Ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος μιλάει για την (επίκαιρη πολιτικά) τραγωδία του Σοφοκλή που ανεβάζει στην Επίδαυρο
Η τραγική ιστορία του «Αίαντα», του ομηρικού ήρωα και ενός από τους καλύτερους πολεμιστές των Ελλήνων, όπως λέει, τον συντροφεύει αρκετά χρόνια, από τότε δηλαδή που ο Δημήτρης Μαρωνίτης τού έδωσε τη θαυμάσια μετάφραση του έργου που είχε κάνει. Και έμελλε, τελικώς, το ανέβασμα του ελάχιστα παιγμένου «Αίαντα» του Σοφοκλή από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο να γίνει το καλοκαίρι του 2015, εν μέσω πολιτικών ζυμώσεων και capital controls για την Ελλάδα…
Λίγο πριν από την πρεμιέρα του έργου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 17 και 18 Ιουλίου, ο διακεκριμένος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Νέου Κόσμου μιλάει για τη σπουδαιότητα του κειμένου, που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πλέον πολιτικά της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.
«Αισθάνομαι τυχερός που θα παρουσιάσω το συγκεκριμένο έργο τη δεδομένη πολιτική στιγμή» λέει ο κ. Θεοδωρόπουλος. «Γιατί η επαφή με αυτά τα έργα μού δίνει δύναμη να στέκομαι όρθιος σε μια εποχή που πολλά μας τραβάνε προς τα κάτω (και δεν πρέπει). Ο ”Αίας” πραγματεύεται τη σύγκρουση του ηρωικού κόσμου, που τον εκπροσωπεί ο επώνυμος ήρωας, με τη νέα τάξη πραγμάτων, όπου κυριαρχεί η πολιτική, με κύριο εκπρόσωπο τον Οδυσσέα. Τι διαχρονικότερο από τη σύγκρουση δύο αξιακών συστημάτων, θύμα της οποίας είναι ο χθεσινός ήρωας, που ήρθε η στιγμή να τα χάσει όλα;» αναρωτιέται.
Η υπόθεση
Η ελάχιστα παιγμένη τραγωδία στις θεατρικές σκηνές μάς μεταφέρει στο στρατόπεδο των Ελλήνων πολεμιστών, όπου, μετά τον θάνατο του Αχιλλέα, ο Αίας (τον ενσαρκώνει ο Νίκος Κουρής), ως ο καλύτερος πολεμιστής, αιτείται να του δοθούν τα όπλα του νεκρού ήρωα. Ομως, οι Ελληνες αρχηγοί αποφασίζουν να τα δώσουν στον Οδυσσέα. Ο Αίας θίγεται, θυμώνει και πάνω στη φονική μανία του ξεσπάει στα κοπάδια τους. Οταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί τι έκανε, αποφασίζει να αυτοκτονήσει. «Οι αρχηγοί των Αχαιών δεν τα δίνουν στον Αίαντα, αλλά μεροληπτούν υπέρ του Οδυσσέα» λέει ο σκηνοθέτης. «Αυτό θίγει βαθιά τον Αίαντα. Ο κόσμος του γκρεμίζεται και η πτώση του είναι πια αναπότρεπτη. Δεν είναι εύκολο να βρω άμεσες αντανακλάσεις του έργου στο σήμερα, γιατί οι ηρωικές μορφές δεν είναι ανεξάρτητες από ηρωικές εποχές, όπως ήταν η Επανάσταση του ’21. Κι αυτές οι ηρωικές μορφές ακυρώνονται από τους πολιτικούς» συμπληρώνει.
Η παράσταση, όπως υποστηρίζει, προσπαθεί να κινηθεί ανάμεσα στην αφήγηση και την υπόκριση. Με την παρουσία ενός ραψωδού και της μουσικής (λαούτα, κρουστά, πνευστά) ο σκηνοθέτης έφτιαξε μια παράσταση που είναι στην ουσία «ένα τραγούδι για τον Αίαντα, για τον κάθε Αίαντα στις μέρες μας. Δεν πρόκειται για ένα κλασικό ανέβασμα ούτε όμως για μεταμοντέρνο. Δεν καταβάλω καμία προσπάθεια να μιμηθώ το παλιό ή να εκβιάσω το μοντέρνο, είναι έξω από τη λογική μου».
Εκτός από τον Νίκο Κουρή, στην παράσταση πρωταγωνιστούν ακόμη οι Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννος Περλέγκας, Γιάννης Τσορτέκης, Ελένη Ουζουνίδου, Παντελής Δεντάκης, Γιάννης Κλίνης και Δημήτρης Παπανικολάου.
* Info: Ο «Αίας» του Σοφοκλή θα παρουσιαστεί στις 17 και 18 Ιουλίου, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, ενώ μετά θα ακολουθήσει μια μικρή περιοδεία στα θέατρα της Αττικής.
Αισιόδοξος!
Είναι, όμως, αισιόδοξος ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος για τη σημερινή πολιτική κατάσταση; «Με δεδομένα τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος, έχω όση αισιοδοξία μού επιτρέπεται. Τίποτα δεν θα είναι εύκολο, αλλά είναι σημαντικό να έχεις την αξιοπρέπεια, την ανθρώπινη υπόστασή σου. Λέει πολλά για αυτό το θέμα ο Αίας, που θυσιάζει τη ζωή του για να σώσει το όνομά του. Ονομα που ακόμη και σήμερα σημαίνει πολλά».
Γιώτα Βαζούρα


