, από μόνη της ένα μεγάλο έγκλημα κατά του Πολιτισμού. Ο καλλιτεχνικός ναρκισσισμός, η στυγνή κερδοσκοπία και η απαξίωση της προσωπικότητας του ανθρώπου-θεατή έχουν καταδικάσει ιστορικά θέατρα στην εγκατάλειψη και στον μαρασμό, επιμένοντας να αυτοπροσδιορίζονται ως φορείς μιας πρωτοποριακότητας που αποδεικνύεται εν τοις πράγμασι κενή περιεχομένου, ενώ την ίδια στιγμή παρατηρείται και το φαινόμενο εταιρίες που τυγχάνουν συστηματικά γενναιόδωρων κρατικών επιχορηγήσεων να προβαίνουν σε επενδύσεις για βελτίωση των συνθηκών στα κτίρια στα οποία δραστηριοποιούνται όποτε το θυμηθούν ή με μια φειδωλία που θα ζήλευε ακόμα και ο σαιξπηρικός Σάιλοκ! Αναμφίβολα, μέσα σε αυτό το άναρχο τοπίο μόνο θετικές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν τόσο η συνεργασία του Cartel του Βοτανικού με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, προς την κατεύθυνση εξασφάλισης περισσότερο αξιόπιστων όρων για τη διεξαγωγή των παραστάσεών του όσο και οι πρωτοβουλίες καλλιτεχνών, όπως του Τάσου Ιορδανίδη και του Δημήτρη Καραντζά, να στεγάσουν τις καλλιτεχνικές δραστηριότητές τους σε θέατρα που πληρούν όλες τις προδιαγραφές (ο πρώτος στο Αλφα της οδού Πατησίων και ο δεύτερος στο Προσκήνιο των επιχειρήσεων Τάγαρη), αποδεικνύοντας ότι ακόμα και στους κόλπους των νέων δημιουργών έχουν πλέον καταρριφθεί τα διλήμματα ανάμεσα στα ποιοτικά χαρακτηριστικά μιας δημιουργίας ή στη ριζοσπαστικότητα που επιδιώκει να επικοινωνήσει και στο περιβάλλον στο οποίο αυτή λαμβάνει χώρα.

Η πρόταση που κατά καιρούς έχει διατυπωθεί, για ανάδειξη των νέων δυνάμεων των παραστατικών τεχνών μέσω της παραχώρησης από την Πολιτεία αιθουσών στις οποίες θα παρουσιάζονται οι δημιουργίες τους, δεν φαίνεται να προσελκύει προς το παρόν το ενδιαφέρον των ιθυνόντων. Αντισταθμιστικά, οι μεγάλες θεατρικές επιχειρηματικές μονάδες θα μπορούσαν να οργανώσουν την πρωτοπορία σε μια θεσμική βάση και να καταστήσουν τα θέατρά τους σημεία συνάντησης ποικίλων τάσεων και ετερόκλητων κατηγοριών κοινού, ανακόπτοντας μια αέναη ανάδυση νέων ανεπαρκών χώρων, που μόνο τιμή δεν περιποιούν στην έννοια του πολιτισμού.

*Θεατρολόγος – κριτικός, μέλος της ΕΛΕΚΘΕΠΤΕ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Oργή Πλακιά: “Λάθος άτομα ήταν στο τρένο – Χορός εκατ. στον ΟΠΕΚΕΠΕ και...

Ο Νίκος Πλακιάς, ο άνθρωπος που έχασε τις δίδυμες κόρες του και την ανιψιά του στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ξέσπασε με ανάρτησή του...

Χειροπέδες σε υπουργούς θέλει η Κοβέσι – Ετοιμάζεται παράκαμψη του περιβόητου άρθρου 86

Τα χειρότερα για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ ακόμη δεν ήρθαν Οι νέες συλλήψεις που έγιναν το πρωί της Παρασκευής για την...

Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Ποιοι είναι οι συλληφθέντες από την Κρήτη – Ο εγκέφαλος έβγαινε...

Στο επίκεντρο αγροτοσυνδικαλιστής, λογιστής και δικηγόρος – 42 εμπλεκόμενοι, έρευνα από το 2019 Σοβαρές εξελίξεις καταγράφονται στην υπόθεση σκανδάλου ΟΠΕΚΕΠΕ στην Κρήτη, καθώς οι Αρχές...

Κομπλεξικό παραλήρημα του Βελόπουλου κατά της «δημοκρατίας» (επειδή δεν προσκλήθηκε για τα 15...

Για άλλη μία φορά λειτούργησε σαν δεκανίκι της κυβέρνησης, συντασσόμενος με τα τρολ του Μαξίμου Σε άνευ προηγουμένου κομπλεξικό παραλήρημα επιδόθηκε ο Κυριάκος Βελόπουλος, εκτοξεύοντας...

Έκθετο το Μαξίμου: Ομιλία του αρχηγού της εγκληματικής οργάνωσης, Χιλετζάκη, σε σύσκεψη της...

Μείζον θέμα για το Μαξίμου και συνολικά για την κυβέρνηση δημιουργεί βίντεο που ήρθε στο φως της δημοσιότητας και δείχνει τον εγκέφαλο της εγκληματικής...

Η Κοβέσι κεραυνοβολεί το Μαξίμου – Υπουργοί απευθείας στο εδώλιο

➜ Σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε στο Μαξίμου η ενημέρωση από τις Βρυξέλλες ότι η Ευρωπαία εισαγγελεύς Λάουρα Κοβέσι μελετά το ενδεχόμενο άσκησης απευθείας...

Νέες “βόμβες” Βενιζέλου κατά Μητσοτάκη: Έχουμε τεράστιο θεσμικό πρόβλημα – Η χώρα...

Νέα ηχηρή παρέμβαση, μετά από αυτή στην επετειακή εκδήλωση για τα 15 χρόνια κυκλοφορίας της εφημερίδας «δημοκρατίας», πραγματοποίησε ο πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Ευάγγελος...

Ο Κυριάκος άνοιξε τον δρόμο για αλκοτέστ στους… πεζούς!

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι πρωτοπόρος! Και αυτό δεν το λέμε τυχαία, καθώς χθες το βράδυ άναψε… το πράσινο φως για αλκοτέστ ακόμα και στους...

Η χώρα βουτηγμένη στη βρομιά και την ανομία – Kουμπάροι, μαφιόζοι και απειλές...

Μέσα σε αυτό το εκρηκτικό σκηνικό ο Μητσοτάκης μίλησε στους βουλευτές για εκλογές και την ανάγκη να κερδίσει πάλι η Ν.Δ. Τι φοβάται; Tο μάλε...

«Έπαιξε και έχασε» ο Μητσοτάκης: Του έριξαν «πόρτα» οι αγρότες – Δεν πάνε...

Η γενική συνέλευση των αγροτικών μπλόκων, που λαμβάνει χώρα στη Νίκαια, φαίνεται πως απορρίπτει την πρόσκληση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη για  συνάντηση στο Μέγαρο...



























spot_img

Ροή ειδήσεων

Advertisement 4
spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ