Ντοκουμέντα – σοκ για τη διερεύνηση της σύγκρουσης τρένων στη Λιβαδειά

Η δημοσιογραφική ομάδα «Data Journalists» αποκαλύπτει το μπάχαλο στο σιδηροδρομικό δίκτυο που αγνοήθηκε από την κυβέρνηση

Ολα έγιναν τέλεια. Το αποτέλεσμα, θα μου πείτε, δεν ήταν ακριβώς αυτό που έπρεπε»… Εν είδει συμπεράσματος, τεχνικός του ΟΣΕ κλείνει με τα λόγια αυτά την κατάθεσή του κατά την ακρόαση που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο ενώπιον της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για το σιδηροδρομικό ατύχημα στη Λιβαδειά, περίπου έναν χρόνο νωρίτερα, τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2022, ημέρα κατά την οποία η έντονη χιονόπτωση είχε δημιουργήσει πολύ σοβαρά προβλήματα στην Αττική.

Με το ελληνικό κράτος να έχει φτάσει δυστυχώς -σε ό,τι τουλάχιστον αφορά τον σιδηρόδρομο- στο σημείο ν’ αποδεικνύει τη συνέχειά του μέσα από μία σειρά τραγικών δυστυχημάτων, η ερευνητική δημοσιογραφική ομάδα «Data Journalists» δημοσίευσε έρευνα που έρχεται ως ακόμα μία δημοσιογραφική ψηφίδα τις ημέρες αυτές να συμβάλει στην αποτύπωση του συνολικού μωσαϊκού ευθυνών για το «τις πταίει» και φτάσαμε να θρηνούμε 57 συνανθρώπους μας στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών στις 28 Φεβρουαρίου του σωτήριου έτους 2023.

Οι καταθέσεις των εμπλεκομένων στη ΡΑΣ

Με κοινό παρονομαστή, δυστυχώς, όλων των πρόσφατων σιδηροδρομικών συμβάντων, από το Αδενδρο το 2017, την ακινητοποίηση και σύγκρουση του επιβατικού συρμού στη Λιβαδειά το 2022 και το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, να είναι το «όλα πάνε στον αυτόματο» συνδυαστικά με το «από τύχη ζούμε», δεν προκαλεί εντύπωση ότι, βάζοντας στο μικροσκόπιο όλες τις περιπτώσεις των προηγούμενων σιδηροδρομικών ατυχημάτων και δυστυχημάτων, μπορούμε να κατανοήσουμε σε μεγάλο βαθμό το πώς φτάσαμε στην τωρινή τραγική κατάληξη. Απουσία συντονισμού των εμπλεκόμενων φορέων, υποστελέχωση, κατακερματισμός των υπηρεσιών, ΡΑΣ υπό κατάργηση, μη εκτέλεση συμβατικών εργασιών, όπως, π.χ., εκχιονισμός και κλάδεμα, συντήρηση τροχαίου υλικού και λειτουργικών συστημάτων, αλληλοκάλυψη αρμοδιοτήτων.

Οι καταθέσεις των εμπλεκομένων στη ΡΑΣ

Στην εικόνα αυτή έρχεται να συμβάλει και η συγκεκριμένη έρευνα, μέσα από τα πρακτικά της ακροαματικής διαδικασίας της ΡΑΣ που η δημοσιογραφική ομάδα δημοσιεύει κατ’ αποκλειστικότητα, σχετική με το ατύχημα που συνέβη με ακινητοποιημένο επιβατικό συρμό έξω από τον σταθμό της Λιβαδειάς, αναδεικνύοντας τις αντικειμενικές ελλείψεις όλων των εμπλεκομένων με τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα και την ασυνεννοησία μεταξύ τους.

Ολα άρχισαν όταν στις 13.30 έφτασε η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι Εξπρές 54 στη Λιβαδειά και έμεινε εκεί από βλάβη. Δηλώθηκε «αμηχανία», δηλαδή αδυναμία της ηλεκτράμαξας να συνεχίσει το ταξίδι, ενώ στο μπροστινό της μέρος είχε στραβώσει η «ποδιά» της. Πόσες μηχανές χρειάζονται στην Ελλάδα για να κινηθεί ένας επιβατικός συρμός; Η σωστή απάντηση είναι πέντε συν δύο.

Οι καταθέσεις των εμπλεκομένων στη ΡΑΣ

Τη Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου 2022, την ημέρα του μεγάλου χιονιά στην Αττική, την ώρα που όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στους χιλιάδες εγκλωβισμένους της Αττικής Οδού, άρχιζε ένα σιδηροδρομικό φιάσκο. Αρχίζει με την ακινητοποίηση μιας αμαξοστοιχίας το μεσημέρι (13.30) στον σταθμό Λιβαδειάς. Θα έρθουν τρεις μηχανές, μία από εμπρός και δύο από πίσω, για να τη βοηθήσουν να επανεκκινήσει. Θα περάσουν πέντε ώρες χωρίς αποτέλεσμα, με τους επιβάτες να κρυώνουν γιατί ο συρμός είχε μείνει από ρεύμα. Θα ξεκινήσουν τελικά όλες μαζί προς Λειανοκλάδι, αλλά έπειτα από λίγο θα ακινητοποιηθούν και πάλι στη… μέση του πουθενά. Μια πέμπτη μηχανή θα κληθεί για βοήθεια, αλλά ερχόμενη θα πέσει πάνω στις προηγούμενες. Αποτέλεσμα; Δώδεκα τραυματίες και αποκλεισμός της γραμμής, με συνέπεια τον εγκλωβισμό συνολικά 820 επιβατών, που πέρασαν τη νύκτα εκείνη σε άλλους συρμούς οι οποίοι δεν μπορούσαν να περάσουν από το σημείο του ατυχήματος. Ετσι, η αμαξοστοιχία IC54 Αθήνα – Θεσσαλονίκη της σιδηροδρομικής επιχείρησης Hellenic Train Α.Ε. (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.) με την ακινητοποίησή της έκλεισε τη συγκεκριμένη γραμμή για τέσσερις ημέρες (Δευτέρα – Πέμπτη).

Οι καταθέσεις των εμπλεκομένων στη ΡΑΣ

Και το συγκεκριμένο συμβάν τότε θα έπρεπε βάσει οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης να έχει διερευνηθεί από μόνιμη ανεξάρτητη επιτροπή διερεύνησης. Ομως, η τωρινή κυβέρνηση δεν είχε φροντίσει να υπάρχει αυτό το «πολύτιμο εργαλείο» – το μόνο που μπορεί να διερευνήσει σε βάθος τα τεχνικά – διοικητικά αίτια ενός συμβάντος και, χωρίς τον φόβο ότι θα θιγούν κάποια συμφέροντα, να απαιτήσει τη λήψη μέτρων ώστε να μη συμβεί ξανά στο μέλλον. Η επιτροπή αυτή με το αρκτικόλεξο ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών) νομοθετήθηκε με τεράστια καθυστέρηση, μόλις τον περασμένο Ιανουάριο, με τον νόμο 5014/2023 και δεν έχει καν συσταθεί. Το αποτέλεσμα είναι να μην ασχοληθεί εκείνη, όπως θα έπρεπε, με την τραγωδία των Τεμπών, αλλά μια ειδική επιτροπή την οποίαν όρισε η κυβέρνηση για να βγάλει «στα γρήγορα» ένα πόρισμα. Η κυβέρνηση δεν τηρεί καν την πρόβλεψη του νόμου που η ίδια ψήφισε, ο οποίος ορίζει στο άρθρο 50 ότι μέχρι τη σύστασή του ΕΟΔΑΣΑΑΜ η αρμοδιότητα ανήκει στην Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, που μπορεί εκείνη να ορίσει ειδικούς πραγματογνώμονες.

Οι καταθέσεις των εμπλεκομένων στη ΡΑΣ

Υπολειτουργία

Η ΡΑΣ ήταν ο μοναδικός φορέας που συνέχισε να λειτουργεί αυτά τα χρόνια και προσπαθούσε, με ελάχιστο εξειδικευμένο προσωπικό, να επιτελέσει ταυτόχρονα πολλαπλούς ρόλους. Στα πρακτικά που συμπεριλαμβάνονται στην έρευνα καταθέτουν τις απόψεις τους για το συμβάν εκπρόσωποι του ΟΣΕ και της Hellenic Train. Τα ονόματά τους έχουν αφαιρεθεί, καθώς εκκρεμεί, αν και έχουν περάσει 14 μήνες, τόσο η έκδοση του πορίσματος από τη ΡΑΣ όσο και η ποινική διαδικασία.

Ετσι, μέσα από τους διαλόγους αναδεικνύονται σε πολλά σημεία οι πραγματικές παθογένειες που οδήγησαν και στα Τέμπη: Οι κανονισμοί που τηρούνται «στο περίπου». Η συνεχής προσπάθεια μετάθεσης των ευθυνών από τον έναν φορέα στον άλλον. Τα ανθρωποκεντρικά συστήματα με τις αλληλοκαλυπτόμενες αρμοδιότητες που δηλώνουν ενόρκως άγνοια στοιχείων, αποφεύγουν τις απαντήσεις ή εμφανίζουν τα ίδια γεγονότα με διαφορετικό τρόπο. Εναν σιδηρόδρομο που έχει, όπως λέει ο μάρτυρας της Hellenic Train, μετατραπεί σε «φτηνό σπορ» (λόγω των πολιτικών μείωσης του κόστους), χωρίς προσωπικό και πόρους, για να ωφεληθούν οι ανταγωνιστές του, δηλαδή οι αυτοκινητόδρομοι των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.

Πέρα, όμως, από το «φτηνό σπορ», δεν λείπει και το «εθνικό σπορ» από το συγκεκριμένο συμβάν: «Οσμή διαπλοκής φανερώνεται στο βάθος, αλλά καθόλου αδιόρατα: Ο νομικός σύμβουλος των «επενδυτών» της Hellenic Train, ο οποίος αγορεύει, παρεμβαίνει, καταθέτει ενστάσεις για να μην εξεταστούν οι μάρτυρες του ΟΣΕ, επιτίθεται στον πρόεδρο του οργανισμού, ενίσταται για την αρμοδιότητα της ΡΑΣ. Φτάνει έως του σημείου να αρνείται ή να επιφυλάσσεται να παραδώσει στοιχεία για τη διερεύνηση του ατυχήματος τόσο προς τον ΟΣΕ όσο και προς τη ΡΑΣ. Και την ίδια στιγμή, ο ίδιος νομικός σύμβουλος της ελεγχόμενης Hellenic Train εμφανίζεται στη Δι@ύγεια ως σύμβουλος στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών του Κώστα Καραμανλή από τον Σεπτέμβριο του 2020.

Στο πλαίσιο της ακροαματικής διαδικασίας φανερώνονται, αν μη τι άλλο, οι αξεδιάλυτες αρμοδιότητες ανάμεσα σε ΟΣΕ και Hellenic Train, καθώς και η τακτική μετάθεσης της ευθύνης. Ο νομικός εκπρόσωπος της Hellenic Train -ο οποίος, αν είναι δυνατόν, προσφέρει συμβουλές και στο εποπτεύον υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών- κάνει μια αγόρευση που αρχίζει και τελειώνει με τις ευθύνες του ΟΣΕ: «Επαναλαμβάνω, ο ΟΣΕ είναι διαχειριστής υποδομής. Το αν η “ποδιά” της αμαξοστοιχίας δίπλωσε δεν είναι δική μας ευθύνη. Οπως δική μας ευθύνη δεν είναι τα δεκάδες ατυχήματα που συμβαίνουν καθημερινά σ’ ένα κακώς συντηρημένο δίκτυο, σ’ ένα κακώς φυλασσόμενο δίκτυο. Και κάποτε η Αρχή σας θα έπρεπε σε αυτό το κομμάτι να παρέμβει δραστικά».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ 681.000 φορολογούμενοι: Ποιοι κινδυνεύουν άμεσα με κατασχέσεις

Φορολογικός συναγερμός: 112,5 δισ. ευρώ χρέη και νέο κύμα πλειστηριασμώνΗ φορολογική πίεση σφίγγει εκ νέου, καθώς η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ενεργοποιεί έναν νέο...

Χειροπέδες σε υπουργούς θέλει η Κοβέσι – Ετοιμάζεται παράκαμψη του περιβόητου άρθρου 86

Τα χειρότερα για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ ακόμη δεν ήρθαν Οι νέες συλλήψεις που έγιναν το πρωί της Παρασκευής για την...

Oργή Πλακιά: “Λάθος άτομα ήταν στο τρένο – Χορός εκατ. στον ΟΠΕΚΕΠΕ και...

Ο Νίκος Πλακιάς, ο άνθρωπος που έχασε τις δίδυμες κόρες του και την ανιψιά του στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ξέσπασε με ανάρτησή του...

Μετρό: Εκτός λειτουργίας η Γραμμή 3 από Χολαργό έως Αεροδρόμιο – Υπό κατάρρευση...

Νέο τεχνικό πρόβλημα στη σηματοδότηση φέρνει ξανά χάος στις μετακινήσεις – Επαναλαμβανόμενο το φαινόμενο Ακόμη ένα πρωινό ταλαιπωρίας για χιλιάδες επιβάτες του Μετρό, με τη...

103 χρόνια «Ελευθερία»: Η φωνή της Λάρισας και της περιφέρειας σε ολόκληρη τη...

Με μια λαμπρή γιορτή, αντάξια της μακράς ιστορίας και της διαχρονικής της παρουσίας, η εφημερίδα «Ελευθερία» γιόρτασε στο «Circus» τα 103 χρόνια αδιάλειπτης μάχιμης...

Αίγιο: Πέθανε ο 44χρονος που γρονθοκόπησε γιατρό – Απειλές από συγγενείς στο νοσοκομείο

Κατέληξε λίγες ώρες μετά την επιστροφή του στο νοσοκομείο - Απειλές συγγενών κατά του προσωπικούΣοκ προκαλεί η τραγική κατάληξη του περιστατικού βίας στο Νοσοκομείο...

«Παγώνουν» όλα τα περιουσιακά στοιχεία 5 εταιρειών εμπορίας καυσίμων λόγω των κυρώσεων κατά...

Παγώνουν με εντολή της ανεξάρτητης αρχής καταπολέμησης μαύρου χρήματος όλα τα περιουσιακά στοιχεία πέντε εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην εμπορία καυσίμων.Συγκεκριμένα δεσμεύτηκαν όλοι οι τραπεζικοί...

Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Ποιοι είναι οι συλληφθέντες από την Κρήτη – Ο εγκέφαλος έβγαινε...

Στο επίκεντρο αγροτοσυνδικαλιστής, λογιστής και δικηγόρος – 42 εμπλεκόμενοι, έρευνα από το 2019 Σοβαρές εξελίξεις καταγράφονται στην υπόθεση σκανδάλου ΟΠΕΚΕΠΕ στην Κρήτη, καθώς οι Αρχές...

Φαρ ουέστ στο Χαλάνδρι: Συνελήφθη μετά από καταδίωξη ανήλικος γιος βουλευτή του ΠΑΣΟΚ...

Σοβαρά ερωτήματα εγείρονται από το περιστατικό που εκτυλίχθηκε τα ξημερώματα στο Χαλάνδρι, όπου ανήλικος, γιος εν ενεργεία βουλευτή, συνελήφθη έπειτα από καταδίωξη από αστυνομικούς,...

Το μεγάλο κόλπο με τα αιγοπρόβατα – Κρίσιμα ερωτήματα χωρίς απάντηση – (Μέρος...

Τα παιχνίδια που παίζονται με όχημα τους ευρωπαϊκούς νόμους, οι α λα καρτ αποφάσεις, οι σκοπιμότητες και το οργανωμένο σχέδιο καταστροφής της ελληνικής κτηνοτροφίας Συγκλονίστηκα,...


























spot_img

Ροή ειδήσεων

Advertisement 4
spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ