«Σπουδή στην ελληνική προσωπογραφία» της Κατερίνας Μπουλάκου

Η ελληνική προσωπογραφία διαμορφώνεται σταδιακά στο πλαίσιο μιας μακράς ζωγραφικής παράδοσης που εκτείνεται από τον 4ο αι. π.Χ. μέχρι σήμερα και που αν και η πορεία της δεν μπορεί να χαρακτηριστεί απόλυτα γραμμική, ωστόσο αποδεικνύεται εξαιρετικά ανθεκτική στον χρόνο. Η αδιάκοπη πορεία της καταδεικνύεται με αφετηρία την αρχαιότητα και κυρίαρχη τη στιγμή που γίνεται η μετάβαση από το εξιδανικευμένο πρόσωπο της κλασικής τέχνης στη ρεαλιστικότερη απεικόνισή του της ελληνιστικής περιόδου.

Το παρόν βιβλίο επικεντρώνεται στη μελέτη της ελληνικής ζωγραφικής και κατά βάση της προσωπογραφίας από την αρχαιότητα μέχρι τον 20ό αιώνα και τη Γενιά του ’30 και τον τρόπο με τον οποίο επιβιώνουν τα «μυστικά» της αρχαίας ζωγραφικής μέσα στη Βυζαντινή τέχνη. Με αφετηρία τις επισημάνσεις του Φώτη Κόντογλου και τις εύστοχες παρατηρήσεις του Γιάννη Τσαρούχη για την τεχνική και το «πώς» της αρχαίας ελληνικής και της βυζαντινής ζωγραφικής, μελετώνται μνημεία από τον 4ο αι. π.Χ., ενώ μεγάλο μέρος αφιερώνεται στα πορτρέτα του Φαγιούμ και την καλλιτεχνική παράδοση που τα συνοδεύει.

Μια παράδοση η οποία επεκτείνεται επηρεάζοντας στη συνέχεια τη διαμόρφωση της βυζαντινής ζωγραφικής, περνώντας πια «κωδικοποιημένη» στις μορφές της νέας θρησκείας, πρώτα με τις τοιχογραφίες που εντοπίζονται στις κατακόμβες και σταδιακά με τη φορητή εικόνα. Ξεχωριστή θεωρείται η σημασία των ψηφιδωτών, που παίζουν τον δικό τους, ιδιαίτερο ρόλο, σ’ αυτήν τη μετάβαση από την ύστερη αρχαιότητα στη νέα εποχή. Ειδική αναφορά γίνεται στην Παλαιολόγεια περίοδο και κυρίως στο έργο του Μανουήλ Πανσέληνου, που θα σφραγίσει την τέχνη της εποχής του και θα επηρεάσει αποφασιστικά τη ζωγραφική του 14ου αιώνα και όχι μόνο.

Το μεγαλύτερο μέρος της μελέτης αφιερώνεται στην περιώνυμη Γενιά του ’30, που χάρη στο ένστικτό της, και μέσα στο πλαίσιο του συνειδητοποιημένου αιτήματος της ελληνικότητας, ξαναανακαλύπτει αυτό που χάθηκε, ζωγραφικές αξίες που την οδηγούν απ’ τον Θεόφιλο και τον Καραγκιόζη, στο Βυζάντιο, κι από ΄κει, πίσω στην αρχαία –και μεγάλη– ελληνική ζωγραφική. Τέλος, ειδικό κεφάλαιο αφιερώνεται στην Tετραχρωμία και τη χρήση της, καθώς αποτέλεσε μια σταθερή παλέτα από την αρχαιότητα, την ελληνιστική εποχή και τα πορτρέτα του Φαγιούμ, μέχρι τη Βυζαντινή ζωγραφική και τη Γενιά του ’30. Έτσι αποκαλύπτεται μια συγκλονιστική διαχρονία όσον αφορά την απόδοση του προσώπου και κυρίως της ελληνικής ιδιοπροσωπίας, που μας φέρνει πολύ κοντά σ’ αυτό που ονομάζουμε αρχαία ελληνική ζωγραφική.​

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα

Η Κατερίνα Μπουλάκου είναι πτυχιούχος του Tμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ και κάτοχος Μεταπτυχιακού και Διδακτορικού τίτλου στην Ιστορία της Τέχνης. Το ενδιαφέρον της στράφηκε κυρίως στην έρευνα και τη μελέτη της αρχαίας ελληνικής ζωγραφικής και της ύστερης αρχαιότητας, ενώ παρακολούθησε σεμινάριο Επιγραφικής (Επιγραφές και Πάπυροι) και Παλαιογραφίας στο Ινστ. Βυζαντινών Ερευνών.

Υπήρξε εξωτερικός συνεργάτης του Τμήματος Συντήρησης & Αποκατάστασης Έργων Τέχνης της Εθνικής Πινακοθήκης, έχει συμμετάσχει σε αρχαιολογικές ανασκαφές στη Θήρα (υπό τη Β΄ Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων) και σε επιστημονικά συνέδρια με δημοσιεύσεις και ερευνητική εμπειρία σε ευρωπαϊκά προγράμματα Διαχείρισης & Διάσωσης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Διετέλεσε μέλος της ΕΣΗΕΑ και εργάστηκε στις εφ. Έθνος και Ημερησία στην επιμέλεια κειμένων, αλλά και στο πολιτιστικό ρεπορτάζ αρθρογραφώντας. Έχει κάνει πολύχρονες μουσικές σπουδές (Πτυχίο και Δίπλωμα Μονωδίας).

Σήμερα διδάσκει στο Πειραματικό Μουσικό Σχολείο Παλλήνης, ενώ σταθερό είναι το επιστημονικό ενδιαφέρον και η συμμετοχή της σε συνέδρια και καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα, όπου βασικός άξονας είναι η διεπιστημονικότητα και ο συνδυασμός των Ανθρωπιστικών Σπουδών, της Φιλοσοφίας, της Τέχνης και της Επιστήμης. Η αισθητική παιδεία και η διδασκαλία της Ιστορίας της Τέχνης αποτελούν θεμελιακό κομμάτι του ευρύτερου παιδαγωγικού της οράματος, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πράξης και πρακτικής.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Oργή Πλακιά: “Λάθος άτομα ήταν στο τρένο – Χορός εκατ. στον ΟΠΕΚΕΠΕ και...

Ο Νίκος Πλακιάς, ο άνθρωπος που έχασε τις δίδυμες κόρες του και την ανιψιά του στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ξέσπασε με ανάρτησή του...

Κομπλεξικό παραλήρημα του Βελόπουλου κατά της «δημοκρατίας» (επειδή δεν προσκλήθηκε για τα 15...

Για άλλη μία φορά λειτούργησε σαν δεκανίκι της κυβέρνησης, συντασσόμενος με τα τρολ του Μαξίμου Σε άνευ προηγουμένου κομπλεξικό παραλήρημα επιδόθηκε ο Κυριάκος Βελόπουλος, εκτοξεύοντας...

Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Ποιοι είναι οι συλληφθέντες από την Κρήτη – Ο εγκέφαλος έβγαινε...

Στο επίκεντρο αγροτοσυνδικαλιστής, λογιστής και δικηγόρος – 42 εμπλεκόμενοι, έρευνα από το 2019 Σοβαρές εξελίξεις καταγράφονται στην υπόθεση σκανδάλου ΟΠΕΚΕΠΕ στην Κρήτη, καθώς οι Αρχές...

Χειροπέδες σε υπουργούς θέλει η Κοβέσι – Ετοιμάζεται παράκαμψη του περιβόητου άρθρου 86

Τα χειρότερα για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ ακόμη δεν ήρθαν Οι νέες συλλήψεις που έγιναν το πρωί της Παρασκευής για την...

Έκθετο το Μαξίμου: Ομιλία του αρχηγού της εγκληματικής οργάνωσης, Χιλετζάκη, σε σύσκεψη της...

Μείζον θέμα για το Μαξίμου και συνολικά για την κυβέρνηση δημιουργεί βίντεο που ήρθε στο φως της δημοσιότητας και δείχνει τον εγκέφαλο της εγκληματικής...

Η Κοβέσι κεραυνοβολεί το Μαξίμου – Υπουργοί απευθείας στο εδώλιο

➜ Σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε στο Μαξίμου η ενημέρωση από τις Βρυξέλλες ότι η Ευρωπαία εισαγγελεύς Λάουρα Κοβέσι μελετά το ενδεχόμενο άσκησης απευθείας...

Δούρειος Ιππος

Έχουμε το καθήκον να σπάσουμε τη ραχοκοκαλιά του μηχανισμού του εποικισμού  να μην μπορέσουν ποτέ οι φανατικοί να δημιουργήσουν την κρίσιμη μάζα που επιθυμούν Δεν...

Νέες “βόμβες” Βενιζέλου κατά Μητσοτάκη: Έχουμε τεράστιο θεσμικό πρόβλημα – Η χώρα...

Νέα ηχηρή παρέμβαση, μετά από αυτή στην επετειακή εκδήλωση για τα 15 χρόνια κυκλοφορίας της εφημερίδας «δημοκρατίας», πραγματοποίησε ο πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Ευάγγελος...

Η χώρα βουτηγμένη στη βρομιά και την ανομία – Kουμπάροι, μαφιόζοι και απειλές...

Μέσα σε αυτό το εκρηκτικό σκηνικό ο Μητσοτάκης μίλησε στους βουλευτές για εκλογές και την ανάγκη να κερδίσει πάλι η Ν.Δ. Τι φοβάται; Tο μάλε...

«Έπαιξε και έχασε» ο Μητσοτάκης: Του έριξαν «πόρτα» οι αγρότες – Δεν πάνε...

Η γενική συνέλευση των αγροτικών μπλόκων, που λαμβάνει χώρα στη Νίκαια, φαίνεται πως απορρίπτει την πρόσκληση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη για  συνάντηση στο Μέγαρο...



























spot_img

Ροή ειδήσεων

Advertisement 4
spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ