Πέφτουν υπογραφές για την ύποπτη συμφωνία με τους Ισραηλινούς

Αφορά τη δημιουργία εκπαιδευτικού κέντρου πτήσεων στο αεροδρόμιο Καλαμάτας

Σήμερα αναμένεται να υπογραφεί, σύμφωνα με πληροφορίες, η σύμβαση για τη «Δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα» (ΔΕΚ). Η σύμβαση έχει ανατεθεί στην ισραηλινή εταιρία αμυντικών ηλεκτρονικών Elbit Systems, στις δραστηριότητες της οποίας περιλαμβάνονται η σχεδίαση, η ανάπτυξη και η παραγωγή συστημάτων αεροπορικής εκπαίδευσης και προσομοιωτών για διάφορες χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της αεροπορίας του Ισραήλ. Η επικείμενη υπογραφή της σύμβασης αποτελεί την κατάληξη μίας διαδικασίας που άρχισε το 2017, όταν το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) ενέκρινε τη σχετική μελέτη, η οποία εξέταζε τρόπους αναβάθμισης της αεροπορικής εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), μετά την αναγκαστική παύση που επέβαλαν τα Μνημόνια στα σχετικά προγράμματα προμήθειας νέων αεροσκαφών, συντήρησης και αναβάθμισης των υφιστάμενων κ.ά.

Συγκεκριμένα, στην εν λόγω μελέτη εξετάστηκαν διάφορες εναλλακτικές επιλογές, όπως η υλοποίηση της εκπαίδευσης σε κέντρα εκπαίδευσης του εξωτερικού, η προμήθεια νέου αεροσκάφους προκεχωρημένου – επιχειρησιακού σταδίου, η προμήθεια μεταχειρισμένου αεροσκάφους προκεχωρημένου – επιχειρησιακού σταδίου και η χρηματοδοτική μίσθωση (leasing).

Τελικά προκρίθηκαν ως η πλέον συμφέρουσα λύση για την κάλυψη των απαιτήσεων της ΠΑ και τη δημιουργία ΔΕΚ η διατήρηση σε υπηρεσία του αεροσκάφους T-6A Texan II (45 μονάδες που εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2000, εκ των οποίων 20 με δυνατότητα μεταφοράς οπλισμού) και η χρηματοδοτική μίσθωση αεροσκαφών προς αντικατάσταση των Τ-2C/Ε Buckeye, τα οποία βρίσκονται σε υπηρεσία από το 1976.

Το 2018, το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο (ΑΑΣ) με απόφασή του ενέκρινε τις Επιχειρησιακές και Τεχνικές Απαιτήσεις για τη δημιουργία ΔΕΚ στην Καλαμάτα και εν συνεχεία άρχισαν οι διερευνητικές ενέργειες και η διαβούλευση επί πρότασης που κατατέθηκε από την καναδική εταιρία Canadian Aviation Electronics (CAE), το κόστος της οποίας ανερχόταν σε περίπου 1,822 δισ. ευρώ (σύμφωνα με απάντηση του νυν υπουργού Εθνικής Αμυνας σε ερώτηση στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου) για χρονικό διάστημα 20 ετών. Όμως για λόγους που ποτέ επισήμως δεν ανακοινώθηκαν οι διαβουλεύσεις ουδέποτε ολοκληρώθηκαν και η διακρατική συμφωνία με τον Καναδά δεν υλοποιήθηκε.

Το 2020 υποβλήθηκε πρόταση της προαναφερθείσας ισραηλινής εταιρίας, η οποία, όπως και στην περίπτωση της καναδικής εταιρίας, απετέλεσε αντικείμενο διαβουλεύσεων χωρίς να εντάσσεται σε κάποιο διαγωνιστικό πλαίσιο. Τον Δεκέμβριο του 2020 το αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής και προκρίθηκε «ως οικονομικά συμφερότερη και αρτιότερη», όπως αναφέρει ο υπουργός Εθνικής Αμυνας σε απάντηση σε ερώτηση του ΚΙΝ.ΑΛ.

Ας σημειωθεί ότι επίσημες ανακοινώσεις για το ακριβές αντικείμενο, όρους και προβλέψεις της σύμβασης καθώς και τα κόστη ουδέποτε έχουν γίνει ούτε επί της προηγούμενης κυβέρνησης (ΣΥΡΙΖΑ) που γινόταν διαβουλεύσεις με την καναδική εταιρία ούτε επί της σημερινής. Με βάση τοποθετήσεις του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου και τις απαντήσεις σε ερωτήσεις που υποβλήθηκαν στη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου, εκτιμάται ότι η σύμβαση αφορά τη χρηματοδοτική μίσθωση 10 αεροσκαφών προκεχωρημένου – επιχειρησιακού σταδίου M-346 ιταλικής προέλευσης (ο τύπος είναι σε υπηρεσία με την αεροπορία του Ισραήλ και περιλαμβανόταν και στην καναδική πρόταση) τα οποία σε ετήσια βάση θα παρέχουν αριθμό ωρών πτητικής εκπαίδευσης (κατά πληροφορίες περί τις 3.500 ώρες).

Προβλέπει επίσης την αναβάθμιση 25 αεροσκαφών βασικής εκπαίδευσης T-6A Texan II και του σχετικού επίγειου συστήματος εκπαίδευσης, καθώς και την παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης εδάφους, προσομοιωτές πτήσης και εκπαίδευσης σε επιμέρους συστήματα κ.λπ.). Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας έχει προσδιορίσει τη διάρκεια της σύμβασης σε 22 χρόνια, συμπεριλαμβανομένων και δύο χρόνων που θα απαιτήσουν η προμήθεια των αεροσκαφών M-346, η αναβάθμιση των T-6A Texan II και η ολοκλήρωση της επίγειας υποδομής ώστε να αρχίσει να λειτουργεί η «παραγωγή» ιπταμένων.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα